Moestuintopic 2024

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 21 feb 2024.

  1. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.469
    3.817
    113
    Jaja, ik ben er vroeg bij dit jaar.
    Dat komt denk ik ook omdat de plannen hier alweer klaar liggen.
    Ik probeer steeds meer dingetjes te verbouwen en zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

    Plannen tot nu toe zijn (behalve de grote moestuin):
    - In de komende weken ff lekker de boel opruimen en schoonmaken in de tuin.
    - Sla rekken. Dan groeit de sla in een zelf gebouwd rek in bv oude melk pakken.
    - De groentes voorzaaien voor de potten. Dit jaar gaat er weer courgette in potten en die ga ik omhoog binden. Dan werkte perfect vorig jaar en ik had veel meer opbrengst.
    - Een verplaatsbare compostbak maken, in bv een flinke, oude prullenbak of wasmand.
    - En natuurlijk de grote moestuin bouwen.

    Nog meer die al bezig zijn?
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.296
    15.472
    113
    Hier nog totaal niet mee bezig. In april verhuizen. En mijn hoofd heeft nog geen ruimte voor de tuin, eerst binnen maar
     
  3. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.328
    1.005
    113
    Ik wil ook weer een poging doen tot een moestuin. Zal begin april worden dat ik daaraan ga beginnen.
     
  4. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.708
    1.162
    113
    Vrouw
    Nog niet mee bezig, maar komt binnenkort wel als het mooier weer wordt.
    Heb wel opgeschreven welke groenten ik wil deze zomer. :)
     
  5. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.811
    3.199
    113
    Vrouw
    Hier alvast begonnen met paprika en pepers zaaien. Binnen dan, buiten staat nog niks. De pepers beginnen al goed te schieten, de paprika nog geen teken dat dat iets gaat doen. Ik heb de zaadjes van de paprika's die ik vorig jaar geoogst heb gebruikt dus ook geen idee of dat überhaupt gaat werken.

    Binnen een paar weken staan waarschijnlijk weer al onze vensterbanken vol met zaaitrays :p ik wil ooit echt een serre in de tuin maar die zijn zo duur.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.970
    13.201
    113
    Vrouw
    Wij hebben in de tuin ruimte gecreëerd voor een fruit boom/ struik, maar heb nog geen idee wat er moet komen. Heeft iemand tips? Liever niet iets dat hoger wordt dan 2 meter, geen doorns en het liefst iets dat niet in juli/augustus rijp is (dan zijn we standaard op vakantie, dus dat vind ik zonde). De plek zal vanaf de vroege ochtend tot rond 15u zon hebben.
    We hebben al aardbeien, blauwe bessen, aalbessen, appelboom, witte druiven, rode druiven en bramen. Dus we zoeken iets anders.

    Verder hebben wij thuis geen moestuin, maar hebben we coöperatieve (voedsel) boerderij, dus dat is een mega grote moestuin. De eerste zaden gaan er binnenkort in. Ben wel benieuwd, het land is momenteel vrij nat, en er is hier alleen maar meer regen voorspeld. Verder gaan zeer binnenkort de eerste plantjes de tunnelkassen in, de eerste oogst hopelijk begin april al.
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.511
    500
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij zijn ook druk aan het plannen, daarnaast druk bezig met de voorbereiding van onze verhuizing, maar kunnen in de tussentijd bij het nieuwe huis al de voorbereidingen treffen voor de moestuin.
    We hebben een lijstje met wat we willen hebben, ik heb een overzicht wat wanneer de grond in moet/kan en wat er nu al kan worden voor-gezaaid. Dit weekend wil ik aan de slag met zaaitrays etc om de eerste zaadjes te gaan zaaien. De vensterbanken in ons nieuwe huis zijn groot genoeg om daar alvast het nodige neer te zetten.

    Mede ivm de vele kosten rondom de verhuizing kiezen we er eerst voor een tuinkas/serre van folie te kopen en neer te zetten. Dat wordt er hoogstwaarschijnlijk een van 3 bij 8 meter. In de tuin staan ook de nodige fruitbomen, deze zijn afgelopen weekend gesnoeid. Nu afwachten wat er allemaal aan fruit gaat komen. In ieder geval een appel- en een pruimenboom. We vermoeden ook perenboom en mogelijk ook een hazelaar. We kunnen het helaas niet navragen, de eerdere eigenaar is overleden.

    Voorgaande jaren heb ik eerder wat "kleiner" getuinierd, in bakken en in borders. Toen was het voornamelijk tomaten, komkommers en wat kruiden. Oh ja aardbeien en rode bessen.
    Met de nu beschikbare ruimte willen we proberen: aardappelen, bloemkool, spruiten, rode/witte kool, sla, courgette, wortels, boerenkool, prei, tuin- en snijbonen. Verder aardbeien, bramen, bessen. In de kas komen dan tomaten, komkommer, paprika, etc. En het voorzaaien kan dan daar ook gebeuren.
     
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.280
    26.658
    113
    Vrouw
    Oh leuk. Ik lees mee.
    Al zal er niet zoveel activiteit zijn gezien mijn energieniveau.
    Gelukkig groeien de aardbeien framboos en tijm vanzelf. De rucola zal ook wel weer spontaan opkomen.
    En 't is ook maar 2 vierkante meter :roflmao:

    @Amaranthas Compostbak maken. Hoe doe je dat? Ik wil er ook 1. Een kleintje, want 't ismaar een gewoon achtertuintje in een nieuwbouwwijk (ong 9 bij 9 inclusief terras en trampoline)
     
  9. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.505
    3.883
    113
    Vrouw
    Hier heeft mijn man de bakken verplaatst afgelopen maandag. Alles staat klaar zodat we op 1 maart kunnen beginnen :)
     
  10. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.034
    7.383
    113
    Vrouw
    Ik lees mee.
    Qua groenten alleen tomaten dit jaar, misschien nog een courgette. Verder de bramen, wijnbes enzo die er al staan natuurlijk. En heeeeeeellllll veeeeeellllllllll bloemen ♥️ dat voorzaaien gaat binnenkort beginnen.
     
  11. Gloveforever

    Gloveforever Actief lid

    21 nov 2022
    149
    184
    43
    Vrouw
    Wij zijn ook aan het voorbereiden om een moestuin aan te gaan leggen. Daarnaast wil ik een kas(je) gaan neerzetten. Ik ben alleen in dubio, want er ligt nu gedeeltelijk grint, wat eruit moet. Maar ik denk dat ik dan eerst goede grond moet laten storten. Iemand daar ervaring mee? Verder denk ik dat in grote bakken wil gaan telen (wel op de grond) ipv in de volle grond. Lijkt mij overzichtelijker en ik heb geen ambities om volledig zelfvoorzienend te worden :p
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.923
    7.036
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben sinds een paar weken een tuintje bij de volkstuinvereniging hier :) van 70m2, met een kleine kas. We hebben nog niet een plan, we weten wel wat we willen verbouwen: courgette, komkommers, sla, aardbeien, frambozen, wortels, tomaatjes. En bloemen en een insectenhotel :)

    Wat is het beste om in de kas te verbouwen? Ik dacht aan de tomaatjes en aardbeien, maar las hierboven over komkommer, kan die ook het beste in de kas?
     
    Amaranthas vindt dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.045
    14.308
    113
    Komkommer kan prima in een koude kas, ze hebben een hekel aan wind is mijn ervaring.

    Let alleen wel op dat ze erg dorstig zijn met een zonnetje er op kan dat best hard gaan.

    Het zijn ook geen vriendjes van tomaten en ik geloof paprika is ook geen geschikte buur.

    In de makkelijke moestuin app kan je wel veel vinden over buurplantjes (goede buren/slechte buren) aka planten die elkaar verbeteren in groei of elkaar negatief beinvloeden.

    Hoe dat binnen een kas werkt qua afstanden van elkaar weet ik dan weer niet. Hier postzegeltuin dus die kas duurt nog wel ff.
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.920
    7.762
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Aardbeien hoeven niet in een kas, kan ook gewoom buiten. Wij hebben tomaten, komkommer, paprika en pepers in de kas.
     
  15. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.737
    4.009
    113
    Vrouw
    De plannen liggen klaar, veel pompoen dit jaar omdat we geen aardappels mogen op het complex. Compost is geleverd op het complex en ik moet vandaag gaan scheppen, alleen totaal geen zin in omdat de tuin verder toch een natte zooi is.
     
  16. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.737
    4.009
    113
    Vrouw
    Vandaag toch nog wat zaden besteld voor in de achtertuin in potten:
    2 soorten balkontomaatjes en chocolade paprika's.

    In de moestuin komt:
    3 of 4 soorten pompoen (fles, retzer gold, muscat de provence, pink banana (maar die mislukt steeds))
    Mais
    Tuinbonen, sperziebonen, snijbonen
    Courgette,
    Spruitjes, broccoli, spitskool en boerenkool
    Rode en witte uien en voorjaarsknoflook,
    Ananaskers
    Los spul: Bieten, wortels, venkel
    En een bloemenveldje :)
     
  17. Lelie89

    Lelie89 Fanatiek lid

    4 sep 2014
    3.355
    2.081
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Niet echt een moestuin maar in potten of losse plekjes ga ik tomaten, paprika's, cherry tomaten, courgette en bieslook proberen te halen.
    Vorig jaar uit één plant heel veel courgettes gehaald dus hopelijk lukt het dit jaar weer.

    Daarnaast hebben we perenbomen, appelboom, pruimenboom, rode druiven, frambozen, aardbeien en een kruisbesstruikje staan. Dus elke zomer genoeg lekkers.:p
     
  18. Lelie89

    Lelie89 Fanatiek lid

    4 sep 2014
    3.355
    2.081
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Ohja, en ik heb nog bij de Hema voor de kinderen zo'n zaaibakje met kiwi, watermeloen, meloen en bosaardbei gekocht en gezaaid. Benieuwd of dat iets gaat worden. Ze groeien nu wel goed maar of er ook vruchten komen straks...

    De andere ga ik pas in maart/april zaaien.
     
  19. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.811
    3.199
    113
    Vrouw
    Mijn paprika begint ook uit te komen, jeujjj.

    Volgende week is er bij de krant een actie voor een gratis hazelaar, we hebben er 2 gereserveerd. Dus daar komende week ook een mooi plekje voor zoeken. Vorig jaar hadden ze die actie ook met kersenboompjes, eentje heeft het volgens mij niet overleefd want de andere heeft al superveel knopjes en die nog helemaal niks.

    Heeft er iemand wel eens seringen siroop gemaakt? Las hier pas iets over en vraag me af of dat lekker is. We hebben hier 2 hele grote seringen en die ruiken zo lekker, dus ben benieuwd of siroop ook lekker is.
     
  20. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.614
    1.430
    113
    Wintererwt, sugarsnaps en peultjes liggen voor te kiemen. Wil ergens vandaag de pepers beginnen. Die blijven binnen in de serre.

    Had eigenlijk vandaag mijn bakken willen voorbereiden. Maar ik denk dat ik wacht op de zon van zaterdag. Is toch veel lekkerder. En dan kan daar ook weer van alles in. Heb ook nog een bak met frambozen en aardbeien. De aardbeienplantjes zien er al weer goed uit.

    En dan in de voortuin nu een appel, peer en pruimenboom. Daar wil ik dit jaar nog een vijg bij zetten en wellicht ook nog een kruisbes.
     

Deel Deze Pagina