Ik ben benieuwd of er hier op het forum ook mama's of papa's zijn met het Aspergersyndroom. Bij mij is het vorig jaar vastgesteld waardoor er veel puzzelstukjes op een plek vallen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Hoe vinden jullie de combinatie Asperger met zwangerschap/bevallen/opvoeden? Ik heb mn moeite gehad met onverwachte dingen: gebeld worden door de gastouder dat onze zoon ziek is, onverwachte ziekte als we bv op vakantie gaan, eerste speelafspraakje (ik was veeeeel nerveuzer dan mijn zoon!) Ik heb geen groot sociaal netwerk en ken niemand met Asperger verder, dat klankbord mis ik een beetje. Zodoende hoop ik dat er hier wat dames/heren zijn die hun eigen ervaringen willen delen of gewoon wat kletsen
Heb alleen een tip. De methode “ geef me de 5 “ van Colette de Bruin, ontwikkeld voor elke vorm van autisme.
Mijn vrouw heeft PDDNOS... Wij hebben nog geen kinderen maar ze ziet nu al beren op de weg mbt zwangerschap en opvoeden.. alles is eng en onvoorspelbaar.
Hier ervaring, Asperger ook, weet het al 25 jaar. In de zwangerschap en met de bevalling had ik er niet echt dingen mee. Nu vind ik de onverwachte wending die de dag krijgt soms wel heel moeilijk. Sinds ik moeder ben, heb ik wel weer meer last ervan in sociale contacten en werk. Leuk om nog een mama met Asperger te ontmoeten, ik ken er ook verder geen!
Hier ook een Asperger-mama. Ik weet dit pas een jaar of 7 nu. Mijn oudste werd onderzocht omdat vanuit school het vermoeden bestond dat hij Asperger had. Dit bleek inderdaad zo te zijn. Toen is het balletje gaan rollen en bleek ik het ook te hebben. Ik vond (en vind nog steeds) onverwachte wendingen heel moeilijk. Dat moet echt even landen bij mij. Dat zie ik ook echt heel goed in mijn zoon terug trouwens. Mijn man weet dit van me en heeft ook echt geleerd hoe hier mee om te gaan. Hij weet dat ik bij een onverwachte (leuke) verrassing echt niet blij kan reageren. Inmiddels weet ook mijn schoonfamilie dit (met wat botsingen hebben ze dit nu geaccepteerd van mij) en is er volgens mij best aardig met me om te gaan. Ik heb ook geen groot sociaal netwerk, maar de mensen die ik om mij heen heb, weten van mijn Asperger. Ik hou trouwens ook niet van nieuwe omgevingen of situaties. Dan moet ik echt even aftasten. Als we vroeger naar een personeelsfeest gingen van het werk van mijn man, mocht hij van mij de eerste twee uur niet naar buiten om te roken (is inmiddels al jaren gestopt met roken), omdat ik dan alleen binnen zou zijn. Erg he?! Ik hou van structuur en duidelijkheid. Baby's en alles wat daarbij kwam kijken vond ik megamoeilijk, omdat ik het niet zelf in de hand had. Ook de bevalling natuurlijk niet, dus het bevallen an sich ging wel, maar het niet weten hoe en wat, dat vond ik moeilijk. Ik heb ook het boek van Colette gelezen, echt wel een eye opener. Zelfs terwijl we toch al heel veel van de tips onbewust toepassen.
Hier heeft mijn vriend pddnos. In het begin vond hij het eng met baby’s maar nu gaat het super ermee.
Ik heb de diagnose ass, volgens de nieuwe dsm dus. Mijn zoon heeft onder de oude dsm diagnose asperger gekregen. Bij mijn dochter is er een vermoeden, ze zit in een traject. Toen ik zwanger was en de kinderen baby waren wist ik nog niet van de diagnose af. Maar de zwangerschap vond ik niet heel erg. De babytijd echter.. zeer stressvol! De jongste is nu 6 en pas sinds een jaar ben ik weer een beetje geland. De kinderen zijn wat zelfstandiger. We hebben een fijn ritme nu, planbord voor de kinderen wat mij stiekem ook helpt. Maar als dochter bv onverwacht met een vriendinnetje wil spelen vind ik dat wel lastig, ik heb dan het liefste dat ze bij dat vriendinnetje speelt. Voor hier thuis spelen hebben we vaste dagen. Op dit moment is mijn dochter ziek met buikpijn . Afgelopen dagen 2x bij de huisarts geweest vanwege haar hevige pijn maar die weet het ook niet. Met dit soort dingen kan ik slecht omgaan. Ik wil een duidelijke diagnose, dan weet ik wat het is, of ik iets kan doen om dochter te helpen, hoelang het ongeveer duurt etc. Duidelijkheid dus, die is er nu niet. Ik wordt daar zeer onrustig van.