Waarom is het het veiligst om je kindje in de maxicosi te vervoeren tot deze leeftijd? Niet dat ik wat anders van plan ben hoor maar wij gaan in december met de auto naar Oostenrijk en zullen Evi dan gewoon nog in de maxicosi meenemen in de auto, ze is dan pas 8 maanden. Maar een vriendin van me is ook met een kindje van 8 maanden op vakantie met de auto geweest en dat kindje heeft toen in een gewone autostoel gezeten (is trouwens een klein/licht kindje). Zij vertelde me dat het cb had gezegd dat het voor hun ok was om hun kindje over te zetten naar een gewone autostoel omdat hun kindje met 8 maanden al zo'n sterke rug had Nou ben ik het daar niet mee eens want waarom raden ze die maxicosi's anders aan tot een bepaald gewicht of kg. Maar ik zou wel graag willen weten wat precies de reden is, zodat ik weet waar ik het over heb
Anders zit t niet lekker meer en als ze er met t hoofdje wat bovenuit komen, is t levensgevaarlijk. Daarom dus.
Maxicosi mogen ze volgens de site tot 13 kilo in ,vanaf 9 kilo mogen ze in een ander stoeltje Ik heb een zoontje van 8.3 kilo en 71 cm hij kan en mag nog niet in een gewone autostoel ,dus heb hem nog in de maxi cosi,maar het kan allemaal nog net
volgens mij kunnen ze al vrij vroeg in de römer king autostoel (tot 4 jaar) deze kan nml in slaapstand/ligstand en verschild kwa houding dan ook niet veel van een maxicosie. mijn kinderen zijn gelijk over gegaan in de römer king stoel vanaf ze boven de maxicosie uit groeiden.
Doordat de "baby"mc tegen de rij-richting in staat is ie veiliger bij botsingen ed. Daarom is het verstandig zolang het nog kan (je kindje niet boven de gewichtsgrens uitkomt of met de bovenkant van het hoofdje boven de rand uitkomt) je kindje in de "baby"mc te vervoeren.
De leeftijdsgrens of gewichtsgrens op je maxicosi is niet een letterlijke richtlijn. Volgens mij is de regel: Zolang het hoofdje nog niet boven de rand van de maxicosi uitkomt, mag je kindje nog niet in een gewone autostoel! Pas als het hoofdje uitsteekt moet je overstappen. Maakt niet uit hoe zwaar of hoe oud je kindje dan is. Het gaat erom dat het nekje nog niet stevig genoeg is, mocht je een aanrijding krijgen. Het is het best om een kindje zo lang mogelijk in achterwaartse richting te vervoeren. Ik vind het dus ook erg vreemd dat het CB zegt dat een kindje van nog maar 8 maanden al in een gewone autostoel mag! Volgens mij is onze maxicosi tot 9 kg, tenminste ik meende dat dat de standaard gewichtsgrens is voor maxicosi's. Lianne is al zwaarder dan 9 kg, maar qua lengte komt ze nog niet boven de rand uit. Dus ik laat haar zo lang mogelijk in de maxicosi zitten, ondanks dat mijn man erg veel zin heeft om haar in een echt autostoeltje te zetten!
onze maxicosie hebben we nooit tegen de rijrichting in gezet dat kon ook niet bij dat type mc, er zat nml op de voorzijde een klem voor de gordel tussen te stoppen, dus dat ligt aan het type mc
Volgens mij is het zelfs verplicht om je baby tègen de rijrichting in te vervoeren. Enig idee wat er gebeurt met het nekje van je kind bij een botsing? Ik kijk echt erg op van dit bericht en dat je zoveel risico hebt genomen met deze maxicosi. Alle autostoelen in de 0 groep mòeten tegen de rijrichting ingeplaatst worden, wanneer dat niet kan lijkt dat me geen goedgekeurde stoel! Weet je zeker dat je de gebruiksaanwijzing goed hebt gelezen en dus de cosi wel goed hebt gebruikt? Je kindje mag ook nog in de maxicosi vervoerd worden als het hoofdje er een stukje bovenuit steekt, pas als de bovenkant van de oren gelijk zijn met de bovenkant van de cosi, dan mòet je over naar groep 1..Het verhaal dat je kindje wel eerder overkan naar een stoel in groep 1 omdat die in "ligstand" kan klopt ook van geen kant. Het blijft in voorwaardse richting staan, en met een frontale botsing wordt het hoofd van je kind dan evengoed naar voren gekwakt, ligstand of niet!
Ik heb ook nog nooit gehoord van een mc die je met de rijrichting meezet. Ik vind het persoonlijk ook levengevaarlijk En de slaap/lig stand, van de mc kinderstoel ,is nooit zover als de maxi cosi kan.
Ik heb wel begrepen dat maar liefst 80! % van de gebruikers van de maxicosi (en de vergelijkbare babyautostoeltjes) dat ding verkeerd in de auto heeft staan! (of inderdaad met de rijrichting mee, of niet goed vast). En er zijn van het merk Maxicosi zowel stoeltjes tot 9 kilo als tot 13 kilo. (Dit geldt ook voor andere merken).. SeRa, ik ben stiekem wel benieuwd naar jouw maxicosi... Bij ons modelletje (we hebben een Jane Rebel)zitten ook aan de voorkant de klemmetjes... maar ook aan de achterkant. De heupgordel doe je tussen de klemmetjes aan de voorkant (die dus richting rugleuning staat) en de schuine band die doe je achter de klemmetjes die achter op zitten.
easy bob maxi cosie, en met goedgekeurde stickers en nieuw gekocht in de winkel, dus geen tweederhands we hebben m gekocht in 2004 toen mijn dochter werd geboren en als daar later iets in is veranderd in de wetgeving dan heb ik daar nooit iets over gehoord! ik heb m wel altijd op de achterbank gezet nooit op de bijrijdersstoel, wat volgens mij veel gevaarlijker is bij een frontale botsing en dat doen veel meer mensen!
SeRa Het klinkt alsof jij de maxicosi dan verkeerd om had te staan, want ik heb echt nog nooit gehoord van een maxicosi die met de rijrichting mee geplaatst moet worden... Zoals eerder al werd gezegd, maxicosi's mogen alleen tegen de rijrichting in, ook al in 2004. Ik heb zelf een oudere MaxiCosi Citi, zo'n 6 jaar oud en die moet ook gewoon tegen de rijrichting in. De heupgordel moet door de klemmetjes aan de zijkanten (over de beentjes) en dan de andere gordel eromheen door de klem op de achterkant. Maxicosi's mogen wel gewoon op de bijrijderstoel voorin, mits je daar geen airbag hebt. Achterin is officieel wel veiliger, maar voorin mag ook. Voorin is nog altijd veiliger dan je babietje met de rijrichting mee plaatsen!
Maxicosi tegen de rijrichting in op de voorstoel (uiteraard zonder of met uitgeschakelde airbag) is nog altijd onnoemelijk veel veiliger dan een jonge baby in de rijrichting plaatsen. Mijn cosi heb ik ook in 2004 gekocht en toen golden de regels allang dat je deze dus zo in de auto moet plaatsen... Weet niet of je nog een kindje wil, maar dan zou ik me toch echt extra laten informeren en desnoods met je cosi bij de winkel langsgaan waar je hem destijds hebt gekocht en je opnieuw laten uitleggen hoe hij correct in de auto geplaatst dient te worden. Met je eerste 2 kindjes is gelukkig alles goed gegaan, maar je hoeft maar 1 malloot tegen te komen die ervoor zorgt dat jij een frontale botsing krijgt.......
SeRa Ik heb even op internet gekeken wat voor maxicosi jij hebt, ik heb er ook foto's van gezien. Jouw maxicosi moet net zo in de auto geplaatst worden als de onze, hoor! Tegen de rijrichting inzetten, de heupgordel door de riempjes op de zijkanten, vastklikken en dan de schoudergordel er omheen door de klem op de achterkant! Dus ik weet wel zeker dat jij het dan al die tijd verkeerd gedaan hebt, omdat de regels toen ook al zo waren. Maxicosi's die je met de rijrichting mee plaatst, bestaan namelijk ook niet. Ik ben blij dat alles goed is gegaan en dat je geen aanrijding hebt gehad, anders had het wel eens heel slecht af kunnen lopen... Hopelijk zet je 'em een eventueel volgende keer wel andersom!
Er zijn wel meerdere mensen hoor die de maxi-cosi verkeerd vastzetten... maar het moet echt tegen de rijrichting in. Gelukkig heb je nog geen ongeluk gehad SeRa... Mijn neef bvb zet de maxi-cosi gewoon los op de achterbank, zijn gordels zijn te kort om er langs te kunnen, zegt hij Hij rijdt nochtans met een redelijk nieuwe auto dus volgens mij kan het niet. Heb hem gezegd dat hij behoorlijk gek is en niet weet wat voor een risico hij neemt met zijn kindje en dat hij naar de garage moet gaan om een langere gordel te laten steken (als zijn excuus echt waar is).
Los?! De maxicosi wipt dan immers meteen om als je de bocht omgaat of een beetje stevig moet remmen, levensgevaarlijk! Stel dat je een ongeluk krijgt, dan wordt dat kind met maxicosi en al gelanceerd! Jeetje, ik hoop dat je hem heel snel duidelijk kan maken dat dat echt niet kan. Snap niet dat mensen dat zelf niet door hebben, waar zit je verstand dan?! Soms is de gordel op de achterbank te kort, dat kan wel. De onze kan er net door, maar bij de auto van mijn schoonouders zit je er ook mee te klooien. Ik moet dan de maxicosi even een beetje schuin omhoog tillen en dan kan ik net de gordel door de klem op de achterkant krijgen. Daarna kan de maxicosi weer normaal op de bank gezet worden. Als je hem er eenmaal doorheen hebt, is het goed. Alleen moet je hem met wat meer moeite over de bovenrand van de maxicosi sjorren. Heeft hij dat al geprobeerd? Of anders de maxicosi op de bijrijdersstoel zetten voortaan (wel met de airbag uit!). Als dat ook niet kan, dan inderdaad een langere gordel aanschaffen, die zijn vast wel te verkrijgen.
Volgens mij moet een maxi cosi altijd tegen de rijrichting in geplaatst worden, maar je hebt bijvoorbeeld ook (Amerikaanse geloof ik) maxi cosi Priori's waarvan je zelf mag bepalen hoe je 'm zet, maar dat is dus niet bij de kleinste maxi cosi. Bij mijn vriend achterin zijn de gordels ook net aan lang genoeg, we moesten dan ook e maxicosi schuin houden om de gordel eromheen te krijgen. Eva zit sinds kort in de Priori, met jas aan krijgen we haar niet meer in de maxicos en ik vind het te koud om haar zonder jas in de auto (en vooral daarvoor en daarna eruit) in de auto te zitten. Eva is helemaal niet zo groot, maar wel erg breed .
Hier ook zo'n brede tante Ze zit al wel in de tobi, maar op lange ritjes proppen we haar wel in de MC hoor (het woord proppen niet te serieus nemen) Ik vind het vooral lastig bij boodschappen doen, in de MC, uit de MC pfff! Vandaar dat de Tobi al in mijn auto staat!
Inderdaad bij langere ritten kan het wel. Met boodschappen doen inderdaad uit de maxicosi in de kou, jas aan en hooguit een half uur later hetzelfde riedeltje maar dan andersom .