Moet dalijk op gesprek, was nogal dringend!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sandra1982, 5 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat je dan zoiets kan verwachten een zwanger lichaam laat zich niet plannen en niet sturen, dus had je kunnen weten dat het zwaar had kunnen worden, de ene zwangere is de andere zwangere niet, de een kan alles de andere kan niets meer, dat had je kunnen weten.. een stage en opleidingen doen kunnen zonder zwangerschap al zwaar zijn laat staan als je zwanger bent...

2. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    @helaas ponyville kun niemand van te voren weten hoe haar zwangerschap zal verlopen. Dus Sandra ook niet...

Er zijn nu eenmaal veel meiden die en studeren en werken gecombineerd. Zelf doe ik dit ook en heb gelukkig wel tot 4 weken voor mijn bevaldatum gewoon kunnen werken. Maar het ene werk is ook het andere werk niet.
    Ook veel dames die in de zorg werken en al afgestudeerd zijn redden het niet in hun zwangerschap om gewoon te bllijven werken zoals ze altijd deden.
    De fysieke belasting van elk vak is anders....

enne soms heb je niet alles voor het kiezen. Ik heb zelf 5 jaar moeten solliciteren voor ik mijn opleidingsplek vond, die liggen nu eenmaal niet voor het oprapen, maar ik wilde toch ook heel graag kinderen. Soms kun je in het leven niet alles plannen zoals je het zelf graag ziet....

Ik hoop voor jou dat alles gaat zoals jij graag wilt, maar ik kan me de gevoelens en wensen van dames hier op het forum ook goed voorstellen waardoor werk en opleiding wel gecombineerd gaan worden met een zwangerschap. Al weten ze zelf misschien ook dat dat niet het meest gunstig is. Soms (vaak) lukt dat gewoon niet...

@Sandra: veel sterkte bij het komende gesprek en denk vooral ook aan jezelf en je kleine, want doorwerken en er bij neervallen helpt je werkgever ook niet....

Karin

3. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Sandra: Meid, wat lullig voor je zeg dat ze zo stom doen! Neem contact op met Arbo of met je stagebegeleider? Wie weet kunnen zij je helpen! Succes!

4. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Dankje allemaal, ik moet dalijk werken van 13 tot 18 dus ik ben eens benieuwd.
    Ik neem de brief van de arbo mee, en ga alsnog overleggen hoe ik dit moet oplossen. Ik mag maar beperkt bepaalde dingen doen, maar ze verwachten wel dat ik functioneer als elke andere werknemer... Beetje dubbel allemaal.
    Ik ga echt met tegenzin naar me werk dalijk.

5. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    jammer dat ze zich niet wat kunnen invoelen

en jammer dat jij nu om die rede met tegen zin naar je werk toe moet meis

werk zelf ook al wat jaartjes in de verpleging maar weet bij ons hielden we rekening met onze zwangere collega's

al wilde ze wel ze mochten gewoon bepaalde dingen niet van ons :)

heel flauw om je voor 100% te willen inzetten terwijl je dat niet kan

waar is het medeleven van elkaar gebleven ?

en dat die andere zwangere collega wel zware klusje doet , dat is haar zaak mogen ze jou niet aanrekenen vind ik

6. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Kan je werkgever niet met je bedrijfsarts overleggen?
    Het is absoluut (op jouw informatie afgaand) niet verstandig om zware taken op je te nemen.
    Denk aan de gezondheid van je baby. Naarmate de zwangerschap vordert ben je minder belastbaar. En er zijn regels tijdens zwangerschap waar je werkgever zich aan moet houden.

Als je werkgever het advies van de arbo niet wil opvolgen vraag dan advies (second opinion) bij het UWV. (kijk op hun site)

7. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Ga je zelf echt niet overwerken hoor meid!
    gewoon schijt aan hebben aan dat soort dingen.
    Jij kan dr toch ook niets aan doen!
    En anders meld je je gewoon ziek als je het niet trekt.. de verloskundige en arboarts hebben je toch aangeraden rustig aan te doen? gewoon niet meer doen dan je kan!
    Als je nu harder gaat werke ndan je kan dan is het misschien dat ze ove reen paar weken helemaal nix meer aan je hebben omdat je ziek thuis zit..

sterkte dr mee!

8. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Het is allemaal zo moeilijk, ze hebben het verhaaltje nu zo gedraaid dat ik niet functioneer zoals iemand zou moeten functioneren. Mijn hele beroepshouding zou niet goed zijn, collega's zouden zich aan me ergeren etc.
    Het komt erop neer, dat ik op deze manier geen voldoende krijg voor deze stage. Zoiezo krijg ik 3 maanden verlenging, en als ik deze niet voldoende afsluit is het einde opleiding. Ze zijn onredelijk, omdat ik gewoon weet dat ze iemand er langer over kunnen laten doen in uitzonderlijke gevallen. Maar nee hoor, ze willen niet extra betalen.
    Het is echt niet dat ik niet wil ofzo, maar ik functioneer op het moment niet zo als normaal wanneer ik niet zwanger ben :evil: Daar kan ik toch zelf ook niets aan doen?
    En dat collega's zich eraan storen dat ik voor het werk al zeg van ik kan/mag dit/dat niet doen! Ze vinden dat ik moet zeggen ik kan/mag dit/dat WEL doen.. Dus zeggen wat ik wel nog mag. Daar vallen je sloffen toch van uit? De arbo en de vroedvrouw hebben duidelijk gezegd, en op papier gezet, dat ik moet aangeven wat ik niet mag doen. En daarbij, ik doe eigenlijk precies hetzelfde als ieder ander. Aangepast werk, ho maar.

Ik heb in ieder geval voor mezelf besloten om me niet meer te gaan overwerken, en als ik me niet goed voel neem ik pauze of weet ik veel wat. En als ze niet tevreden zijn, hebben ze pech. De gezondheid van mijn kind vind ik belangrijker dan die hele opleiding. En als ik moet stoppen ermee, dan heb ik altijd nog een diploma op een hoger niveau dan deze opleiding.

9. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Jeetje wat een muggenzifters. Wat maakt het nou uit of je zeg wat je niet mag ipv wat je wel mag. Ik vind dat een beetje zeuren om niks eerlijk gezegd..
    Ik vind dat ze je behoorlijk in de steek laten. Misschien vinden ze het wel stom dat je zwanger bent en een opleiding doet (sommige mensen veroordelen je zo zeker als het ook nog eens gepland is, dan denken ze eigen schuld).
    Ik hoop dat je niet aan jezelf gaat twijfelen nu. Je weet wat je kan dat heb je al eerder bewijzen en idd is de gezondheid van jou en je kind belangrijker dan deze opleiding.
    Ik denk dat je instelling nu heel goed is. Je doet je best meer kan je niet doen en als ze niet tevreden zijn dan hebben ze gewoon pech..
    Heel veel sterkte meid, lijkt me niet leuk om zo naar je stage te moeten :(

10. Niet meer actief

Eerlijk gezegd kan ik met dat dus juist wel indenken. Ik heb met zat zieke werknemers te maken gehad toen ik nog werkte bij een baas. Daar werd ik er dus ook niet goed van om maar te horen wat iemand niet kan! Daar heeft je werkgever niets aan en het is veel fijner (ook voor jezelf omdat je positief benaderd) om te zeggen wat je nog wel kan. Pak iets over van je collega en zeg, maar dat kan ik wel, dat doe ik wel! Of maar een lijst van alle werkzaamheden en schrijf wat je wel kan en mag.

Van het koffiezetten tot het water geven van de plantjes. Van de bestellen van voorraaden, tot het aannemen van telefoontjes.

11. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth

De arbo-arts heeft duidelijk gezegd dat ik moet aangeven wat ik NIET mag, en dat de afdeling dan aangepast werk voor mij moet zoeken.
    Helaas heb ik er niet veel aan om koffie te zetten en telefoontjes te beantwoorden, daar kan ik mijn leerdoelen niet mee halen...

12. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth

De arbo-arts heeft duidelijk gezegd dat ik moet aangeven wat ik NIET mag, en dat de afdeling dan aangepast werk voor mij moet zoeken.
    Helaas heb ik er niet veel aan om koffie te zetten en telefoontjes te beantwoorden, daar kan ik mijn leerdoelen niet mee halen...

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Eigenlijk ben ik het volledig eens met Gupsie. Ondanks dat de arbo heeft gezegt wat je niet mag doen, kun je uit jezelf er een positieve draai aangeven. Probeer hetgeen om te zetten naar positieve feedbach..ook dat hoort bij een stukje opleiding.

Er zijn altijd werkzaamheden die je wel kunt doen. Of je dan hierbij je doelen zal behalen is een vraag, maar daardoor krijg je waarschijnlijk wel wat meer waardering van je collega's.

Zelf zit ik ook volop in de zorg en begeleid heel wat stagiaires. Ook zwangere stagiaires die niet meer alles kunnen en mogen. Het is dan echt niet fijn als je continue te horen krijg van ik mag dit niet en ik mag dat niet want dat heeft de arbo-arts gezegt. Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken en je zult zien dat je dan een heel stuk verder komt.

Natuurlijk is de gezondheid van je kleine het allerbelangrijkst, maar om dan te zeggen als ik moet stoppen dan stop ik want ik heb toch nog een diploma op hoger nivo vind ik raar. Lijkt me niet echt een goede motivatie om met deze opleiding bezig te zijn.

Hopelijk wordt het allemaal wat beter.

14. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    ik ben het volledig mt kwebbeltje eens, mooi gezegd.

Tuurlijk moet je aangeven wat je niet mag.
    Maar je kunt het positief zeggen door te vertellen wat je mag en dingen anders op te pikken.
    Een ncollega die continu vertelt wat ze niet mag zou ik zelf ook erg vervelend vinden.
    Maar als diezelfde collega zegt ik mag dit zo niet maar ik kan wel even zus en zo, werkt veel prettiger.

En als je zo makkelijk stopt snap ik niet waarom je dan begonnen bent?

15. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Dat is het hem nou juist, ik zeg ook wat ik wel mag en die dingen doe ik ook. Ik doe nog teveel zelfs, ik doe hetzelfde wat anderen ook doen! Ik hurk, buk, til etc net zoveel als anderen, omdat ik niet om hulp kan vragen. De werkdruk ligt er ontzettend hoog.
    Dus wat een arbo zegt of een vroedvrouw daar luisteren ze niet eens naar.

En op deze manier hoeft het voor mij gewoon niet.
    Ik merk aan mijn lichaam dat het niet gaat zoals het zou moeten, of zoals ik het zou willen.
    Er is letterlijk tegen me gezegd dat mijn zwangerschap mijn probleem is, en niet het hunne. Ik moet me aanpassen aan hun.

En de reden dat ik ben begonnen aan de opleiding, is omdat ik in het verleden ben moeten stoppen met de hbo-v door een zwaar auto-ongeluk, en ik toch weer graag het ziekenhuis in wil. Helaas was deze opleiding vol, en werd tegen me gezegd dat ik deze opleiding als een opstap naar het ziekenhuis kan gebruiken.

Maar op deze manier hoeft het voor mij inderdaad niet, de gezondheid van mijn kind gaat me voor! Ik ga me niet krom werken en alles op het spel zetten omdat er te weinig personeel is.

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik snap iets niet. Als je niet meer mag hurken, bukken etc etc.. waarom zegt de arbo-arts en de verloskundige dan niet dat je helemaal niet meer mag werken.

17. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Zo gaat dat niet, de arbo en vk zeggen niet dat ik helemaal niet meer mag bukken etc, maar heel beperkt dus niet vaker dat bijvoorbeeld 1 keer per uur. En dit is niet haalbaar.
    Vervolgens zeggen ze dat ik aangepast werk zou moeten krijgen, zoals inderdaad dranken uitdelen of iets dergelijks. Maar hier zijn al voedingsassistentes voor en andere hulpen. En volgens de afdeling heb ik hier ook niets aan, omdat ik mijn opleiding hier niet mee haal.
    En over dat helemaal niet meer werken, ik mag werken maar aangepast.

18. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Mag ik vragen in welke sector je stage loopt?

19. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik doe de opleiding verzorgende IG.

20. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ja, maar in welke sector loop je nu stage. Bij ouderen, psychiatrie, algemeen ziekenhuis etc etc.

Deel Deze Pagina