Moestuintopic 2024

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 21 feb 2024.

  1. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.189
    1.825
    113
    Hier geen moestuin maar heb wel een appelboom in de tuin staan nog van de vorige bewoners maar heb er 0 verstand van en zag net allemaal witte dingen op de boon. Soort donsjes ofzo geen idee ik zelf vond het meer schimmel lijken. Weten jullie wat het is en wat ik ermee kan doen
    Zou even een foto erbij doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.437
    8.934
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier vandaag een hoop voor gezaaid (van alles wat) en alvast extra aardbei plantjes en pootuien in de tuin gezet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Ik ga dit jaar beginnen met wat aardbeienplanten in een hoge staande bak.
    Nu zijn de adviezen wanneer je de plantjes buiten kunt poten enorm divers.
    Op de ene plek lees ik dat je ze het best al in maart of april kunt poten voordat ze bloeien, omdat ze dan beter wortelen.
    Op andere plekken wordt aangeraden ze echt pas na ijsheiligen (14 mei) te poten..

    Wat doen jullie?
     
  4. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.811
    3.199
    113
    Vrouw
    Paar weken geleden de oude kruidenbak van mn ouders gekregen, jaren gestaan zonder problemen. Nu wou ik hem bij ons vullen, krakt ie gewoon helemaal in elkaar :rolleyes:
    Dacht het opgelost te hebben door de planken met een overdwarse balk vast te maken en nu past het niet meer :roflmao:
    Morgen een plan b bedenken want wil hier graag mn kruiden in zetten
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Mijn aardbeien staan al buiten, maar ik heb ze in emmers en die kunnen met vorst dus makkelijk binnen gehaald worden.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.437
    8.934
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier staan ze er ook al in, maar die van vorig jaar hebben er ook de hele winter ingestaan en beginnen nu ook weer te groeien.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.328
    1.005
    113
    Ik heb afgelopen week wat nieuwe aardbeienplantjes gezet. En ik heb nog een aantal oudere planten die de winter gewoon overleefd hebben.
     
  8. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    531
    743
    93
    Vrouw
    Ja ik las inderdaad wel dat planten van het vorige jaar de vorst kunnen verdragen, maar dat jonge plantjes kwetsbaarder zijn.
    Ik denk dat ik m’n bak ook maar gewoon ga vullen zodra ik hem opgezet heb :)
     
  9. MamaTal85

    MamaTal85 Fanatiek lid

    13 sep 2011
    2.084
    199
    63
    NULL
    NULL
    Wij zijn dit jaar begonnen met een moestuin van de Makkelijke Moestuin. Bij dit systeem zit een app wanneer je wat kunt/moet doen en een hele community voor als je vragen hebt.

    Onze radijsjes zijn al bijna klaar en de rucola gaat ook lekker.

    Binnen staan nu spruitjes, tomaat, struiktomaat, balkontomaat, dropplant en basilicum.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.641
    19.618
    113
    Heeft iemand enig idee wanneer ik aardbeien kan zaaien in het klimaat waar wij wonen? Ik wil dat toch eens zelf gaan verbouwen. Ieder jaar neem ik het me weer opnieuw voor :rolleyes: Dat zal dan wel volgend jaar worden, aangezien nu het aardbeienseizoen hier is.
    Wellicht is het zaaien dan ergens in januari ofzo?
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.279
    26.658
    113
    Vrouw
    Aardbeien zijn wintervast.
    Of in elk geval die ik heb. Staan al een paar jaar in de volle grond en in een pot.
    Ik ga ervan uit dat je ze prima nu kunt planten.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Casara

    Casara Fanatiek lid

    20 aug 2014
    2.199
    397
    83
    Wij hebben buiten, wat al buiten onder glas kon en de bonen, erwten en sugar snaps. Die werden binnen te groot. We zien wel of dat overleeft. Las ook hele wisselende berichten. Paprika en tomaten staan nog binnen en de komkommers wacht ik nog paar weken mee, die kunnen echt niet tegen vorst.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.970
    13.201
    113
    Vrouw
    Je zou nu wel wat plantjes kunnen kopen en planten? Maar geen idee of er bij jullie plantjes te koop zijn?
    Anders volgend jaar rond december wat zaadjes laten ontkiemen?
    Geen idee trouwens hoe bij jullie de grond is, maar bij mij lukken aardbeien in Spanje alleen in een pot.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Bij mijn tomatenplantjes zijn er naast de kiemblaadjes ook nieuwe blaadjes gevormd en die groeien heel goed.
    Maar nu gaan de kiemblaadjes slap hangen en bij 1 plantje eraf gevallen.
    De nieuwe blaadjes zien er nog prima uit.

    Ik kan me dat van eerdere jaren niet herinneren of ik ben het vergeten?
     
  15. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.505
    3.883
    113
    Vrouw
    @tuc kiemblaadjes vallen vaak af, die hebben hun werk gedaan als er al nieuw blad is :)
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.737
    4.009
    113
    Vrouw
    Kun je stekjes nemen van de uitlopers bij iemand die nu aardbeien heeft? Dat is makkelijker dan zelf vanuit zaadjes opkweken.
     
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.970
    13.201
    113
    Vrouw
    De koriander zaadjes komen uit, maar bij sommige komen er 2 steeltjes tegelijkertijd uit 1 zaadje? Heeft iemand hier ervaring mee? Het is de eerste keer dat ik überhaupt koriander kweek. Wilde eerst een plantje kopen, maar kon nergens plantjes vinden, dus daarom maar zaadjes gekocht.
    20240404_164913.jpg
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ah fijn, dan heb ik het dus gewoon vergeten van voorgaande jaren:oops:
     
    Tuttebelleke vindt dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.923
    7.036
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij zijn vandaag weer bij onze moestuin geweest. Nog niets aan gedaan verder, gaan we na de meivakantie doen. Maar er staan voor de kas opeens bloemen (google zegt sluetelbloemen) en bieslook, achter de kas rabarber wat we al bijna kunnen oogsten, en de druivenrank die er staat beginnen de eerste blaadjes aan te komen. We hebben ook wat frambozen. We hebben thuis wat voorgezaaid maar gaan half mei echt beginnen. Wil dichtbij de bieslook ook peterselie zetten, kunnen we zelf lekkere kruidenboter maken :)
    Helaas ook best wat heermoes in de tuin, dus binnenkort even goed omspitten en de heermoes eruit halen. Die hebben lange wortels en krijg je er meestal niet zo uitgetrokken.
     
  20. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.328
    1.005
    113
    Ik heb bijna twee weken geleden nog wat zaadjes gepoot. De pompoen begint al goed op te komen. En de suikermeloen begint ook te komen. Nu de watermeloen nog en de paprika.
    Even kijken wanneer ik ze in een groter potje ga overzetten.
     

Deel Deze Pagina