Meestal heb ik kunstplanten in huis omdat geen plant het onder mijn toezicht overleeft, maar dat moest anders dus 3 weken geleden had ik een prachtig bloeiende orchidee gekocht. Helaas heb ik 'm gisterenm maar weggegooid omdat er wolluis (kwam ik achter na speuren op internet) in zat. De bloemen hingen ook al even slap en de bladen waren allemaal al afgevallen. Dat krijg ik dus voor elkaar in 3 weekjes tijd. Wat bleek: hij stond op de tocht vanwege een tochtvenster bovenin het raam. Tja, wist ik dus veel. Jullie begrijpen nu dat ik echt totaal geen verstand van planten heb. Toch vind ik de orchidee mooi en wil het nog een kans geven. Weet in ieder geval dat ik 'm niet meer op de tocht moet zetten, dus tochtvenster zit nu dicht... Gisteravond heb ik weer een nieuwe gekocht (14,95 dus geen goedkope) en deze keer wil ik er wat van proberen te maken. Dus ik hoop dat jullie tips voor mij hebben hoe ik 'm het mooiste kan houden.(hoeveel en hoevaak water en op wat voor wijze, moet ik 'm voeding geven en wat voor voeding, wat doen als hij uitgebloeid is, enz.) Alle tips zijn welkom, ben echt een leek maar wil het toch graag leren. Het is trouwens de gewonde phalaenopsis. Alvast bedankt voor jullie moeite!
Ik geef mijn orchidee 1x per 2 weken water. Dode bloemen/knoppen haal ik gelijk weg Hij staat al vanaf begin januari en hij is nog steeds mooi. Als hij straks echt op is knip ik hem af ( 2 ring van ondere ) laat hem een half jaar zo staan en hij bloeit dan weer
eigenlijk wat Jeem zegt. Alleen geef ik ze 1x per week een beetje water. Orchideeën krijgen vaak te veel water, dus pas daar mee op. Als je moeite hebt met doseren, zet je bloemen dan eens op een schoteltje met water. Dan zie je precies wat ze opzuigen. Vaak is dat genoeg. Tegen luis heb ik een goede tip. Neem de blaadjes af met een beetje spiritus. Ik neem de bladeren eigenlijk altijd mee als ik de ramen zeem. Dat sopje, met spiritus en een scheutje afwasmiddel daar neem ik de bladeren mee af. Nooit meer last gehad van luis. Afknippen doe ik tot het 3e oog. Je plant probeert ook de dode stengels of bloemen te voeden en dat is echt zonde van de energie. Ik heb hier orchideeën staan die al een aantal jaar aan 1 stuk bloeien.
Ik knip ze ook altijd boven het 3e oog af. Toen ik hem net had stond hij mooi in bloei maar heeft mijn schoonmoeder hem verzopen door te veel water. Ik zet hem nu 1x per 2 of 3 weken even 10 minuten in een bak water. Dan laat ik hem nog een half uur staan om uit te lekken en gaat hij weer in de pot. Je moet hem eigenlijk een beetje verwaarlozen en dan doet hij het het beste. Heb die van mij nu ook al weer 3 jaar en elke keer zit hij weer vol met bloemen. Dit terwijl ik niet meer dan een vetplant of cactus in leven kan houden.
Wat zonde zeg dat je zo snel al geen plezier meer had van je orchidee! Ik ben een echt orchideenliefhebber. Er staan er hier denk ik wel 20 in huis, ook een aantal die al een paar jaar aaneengesloten bloeien! Ik koop altijd liever een mooie orchidee waar ik meestal meerdere maanden plezier van heb voor 10 euro, dan een bosje bloemen die ik na een week (en in de zomer zelfs na een paar dagen) weg moet gooien omdat ze uitgebloeid zijn. Over orchideen zeg ik altijd dat je ze moet 'verwaarlozen'. Hier krijgen ze in de winter echt heel weinig water, een klein beetje per 3 weken. In de zomer iets vaker, ongeveer 1x per 2 weken. Maar echt maar een klein beetje. Ms. heb je met je 1e orchidee gewoon pech gehad, en gaat het met deze beter. Veel plezier ermee!
Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik zeker wat mee! Gebruiken jullie trouwens ook speciale voeding? Of echt alleen maar water? En misschien een stomme vraag: De ompot is redelijk diep, dus moet er wat onder de binnenpot staan anders komen de bladeren in de verdrukking. Ik heb maar een oude theedoek in de pot gedrukt, kan dit kwaad i.v.m de wortels ofzo?
Phalaenopsis (Maanorchidee) Misschien heb je wat aan deze site. Bij ons in de buurt zit de orchideeenhoeve. Daar kun je de meest mooie orchideeen kopen en bekijken in de tuinen. Op de site staan dus ook verzorgingstips
Een oude theedoek lijkt me op zich wel goed. Kijk wel uit voor schimmels, want zo'n theedoek wordt toch vochtig. Ik heb zelf ook zo'n 'probleem' dus ik heb 2 lege potjes van de babyvoeding er onder in gezet @Flowerz, met het 3e oog, bedoel ik waar de uitlopers komen. Tel er 3 naar beneden en knip dan af. (snap je het? Anders voeg ik even een foto toe). Hihi, tis een beetje moeilijk uit te leggen.
Ik gebruik geen voeding gewoon water, Ik ga ook altijd naar een orchideeën kweker en haal ze daar vandaan voor 7,50 heb ik de mooiste met 2 takken heb er nu 2 en ga er binnenkort weer even een paar bij halen want hier zit nog een orchideeën freak
Heb van mijn mannetje vandaag een mooie orchidee gekregen. Dus ben wel blij met de tips hier.. Bedankt dames!
Leuk zo'n topic! Ik zeg altijd dat ik ze 'liefdevol verwaarloos' Stiekem ben ik erg slecht met planten en orchideeën vinden dat helemaal niet erg. Ik heb er hier 5 van verschillende soorten. Mijn moeder heeft er geloof ik wel 30 ofzo en die sproeit ze 1 keer per week allemaal af Maar daar staan ze ook echt supermooi. Voor extra voeding heb ik pokon voor orchideeën, dat kun je er af en toe bij doen, staat op het flesje hoe vaak. We gaan binnenkort wonen in een huis zonder vensterbanken, eens kijken waar ik ze dan ga laten...