Moestuintopic 2024

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 21 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat als je serieus moestuiniert dat je die kosten er uiteindelijk wel uit haalt.
    Maar ik denk ook dat het voor veel mensen met een moestuin ook gewoon een leuke hobby is.

Ik tuinier op kleine schaal, en heb alleen wat kosten aan potten, zaden en potgrond, maar ik vind het vooral heel leuk om te doen.

Lief of Stoer vindt dit leuk.
  2. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Ik ben vorig jaar gestart. Ik kreeg als tip om op YouTube ini's moestuin te volgen. Iedere zaterdag heeft ze een nieuwe vlog met tips en tricks. Ik heb hier al veel van opgestoken. Erg leerzaam.

Hopmarjanneke en Lief of Stoer vinden dit leuk.
  3. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Vorig jaar gestart met twee bakken in de grond. Nu heeft mijn man er 3 bijgemaakt. Er omheen nu boomschors want het werd een wildernis en was vreselijk nat.

Nu overal weer een laagje compost over gedaan en ben begonnen met snoeiafval te versnipperen wat ik als mulch in mijn bakken strooi. Is me vorig jaar erg goed bevallen.

Nu dit jaar ga ik ook meer met (droog) bloemen doen. Heb hele mooie zaden bij angelo uit België gekocht. Ik heb nu al zin in de zomer. Kan niet wachten tot alles bloeit

4. tuc

tuc Niet meer actief

Als je groenten of fruitplanten in potten hebt, gebruiken jullie dan doodnormale potgrond of speciale moestuingrond?
    Merk je verschil in opbrengst e.d.?

5. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Dat ligt eraan wat de plant nodig heeft. Ik Google vaak even wat de behoeften zijn.

6. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik heb afgelopen week wat kruiden in de bakken voor de deur geplant. En dit weekend ga ik wat groente voor zaaien zoals komkommer, tomaat, courgette etc en dan zet ik dat in mijn mini kweekkastje in de vensterbank. Dat werkte echt geweldig vorig jaar dus dat ga ik nu weer doen.
    Het zal wat laat zijn maar in de meivakantie gaat de tuin op de schop dus dan wil ik het een en ander naar buiten doen in de moestuin of weer in potten. Dat werkte super vorig jaar.

7. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Wij zijn ook voor het eerst serieus begonnen. Hebben nu staan:
    Radijs, wortel, ui, knoflook, paprika, bieslook, verschillende sla soorten, bonen, erwten, sugar snaps. De bonen, erwten en sugar snaps zijn eigenlijk te vroeg. Maar gaan t zien. Er komt nog tomaat, komkommer en pofmais bij.
    Wij hebben een composthoop met voornamelijk blad, soms koffiedrap en de mest van het konijn. In de zomer gaat daar ook t gemaaide gras bij. Dat word erg mooie compost! Wij hebben een volkstuin overwogen, maar besloten om dat toch niet te doen en alles thuis in de achtertuin te houden.

tuc vindt dit leuk.
  8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.889
    113
    Vrouw
    Combinatie van alles. Zowel van het tuincentrum, de lidl, de action, en van mijn oogst van vorig jaar.
    En ik merk echt geen verschil tussen ze allemaal.
    Heb gisteren nog nieuwe chilipeperzaadjes gekocht in de action voor m'n nieuwe poging.

tuc vindt dit leuk.
  9. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.889
    113
    Vrouw
    Mijn mini binnenserre systeem werkt top.
    Heb bakken van de ikea met deksel die op de vloerverwarming staan. En er is na nog geen week al superveel aan het uitkomen.
    En man is blij dat de vensterbank niet volstaat dit jaar :thumup:

Amaranthas vindt dit leuk.
  10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Nou heerlijk aan het rommelen geweest met bakjes en zaadjes.
    Vandaag heb ik voor gezaaid komkommers, courgette, 3 verschillende tomaten, watermeloen, verschillende paprika's, 2 soorten sla, en bloemen zoals verschillende afrikaantjes, Oost indische waterkers en reuze zonnebloem. Alles in de mini kas en nu wachten maar. En soms water sprayen :D

11. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113

Ik haal voor de potten gewoon moestuinaarde bij de intratuin.

tuc vindt dit leuk.
  12. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik pak gewoon wat we voorhanden hebben, mijn man daarintegen is dat wat moeilijker in. Mijn vader was oa fruitteler en die zei altijd gewoon normaal doen. Dus ik pak meestal potgrond. Moestuingrond etc is allemaal commercie.

tuc vindt dit leuk.
  13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Gewoon potgrond. Of ik schep grond uit de tuin. Geen idee of er verschil is maar dit werkt prima bij mij.

tuc vindt dit leuk.
  14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ook Wij willen dit jaar weer een moestuin gaan maken in onze nieuwe tuin. Echter vraag ik me wel eens af of het nou daadwerkelijk gezonder is dan producten uit de winkel? Wij wonen in de randstad en je hebt hier niet zo heel ver vandaan veel Pfas in het water en natuurlijk ook altijd een slechte luchtkwaliteit. Het grondwaterpeil staat hier heel hoog dus er komt echt veel water van onder bij de groenten ( en niet alleen maar door regen of bewateren met kraan water). Heeft iemand zich wel eens hier in verdiept?

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij wonen ook in de randstad, pfas zit ook in het kraanwater. Op het grondwaterpeil is hier geen pijl te trekken :)p), soms staat het 20 cm laag en vorige week was het rond de 1,50m diep (moesten een gat boren in de grond ivm planten nieuwe boom in de tuin). In de zomer zakt het grondwaterpeil ook vaak, dus dan kan je alsnog de plantjes handmatig water geven.
    Zelf woon ik niet in een van de grote steden in de randstad en de luchtkwaliteit hier is goed. Daarnaast filteren planten toch juist een gedeelte van de lucht? Ik heb mijzelf er dus nog nooit druk over gemaakt.
    Maar alles wat wij thuis planten en eten is volledig biologisch, in tegenstelling tot wat je in de winkel koopt.

Fruity90 vindt dit leuk.
  16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ja maar de Hoeveelheid pfas in kraanwater is vele malen lager dan wat in de rivieren zich bevindt. Laatst is ook al geconstateerd dat de hoeveelheid pfas in de eieren van hobby kippen Soms veel te hoog is.
    Ja zeker Het is biologisch want je gebruikt geen bestrijdingsmiddelen maar goed hoe zeker zijn we over de kwaliteit van de bodem waarmee we de groente verbouwen? Ik weet het niet hoor Ik ben gewoon benieuwd

17. Cobon

Cobon Niet meer actief

Je zou in verhoogde bakken kunnen tuinieren, dat kost een deel op.

18. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dat gedoe over te hoog pfas bij eieren van hobby kippen neem ik niet serieus. Als eigenaar van een stel hobby kippen weet je precies wat ze eten, iets waar je bij eieren in de supermarkt geen idee van hebt. Het is mijnsinziens weer het zoveelste geblaat om mensen vooral niet te onafhankelijk van de supermarkt te maken. Nog even en je zelf verbouwde biologische groenten en moedermelk zijn ook gevaarlijk voor de volksgezondheid. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening. ;)
    Uit het monster van onze coöperatieve boerderij kwam dat de organische stof iets meer dan 10% is, dus de bodem is van super goede kwaliteit.
    Ons huis is gebouwd op een plek waar tot 1800 ofzo een riviertje liep, eind jaren 90 is de boel opgespoten met zand en dat heeft jarenlang zo gelegen totdat ons huis gebouwd werd. Voordat we mochten bouwen, is de bodem ook getest, ook die resultaten waren toen super goed. Maar op de plekken waar wij groenten en fruit wilden verbouwen, hebben we (logischerwijs) altijd het zand afgegeven en daar aarde voor in de plaats gestort.
    Dus al met al, is de bodemkwaliteit hier echt prima en niets om je zorgen over te maken. Maar goed, ik weet natuurlijk niet waar jij woont. Als je jezelf zorgen maakt, dan zou je voor de zekerheid een bodemmonster kunnen doen?

19. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Nee, als je hier je echt zorgen over maakt kun je zoals aangeven inderdaad een bodemtest en/of een luchtkwaliteittest doen. Ik had bv geen moestuin genomen op een complex direct naast de snelweg maar onze huidige locatie zie ik het probleem niet zo.
    Sowieso denk ik ook dat 90% van de spullen uit de supermarkt ongezonder zijn dan een tomaat uit eigen tuin, en die smaakt in ieder geval wel lekker.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Bij sommige soorten komt zoveel op dat ik wat zaailingen moet uitdunnen.
    Ik heb dit jaar voor het eerst dille, moet je dat ook uitdunnen?

Deel Deze Pagina