Vandaag weer ogen laten opmeten. Ze heeft rechts +1 en links +2 (-50 maar heb geen idee wat dat betekend) Ze heeft zelf weinig klachten als ze geen bril draagt en ze wil ook geen bril op dus ik vraag me nu af wat ik moet doen. Wat is beter; wel of niet dragen?
Mijn dochter had ook ongeveer zo'n sterkte toen ze 9/10 jaar was. Ze deed haar bril toen ook niet meer op en ze is daarna richting 0 gegaan. Nergens last van gehad. Ze is nu 14 en heeft +0,25 en +0,50 (toevallig pas zomaar even snel laten testen door zo'n machine).
die -50 betekent denk ik een cilinder. Als ze geen last heeft, zou ik hem niet opdoen maar besef wel dat -2 de ogen ontzettend moeten inspannen, ookal heb je dat niet in de gaten. Waarom is hij aangemeten?
Hoe oud is ze? Zit er verschil in zicht tussen het linker en rechteroog, omdat een van de ogen een hogere sterkte heeft? Door wie is hij voorgeschreven. Bij zo'n sterkte hoef je in principe geen bril te geven, mits het zicht goed is, de stand goed is en er geen klachten zijn.
Hoe oud is ze en hoe doet ze het op school. Doordat ze geen bril gewent is weet ze ook niet wat ze mist. Dus misschien is alles onbewust lastiger dan ze door heeft? Mijn dochter is bij de oogarts bij cb en ggd niet uit gevallen. Kon het zelf compenseren maar dat kost natuurlijk veel energie. Maar heeft toch echt bril nodig en heeft deze nu dan ook.
Verschil kan voor een lui oog zorgen, wat ook bij mij zoontje het geval was/is. Rechts +1 en links +2. Hij kreeg een bril met rechts een glas zonder correctie en links +1; maar door het verschil heeft hij toch een lui oog ontwikkeld waardoor (we 6 maanden na aanschaf bril) toch moesten gaan plakken. Nu is het verschil nog maar +0.5 (Rechts +0.75 en links +1.25) waardoor hij zelf niet merkt dat hij een bril "nodig" heeft en hem dus ook steeds af zet... Hij draagt hem vnl. op school om zijn linkeroog zoveel mogelijk te stimuleren en een lui oog (wederom) te voorkomen.... In principe ziet je dochter prima (net als mijn zoon), maar haar ogen ontwikkelen zich nog volop en je wil problemen in de toekomst voorkomen... is daar niet met je over gesproken?
De oogarts zei tegen onze dochter destijds dat als ze haar bril niet op doet dat niet slechter voor haar ogen is, dat ze niet harder achteruit gaat. Wat wel zo is, is dat je ogen en daardoor je hersenen (omdat deze je 'zicht' verwerkt) continue moeten werken omdat je dingen niet goed ziet. En dat kost enorm veel energie. Dan kan ten koste gaan van je concentratie, je leren etc. Energie die ook daarin kan gaan zitten, wordt nu verbruikt. Soms, na even wennen, kan er ook echt een wereld open gaan voor kinderen als ze ineens beter kunnen zien.