Ik heb net gesproken aan de telefoon met een medewerker van het CB. Die zegt dus dat ik per dag met 1 flesje Fv moet beginnen en elke dag opbouwen. Daarnaast dus nog Bv geven (geef dit uit een flesje, kind wil niet aan de borst drinken). Nou gaat dat niet helemaal lukken om de volgende redenen: 1. ik ben het kolfen spuug, spuug, spuugzat 2. ik heb alleen gekolfd om stuwing te voorkomen en dus net alle MM weggeflikkerd 3. Yelena drinkt al vanaf haar geboorte zo'n 2 a 3 flesjes kunstvoeding per dag Die vrouw zei ook dat ik water perse moest koken voor flesvoeding, hier lees ik dikwijls dat het niet hoeft (ook in het groeiboekje staat het), dus hoe serieus moet ik het nemen als die mevrouw zegt dat ik moet afbouwen ?
Afbouwen zou ik wel proberen als ik jou was. Ten eerste om je kindje aan kv te laten wennen. Het smaakt heel anders en ze kan er ook op gaan reageren. Ten tweede zal je anders na een paar uur het gevoel hebben dat je borsten ontploffen ( en heb je kans op ontstekkingen dacht ik). verder maak ik het flesje gewoon met koud water even 40 seconden in de magnetron en daar dan de voeding bij. Alleen comfort voeding moet volgens mij met kokent water omdat het anders niet oplost.
Niet al te serieus denk ik. Ik ken je situatie natuurlijk niet zo heel erg goed maar ik heb de BV ook afgebouwd. Je vervangt als eerste de voeding die ze het slechtst drinkt. Daarna bouw je de andere voedingen om en om af zodat je niet al te veel stuwing krijgt. Je vervangt een andere voeding zodra je niet al te veel stuwing meer hebt. Als laatste vervang je de ochtend en laatste voeding. Ik verving om de drie dagen een voeding, erg snel hoor! Ik was er ook spuugzat van! Is dit ongeveer wat je wilde weten?
Nou, ik heb sowieso niet genoeg melk (nu al helemaal niet omdat ik het dapper heb staan weggooien) dus ik kan denk ik niet eens 1 voeding per dag afbouwen. Ik heb met een enkele kolf gekolft en bleek pas gister dat dit fout was en met een dubbele kolf moest. Yelena is kunstvoeding deels al gewend; vanaf gisteravond krijgt ze ook niet anders. Kolven doe ik dus wel om stuwing te voorkomen. Maar meer ook niet. Ennuh...ik zou absoluut niet weten welke voeding ze het slechtste drinkt want ze drinkt alles goed op
Ze is al gewend aan kustvoeding dus ik denk niet dat je echt hoeft af te bouwen. Ik gebruikte in het begin wel gekookt bronwater, dit hielp een beetje tegen de krampjes, maar het is niet nodig. Als jou kindje het goed doet op ongekookt water mag dat ook.
Ik zou zeggen kolven als je volle borsten krijgt om de druk eraf te halen. 1 voeding per keer vervangen geldt alleen als je productie goed op gang was en je dus veel melk hebt. Zo te lezen heb je dat nu niet, dus alleen afkolven als je druk voelt. Maar wel doen he, anders heb je kans op een borstontsteking! Binnen een paar dagen zul je zien dat ze niet meer vol aanvoelen. En wat die mevrouw van CB zegt is onzin. In NL is water schoon genoeg om niet eerst te hoeven te koken.
Thanks voor jullie reacties ! Wat kolven betreft: ik voel inderdaad goed wanneer ze erg vol zitten en de druk eraf moet. Dus dat doe ik dan ook wanneer het nodig is. Misschien heb ik niet goed uitgelegd dat mijn productie niet heel goed op gang was en snapte die mevrouw het niet goed. Zou kunnen. anyways, ik weet weer genoeg ! fijn forum toch ! (slijm slijm )
ik ben ook in een keer gestopt en overgegaan op kunstvoeding en dit gaat erg goed. alleen dronk ze bij mij wel aan de borst dus die fles in haar mond was erg wennen hahahahahaha alleen inderdaad je borsten in de gaten houden ivm borstontsteking! maar ik heb bijna niet gekolfd en dit ging goed
ipv te kolfen kan je ook gewoon met de douchekop over je borsten gaan, de straal zorgt er normaal gezien voor dat je zo wat melk kwijt bent en zo voorkom je dus stuwing, ik deed het vroeger zo omdat ik een bloedhekel aan kolven had ( duurde me te lang want was toen nog met een handkolf) en je spaart tijd uit zo want je moet je toch wassen hé en als je meid al kv gewoon is hoef je inderdaad niet meer af te bouwen
Ik zou zeggen, eerst even 1x je borsten helemaal leegkolven en dan beginnen met alleen te kolven wanneer je voelt dat het nodig is dan gewoon de druk eraf kolven, niet meer dan dat. Maar wat ik wilde zeggen, waarom gooi je je melk weg? Je kan haar dit ook gewoon in een flesje geven, dan heb je toch nog 'plezier' van de moeite die je gedaan hebt. Gekolfde melk kan je tot een dag of 5 bewaren in de koelkast dus mocht je na 1 dag niet 1 voeding gekolfd hebben, kan je dat ook in 2 dagen doen, of eerst jouw melk geven en daarna de kunstvoeidng? Zomaar een idee hoor Verder kan je gekolfde moedermelk ook prima gebruiken in het babybadje, is heel goed voor het huidje.
Dat klinkt alsof je best veel melk hebt. Dat is nog best te herstellen - je kunt alsnog volledig op bv overgaan, als je dat wilt.
Waarom gooi je het weg dan? :-s Das toch zonde! Je kan het ook mengen met poedermelk hoor kan je toch een volledige voeding maken. Heb nooit water gekookt... Gewoon warm water uit de kraan. Het kraanwater in NL is superschoon, dus dat mens kletst. Alleen als je ik meen hypoallergene voeding geeft moet je het eerst koken....
Toen ik na 2,5 week overging naar de fv moest ik eigenlijk ook rustig afbouwen met de bv. Maar omdat ik er helemaal doorheen zat (oververmoeid en tegen een postn depressie) ben ik gelijk helemaal gestopt met bv geven. Ik had in overleg met het cb een schema gekregen om de stuwing etc tegen te gaan. Dag 1 + 2: 3x per dag de druk eraf kolven. Dag 3 + 4: 2x per dag de druk eraf kolven Dag 5 + 6: 1x per dag de druk eraf kolven Ik moest dan zelf kijken of dit tempo niet te snel was met afbouwen. Ik heb geloof ik toen nog een dag of 4 1x per dag een klein beetje gekolfd en daarna was het dus na ong 1,5 week weg.... Succes en je moet doen wat je zelf wilt hoor.... Flesvoeding maken wij ook gewoon aan met kraanwater en dan in de magnetron opwarmen, voeding erbij en schudden maar....
Keiko, BV is voor mij geen optie meer. Ik heb die keuze heel bewust gemaakt en het is definitief omdat zowel ik en mijn dochtertje enorm gefrustreerd raken. Waarom ik het weggooi? Omdat ik een driftig misbaksel ben. FV is FV, dus weg met die ellendige mm.
ik ben uiteindelijk ook in 1x overgestapt, al gaf ik wel bv nog die ik af en toe afkolfde. Voor het gemak, want ik had begrepen dat ze van borstvoeding nooit te veel konden krijgen en als ik dan twijfelde of ze niet al te veel gedronken had, dan gaf ik haar als extraatje (als ze perse wilde) dat beetje borstvoeding. Verder heb ik vooral in de douche goed gemasseert en heel af en toe gekolft. Maar ik probeerde de druk er meestal handmatig af te kolven in de douche. Geen problemen mee gehad, al was ik zelf wel verbaasd dat het zo gemakkelijk ging, geen stuwingen ofzo. Voor m'n dochter gold hetzelfde als voor jouw kindje; ze was al aan de fles(voeding) gewend, dus dat scheelt. Wel ben ik toen overgestapt van de nutrilon, op kruidvat merk toen ze volledig aan de fles ging.
ik heb voor alyssa wel gekookt water gebruikt omdat ze vreselijke darmkrampjes had. met ongekookt water was het bij ons een drama, met gekookt water een stuk minder last. tis niet zo dat het moet, maar soms is het voor je kindje prettiger. liefs doris
Gekookt water of Bar le duc water, dat helpt geloof ik ook bij krampjes? Yelena is een goede klant van de luierindustrie....zo net nog 2 flinke poepluiers in 3 uur tijd verwisseld, dus ik geloof dat ze geen/weinig last van krampjes heeft. Geregeld een windje en ik geef ook 3 maal daags cinababy. Maar altijd handig om te weten van 't water !
Melloncollie, hoe is het nu met het 'afbouwen'/kolven enzo? Geen last van stuwing meer? Ik heb je andere topic ook gelezen en wou je gewoon nog even een hart onder de riem steken. En ff zeggen dat je je écht niet schuldig hoeft te voelen hoor. Je had graag bv willen geven, maar dat is niet gelukt en nu geef je haar fv. Dat is jouw keuze en door die keuze bewust te maken, is het altijd de juiste keuze (vind ik dan hihi). Dus weg met dat schuldgevoel en lekker verder genieten Succes! Ilse