Ik kreeg net op het kdv te horen dat ze de kinderen geen groentehap meer willen/kunnen geven. Er zitten 5 kinderen in de groep die een groentehap moeten krijgen, en daar hebben ze ineens de mankracht niet meer voor. Ik vind dit heeeeeel erg raar en ben het er totaal niet mee eens. Ze gooien wel per 1 januari de tarieven met 30 euro per maand omhoog, maar dat groentehapje moet ik nu zelf gaan geven om 18.00! Ze willen de kinderen wel om 17.00 een liga geven om de honger te stillen, maar dan nog wordt het hele schema van mijn zoon in de war geschopt. Want hij eet om 17.00 zijn groente, zodat hij om 18.30 weer een flesje lust (vlak voor het slapengaan). Nu moet ik hem een groentehap en een fles vlak achter elkaar geven, want hij kan echt niet later dan tot 19.00 opblijven. Dat krijgt hij nooit allemaal op in een half uur. Wat vinden jullie hiervan? Is het normaal dat een kdv zomaar besluit om geen groentehapjes meer te geven? Ik vind het eigenlijk hún probleem. Dan moeten ze de groepen maar kleiner maken.
ik weet het niet, maar hier hebben ze nog nooit een groentehap gegeven. Ze zijn ook maar open tot 18.00 uur en hebben dus wel om 3 uur nog een ronde met creakers en evt om 5 uur nog een liga voor de kindjes waarvan ze weten dat ze pas tegen 6 uur worden gehaald. Teun ad dus altijd na 18.00..nog zit hij nu pas om half 7 te eten....ging en gaat prima...denk dat het een kwestie van wennen is... maar vreemd is het wel dat ze het 123 afschaffen. zou eens info halen op het hoofdkantoor ipv bij de leidsters want die worden ook maar gestuurd.... succes...
Ik werk op een kdv en wij gaven ook altijd gewoon groentehapjes. Totdat ind. 6 kindjes alle 6 op hetzelfde tijdstip een groentehapje moesten! Dit lukte gewoonweg niet. Het was totaal geen onwil, maar gewoon niet kunnen! Vanaf half 5 sta je alleen en dan red je het gewoonweg niet. Nu is bij ons ook de regeln, tot 1 jaar geven we groentehapjes, omdat dan ook heel strikt het ritme van thuis wordt aangehouden. Vanaf 1 stoppen we ermee! Voor sommige ouders hee vervelend, maar het gaat gewoonweg niet! kus miek
Ik ben ook leidster op een kdv en wij hebben 12 kinderen van 0 tot 4 jaar op 1 groep. Je werkt tot half 5 met z'n tweeen en daarna sta je alleen tot sluit. Tot half 5 kun je dus fruit/groentehapjes geven omdat je collega dan de andere kinderen onder haar hoede heeft. Een hapje geven kost gewoon tijd, dus als je alleen bent gaat dat niet. Of je moet tijdens het hapje 30 keer stoppen om in te grijpen bij ruzietjes/een binnenkomende ouder te woord staan/ een andere baby te troosten/ de telfoon te bantwoorden/ de deur open te doen/ billen af te vegen... ik kan nog meer bedenken maar dat zal ik je besparen. Dus nee, het is absoluut niet raar dat ze dit niet doen, wij doen het ook niet, simpelweg omdat het niet gaat, niet omdat we het niet willen....
Hier ook maar tot de leeftijd van 1 jaar groentehap om dezelfde reden. Misschien willen ze wel een fles geven om 17:00? Dan draai je de fles en de groentehap om.
Je kunt nu toch gewoon 's avonds om 6 uur avondeten geven en dan een bakje yoghurt na het eten in plaats van de fles? Hij is bijna 1 jaar dus moet makkelijk zonder avondfles kunnen? Ik vind het niet zo heel raar dat ze geen groentenhap meer willen geven in de spitstijd van het ophalen tussen 4 en 6..zeker als het misschien steeds meer kindjes worden.
Bij ons volgen ze het schema van thuis, totdat je kindje 1 jaar is. Daarna moeten ze mee in het ritme van het kdv. Dit weten we ook al een hele tijd. Dat er geen tijd (meer) is voor de groentehap is op zich niet zo vreemd. Maar wel dat het ineens gezegd wordt. Misschien heeft het te maken met het feit dat je kindje binnenkort 1 wordt. Of krijgt geen enkel kindje meer de groentehap (ook de jongere niet..). Tip van de groente en het flesje omdraaien vind ik wel een goeie..!! Op ons kdv kunnen de kindjes die er tot na 6 uur zijn sowieso meeeten. Dat kost wel iets extra natuurlijk.
Hier doen ze uberhaupt niet aan een groentehap 's middags. Hier is ook vanaf half 5 maar 1 leidster aanwezig, is dat bij jou ook niet zo? Want ik kan best begrijpen dat het dan met meerdere kinderen onmogelijk is om als enige leidster ze van een groentehap te voorzien. Vooral omdat die groentehap er meestal niet zo snel in gaan als bijv een fruithap. Ik snap je frustratie tov de verandering, maar ik vind het niet raar. Mijn zoontje krijgt overigens zijn avondeten en fles ook vrij kort achter elkaar. Ik denk dat je het gewoon eens moet uitproberen. Misschien valt het hartstikke mee en doet je zoontje het er gewoon goed op. Dat zijn fles dan misschien niet helemaal laag gaat, wil niet zeggen dat ie dan ook niet meer goed slaapt. Zijn groente krijgt ie tenslotte dan ook later.
Hier doen ze 't ook niet hoor. Ons kdv is tot half 7 open, maar vanaf 5 uur is er nog maar één leidster aanwezig. Die kan natuurlijk nooit in d'r eentje alle kindjes een groentehap geven. Eigenlijk vind ik 't best logisch, maar ik snap wel dat 't vervelend is, als het ineens veranderd.
Onze jongen heeft nog nooit een groentehap gehad op het kdv, ook niet toen hij nog geen jaar oud was. Heb ik ook nooit gemist in het eetschema. Maar goed, zo'n plotselinge verandering is niet fijn. Daar zou ik ze wel op aanspreken, of het niet wat langer van tevoren bekend gemaakt kon worden (zodat je thuis het ritme ook al zou kunnen aanpassen) en of er nog een soort van overgangsregeling mogelijk is.
Het kdv van mijn zoon doet niet aan groentenhapjes. Ik vind het dus niet raar. Onze zoon at op dezelfde tijd als ons op die leeftijd. Hij kreeg dan om 16.30u op het kdv nog een snackje/tussendoortje en dan redde hij het prima.
Op het KDV waar ik werk doen ze ook geen groentehapjes.. Eigenlijk om 2 reden: 1) geen tijd omdat je idd alleen staat 2) GGD en consultatieburo raden het af omdat het blijkt dat veel kindjes op het KDV dan een groente hap krijgen, maar dan ook thuis nog gezellig met papa en mama mee eten.. Dus dubbelop, en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.. Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen het doet hoor!
Ik vind het ook niet zo heel raar. Wat je kunt doen is of de laatste fles weglaten en kijken hoe het gaat, of de laatste fles vrij snel na het avondeten te geven. Ik zou zelf voor het eerste kiezen, dat werkte hier prima (rond de 11 maanden is die fles eraf gegaan), als blijkt dat je kindje hem wel nog nodig heeft kan je hem gewoon na het eten geven, en hem misschien wat kleiner maken.
Bedankt voor de reacties! Ik realiseerde me later ook dat hij vanaf 1 jaar eigenlijk geen avondfles meer nodig heeft, dus in die zin zou het geen probleem moeten zijn. Maar ik vind wel dat ze het eerder hadden moeten melden...nu werd het even plompverloren medegedeeld, "vanaf morgen geven we geen groentehap meer", en dat vond ik niet fijn. Ik las de tip om de fles en de groentehap om te draaien...ik denk dat ik dat maar ga doen, totdat hij helemaal geen avondfles meer wil/nodig heeft.
Dat is inderdaad erg vervelend, als het opeens word gemeld dat het de volgende dag al niet meer mogelijk is. Ongeacht of het begrijpelijk is of niet, is een overgangsperiode wel fijn.
Het is idd niet netjes dat ze het zo van de ene op de andere dag niet meer geven! Bij ons kdv word ook voor 9 uur en na 16.30uur geen eten meer gegeven. Gewoon omdat er dan nog maar 1 leidster is en dat dus niet gaat.
Het is hier ook vanaf 1 jaar niet meer, hebben ze mij het vorige week medegedeld en het is geen probleem, ik laat Lisa gezellig met de andere kindjes meedraaien, ze eet ook het beste als iemand naast haar het ook doet En thuis gezellig met mama en papa avondeten. Het probleem is dan dat ik haar groente vantevoren moet koken en 's avonds alleen warmmaken want ik haal haar niet eerder dan 18:00 op maar zij gaat ook vrij laat naar bed (19:30 naar boven, 20:15 naar bed), dus geen probleem. Als ik jou was, zou ik hun vragen om tot 1 jaar het doen, en daarna gewoon om 18:00 thuis laten eten, en in de tussentijd kan je jouw kindje laten wennen aan de nieuwe ritme. Succes!
hoi hoi ik werk ook op een kdv en eerst gaven wij ook geowon alle kindjes die nodig hadden een groentehap, totdat wij dus ook ineens 4 kinderen hadden die om dezelfde tijd een groentehap moesten krijgen, dat ging dus niet. dus toen ook besloten dat we maar een groentehap gaven aan kinderen tot 1 jaar (we hadden zelfs bijna 4 jarige die nog een potje van ons moesten krijgen!) maar je kan best vragen of ze jou even de tijd geven om het te laten wennen in het schema, maar of ze da doen weet ik niet, want dan is het weer niet eerlijk tegenover andere ouders, die zeggen dan ook ja mijn kindje moet ook wennen, met als gevolg dat je dus toch nog alle kindje een groentehap moet geven. wij hebben ook wel eens ouders gehad die wouden dat wij hun kindje sochtends een boterham gaven op het kdv omdat dat in hun schema zo uit kwam, maar khep ook gezegd dat we dat niet doen want dan kunnen we dalijk wel met iedereen gaan ontbijten, en ons bij ons is de regel dat de kindjes gegeten hebben voordat ze komen. maar goed dat heeft er ff iets mee te maken natuurlijk hahaha suc6!
Ik werk ook op een kdv en wij geven tot 1 jaar een groentehap en fles. Daarna niet meer. Wij hebben een max aan baby's op de groep, dus het zou moeten kunnen, omdat sommige ouders niet pas om 18:00 uur komen. Maar als er veel baby's zijn dan beginnen we al vroeg met de happen. Wel vreemd dat ze het zo onverwachts afschaffen. Niet zo netjes. Al zou het qua schema wel kunnen. Ook bij de kleinere kindjes: draai de fles en de hap om. Het is even wennen, misschien meer voor mams dan voor kids. Succes!