Hallo, Ik gebruik sinds kort een doppler om naar het hartje van mijn kindje te luisteren. Vandaag echter, was hij/zij ontzettend druk en wild toen ik even wilde luisteren. Het leek wel gestamp tegen de doppler aan en hoorde hem/haar duidelijk wegzwemmen om daarna weer te schoppen/trappelen of wat het ook was. Later wilde ik even kijken of het al rustig was maar het was hetzelfde dus ik heb hem gelijk uitgezet. Heel wild en gekraak klonk er vanuit de speaker. Nu is mijn vraag, kan de kleine frummel zo gestresst raken van een doppler of is hij/zij gewoon al een druk kindje? en kan een foetus zichzelf weer rustig maken? Ik ga voorlopig even niet meer luisteren want ik voel me echt schuldig hierdoor ook al komt het misschien niet eens door die doppler. En kan een foetus zo gestresst raken dat het daardoor mis gaat? Misschien stomme vragen maar wil het toch navragen. Alvast bedankt!
Hoi Jaylove, een zwangerschap kan niet misgaan door met een doptone te luisteren. Wel is het zo dat het elke keer een belasting is voor het kindje. Nu is dat op zich geen probleem, want een kindje kan dat wel hebben, maar wij proberen het altijd te beperken tot wat nodig is voor goede zorg. Een keertje extra luisteren is echt niet erg, maar te vaak wordt toch afgeraden. Probeer met jezelf een afspraak te maken, bv 1 keer per week een minuutje of wanneer opa of oma een keertje langskomt. Maar hoe minder, hoe beter. Een kindje kan trouwens best eens een dag heel druk zijn. Dat hebben wij zelf ook wel eens. De ene dag is de andere niet. Maar een kindje kan wel reageren op het geluid dat de doptone produceert. Dus maak je geen zorgen, maar beperk het luisteren. groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Super bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ben gerust en zal het inderdaad beperken tot af en toe luisteren. Groetjes!