Moet er een vuurwerkverbod komen?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Triskele, 31 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Moet er een vuurwerkverbod komen?

1. Ja

2. Nee

3. Anders...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik heb ook nee gestemd, die knallen heb ik wel een hekel aan eerlijk gezegd maar verder is er wel mooi vuurwerk te zien.

Gister avond waren we nog even buiten na 12 uur. En had het er ook met mijn man over dat als ze het afschaffen dat oud en nieuw gewoon geen oud en nieuw meer is ondanks misschien een show met vuurwerk door de gemeente ofzo. Niet iedereen is in de gelegenheid om naar zo'n vuurwerkshow te gaan, dus ik persoonlijk vind niet dat ze het af moeten schaffen.

2. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    #42 Kleine Muis, 1 jan 2012
    Laatst bewerkt: 1 jan 2012
    ik ben absoluut voor een verbod!

maar goed dat ben ik al heel wat jaartjes en meer dan "praten" en "het ook wel willen , maar nooit doorzetten" doen ze bij de overheid niet. ik heb in het andere topic ook al aangegeven waarom.

het is slecht voor het milieu

hoge gezondheidskosten

onnodig veel leed onder de dieren

hoge gemeentekosten die alles weer moeten reiningen , extra politie om de orde te handhaven etc.

in bijna alle andere landen voldoet een vuurwerkshow verzorgd door de gemeente. dat vind ik ook voor nederland voldoende eigenlijk.

hoe het allemaal zou moeten kunnen ze gewoon afkijken bij heel veel andere landen, daar hoor je echt geen illegale knal hoor.

ik vind de vergelijking met auto rijden slaan als een tang op een varken. vuurwerk is volstrekt nutteloos. het is alleen maar "leuk"
    autorijden doe je om je te verplaatsen en hoewel soms nutteloos is dat meestal toch wel met een doel.

ik hoop nog steeds ,met heel mijn hart dat als mijn kind een jaar of 10 is dat dan dat verbod er eindelijk is.ik zie hem niet graag met zak vol buskruid met een groepje de hele dag door de stad sjouwen. dát het er komt daar twijfel ik niet aan. maar Nederland is altijd zo besluiteloos en zoooow traag. ik hoop dus met name op dat verbod voor de algehele veiligheid van iedereen ( mens én weerloos dier) maar in de allereerste plaats, mijn eigen kind, en vind het dus niks te maken hebben met het straffen van een kleine groep.

3. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    #43 Kleine Muis, 1 jan 2012
    Laatst bewerkt: 1 jan 2012
    agnes@ bij een kermis is ook een vuurwerkshow, dat gaat toch ook prima. iets vergelijkbaars kunnen ze ook voor oud en nieuw doen. elke gemeente appart.

en wat de kosten betrefd, wie betaald nu die van de kermis eindshow? denk dat die zo terug te halen zijn aan minder reinigingskosten en minder mensen nodig bij de ordehandhaving. minder uitrukken van de ambulances etc. en ik betaal graag 5 euro meer belasting als het zou moeten daarvoor hoor.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik heb even je zin aangepast in het rood

:D

Om nu alleen mensen die het niet leuk vinden zeurders te noemen vind ik niet zo aardig. Dan allemaal

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Oke jij je zin allemaal zeurders;)

vind dus de ja stemmers zeurders en de nee stemmers zeurders.;) Zo goed haha.

Fijne wensen strouwens;)

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    ha ha,

ja beetje een geintje natuurlijk

Jij ook een mooi 2012

7. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Bij onsis ook een kermis vuurwerk show.
    Maar elk jaar hoor je weer de mensen klagen dat ze hier geen gemeente belasting voor willen betallen.
    Of er wordt geklaagd dat het weer 10x niks was.
    Dus zo succesvol is een groote vuurwerk show ook weer niet.

8. Voor mij mag er ook een verbod komen.
    Iedere stad een mooie show en that's it.
    Ik snap de lol echt niet van al dat geknal.

9. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Betaal je mijn deel ook!? Ik koop nooit vuurwerk om principiële redenen en er gaat al geld naar de gemeente voor ieder jaar rotzooi van anderen opgeruimd te hebben! Zulke shows zullen we ook niet bijwonen en pas er voor om er ook maar een cent aan uit te geven!

Van mij mag er een verbod op ;)

10. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    dan vragen ze maar entree moon, dan heb je het belastingprobleem ook niet.

11. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Je denkt er te makkelijk over maar leuk bedacht ;)

12. Triskele

Triskele Niet meer actief

Dus iedereen gaat dan (vaak met alcohol op) ernaar toe (als je wat verder weg woont met de auto) je mag niet met teveel alcohol over straat lopen of aan het verkeer deelnemen dus dat lijkt mij persoonlijk gevaarlijker dus OF je mag die avond niets drinken, hopen dat het niet ijzelt, allerlei (dure) voorzieningen moeten getroffen worden om een grote mensenmassa netjes en veilig te begeleiden dat kost geen geld? En is veilig? niet bepaald.

En denk eens aan de economie er word voor 67 miljoen verkocht, dat word dan lang na niet gehaald dus het kost de economie geld en gemeentelijk vuurwerk afsteken kost ook geld (zeker de organisatie eromheen)

Dus kortom het is onveilig en kost ons geld en er gaan banen verloren.. lijkt mij niet echt handig in deze tijd ;)

13. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Nee, ik vind niet dat er een verbod op moet komen. Die ene dag in het jaar, waar hebben we het over?! Kijk, ik snap best dat niet iedereen het even leuk vind, maar ik vind het er toch wel een beetje bij horen. Hoewel ik er zelf niet (meer) veel omgeef, vind ik toch dat ze het niet moeten afschaffen. Vind wel dat er meer gecontroleerd moet worden en strenger moet worden opgetreden. Dat ze een leeftijdsgrens aan het afsteken van vuurwerk moeten bepalen en ook flink afstraffen als daar niet aan gehouden word.

Hier waren er bijv. een paar van die rotjongens aan de overkant vuurwerk in de brievenbussen aan het gooien. Groepje van 3 jongens tussen de 10/12 jaar. Wijkagent fietst erlangs, kijkt er naar, wisselt 3 woorden met ze en fietst weer weg. En wat gebeurde er vervolgens? Die jongens gingen natuurlijk gewoon door! Het ging hier om een brievenbus van het voetbalveldje aan de overkant, waar elke woensdagmiddag zo'n kinderbus komt, maar god mag weten met welke brievenbus ze nog meer geauwhoerd hebben.. Die jongens hadden ze (in mijn ogen) bij hun kraag moeten pakken en uiteindelijk een taakstraf moeten geven of iets!

14. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    nu wordt er vuurwerk afgestoken met de teveel drank op, is net zo gevaarlijk. en je hoeft niet naar een show toe, je kunt ook gewoon buiten kijken. wij gaan nooit naar de kermisvuurwerkshow maar zien hem toch.

en je slaat de spijker precies op de kop waarom er geen verbod komt, dat kost de staat teveel geld en de grote mannen verdienen er niet genoeg meer aan. dat er woonwijken opgeblazen worden en veel doden vallen dat is niet van belang.(enschede bijv) als er maar vuurwerk gemaakt máár vooral verkocht kan worden.

ik vind vuurwerk volstrekt nutteloos. je kan heel goed zonder ( ja, ook zonder auto voordat we dat weer krijgen)

15. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Klinkt allemaal heel simpel maar dit gaat niet overal.
    Wij wonen in een wijk met veel bomen etc. en in onze straat heb je soort van dalen en pieken.
    In onze straat wonen voornamelijk alleen maar oudjes (op ons na)
    Toen mijn man oudjaarsnacht vuurwerk af ging steken kwamen er allemaal oudere mensen buiten kijken.
    Hun zeiden zelf dat ze het leuk vonden dat er in hun straat weer vuurwerk werd afgestoken.
    Want van de andere straten zagen zij niet veel.
    Als er z'n vuurwerk show in onze gemeente zou plaats vinden zouden deze mensen er niet meer van kunnen genieten.
    Hun gaan iig niet eerst eventjes een half uur lopen na de centrum (meeste hebben geen auto)
    En hun zien niks omdat hun huisje in een dal staat.

16. Triskele

Triskele Niet meer actief

nou idd, hier zie ik ook geen bal (bosachtige omgeving) en daarnaast wonen we ver van enig centrum af, ja we hebben een buurthuis maar daar zullen ze geen vuurwerk afsteken, daarnaast ga ik niet met twee kleintjes over straat vuurwerk kijken (te koud, te laat, te donker, kleintjes horen dan binnen) hier mogen ze voor het raam kijken...

17. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Een verbod: nee. Inperken: ja.
    Een afsteekverbod tot 18 jaar, en alleen afsteken tussen 23.30 en 02.00 op oudejaarsavond. Dat lijkt mij een beter idee.
    Maar dit plan gaan ze er nooit doorkrijgen denk ik. Vuurwerk afsteken hoort gewoon bij de Nederlandse traditie rondom oud en nieuw, dus ze zullen op een hoop weerstand stuiten.
    Ik zou het zelf heel jammer vinden als vuurwerk helemaal verboden wordt. Zonder vuurwerk is mijn oud en nieuw toch niet compleet (hoewel ik zelf nog nooit vuurwerk heb afgestoken).

18. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    van mij hoeft er geen verbod te komen. Zelf steek ik geen vuurwerk af. Ik ben niet bereid om mee te gaan betalen aan een vuurwerkshow als er zoiets komt.

19. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik vind het zo raar dat ze hier alleen al over nadenken.

Je hebt altijd van die leeghoofden die zelf gaan experimenteren , vervolgens hun hoofd of 2 handen eraf blazen, ja heel erg. MAar ik denk toch ook altijd wel een klein beetje: eigen schuld, dikke bult.

Voor kinderen vanaf een bepaalde leeftijd invoeren lijkt me nog tot daar aan toe.
    Oud en nieuw zal nooit meer hetzelfde zijn als je geen vuurwerk mag afsteken.
    Het is zo gezellig met de hele buurt op straat vuurwerk afsteken, iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen.

Ik woon in een dorp, kan me er niks bij voorstellen dat het straks verboden is.
    31 december 2012, 00:00 ---> Muisstil.... Iedereen zit binnen als een gewone nacht.

Waarom moeten alle leuke traditionele dingen toch worden afgeschaft? Alleen maar omdat andere landen dit ook hebben?
    De regering wijst altijd maar met het vingertje naar andere landen: hun hebben het zo, zo moeten wij het ook! Ze volgen in alles, maar hetgeen waarvan ik me schaam dat nederland bekent staat: Namelijk de legale hoeren en de drugs, daar doen ze dan weer niks aan. Want dat verdient zo lekker ook aan toeristen.
    Bah.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Meer choquerende reclame op TV van "Je bent een rund" enzo. Kinderen ook van school uit goed laten voorlichten, omdat te veel ouders falen. Dus maak pakketjes voor bovenbouw basisschool en onderbouw middelbare school, afgestemd op leeftijd. Mag van mij best schokkend zijn. En (jonge) slachtoffers van vuurwerkincidenten ook rond laten gaan en hun verhaal laten doen. Niet alleen op video dus.

Dat is mijn idee.

Wat volwassenen doen, moeten ze zelf weten. Maar de kinderen moeten goed voorgelicht worden. OOK op het punt dat volwassenen onverantwoordelijk kunnen zijn, dus OOK dat als ze zelf alleen aan het kijken zijn, dat ze alert leren te zijn op mogelijk drinken volwassenen die niet op staan te letten.

Hoe vaak zie je ouders buiten staan, papa een doos vuurwerk, en de kinderen er naast!

Deel Deze Pagina