Na wekenlang tobben was ik het gisteren helemaal zat en heb bij de ha een doorverwijzing naar de ka geeisd. Onze dochter is nu 13 weken en het drinken is sinds een begin eigenlijk al een gedoe. De ha dacht aan reflux dus nu geven we haar 2x per dag 0.9 ml Zantac. Sinds enkele dagen echter valt het volgende op: -tijdens of binnen een uur na de voeding heel hoog krijsen -stinkwinden -ruwe wangetjes -veel spugen -heel veel trekken met de beentjes, zo erg dat ik vaak met grove kracht haar benen naar beneden moet duwen omdat ik anders geen luier kan verschonen -nauwelijks willen slapen -ontroostbaar zijn Nu ben ik sinds gisteravond overgestapt op Pepti omdat de ha nu ook wel aan een kma of in ieder geval intolerantie denkt. Morgenmiddag kan ik gelukkig bij de ka terecht. Maar sinds de eerste fles Pepti laat ze al elke keer bijna de helft staan. Ze begint gretig te drinken maar na zo'n 70 cc begint ze de speen eruit te duwen. Moet ze wennen aan de smaak of is er iets anders aan de hand? Ik maak me zo'n zorgen, ze is al vrij klein en als ze dan nu ook nog eens haar flessen niet drinkt en nauwelijks slaapt...
Misschien de Zantac ophogen? Dan wil ze de pijn wegdrinken? Krampen wijzen op 1 - 1,5 uur krijsen na de voeding. OF is de pepti nog niet voldoende, maar voor een dergelijk advies zou ik aan de ka vragen, die heeft er iets meer verstand van dan de ha...
Waarschijnlijk moet ze even wennen aan de smaak. Ik denk wel eens; hoe meer verknipt (kwa eiwitten) hoe viezer het al ruikt. Proeven heb ik niet gedaan Ik weet van de nutramigen dat het echt richting rotte eieren ruikt, althans vond ik. Veel kindjes moeten even wennen aan andere voeding, dus zeer waarschijnlijk jouw dochter ook. Geef haar voeding wanneer ze wil (of uiterlijk na 4 uur, overdag dan he?) en laat haar beslissen hoeveel ze drinkt. Je hebt, gelukkig, morgenmiddag al de afspraak bij de ka, wie weet kan die je nog extra helpen. Nieuwe voeding moet je over het algemeen toch zo'n 2 weken de tijd geven, bij eczeem/huidklachten zelfs 6 weken voor dit wegtrekt. Wat goed dat je een doorverwijzing hebt geeisd! Succes morgen! Toevoeging; schrijf alles op voor de ka. Hoelang ze huilt, sinds wanneer etc. Gewoon alles opschrijven, ook je vragen. Anders vergeet je het misschien!
Het gaat hier helemaal niet zo goed: gisteren bij het cb waar ze haar prikjes zou krijgen, bleek dat ze bijna 150 gr was afgevallen. Haar prikken zijn nu uitgesteld. Vanmiddag gaan we naar de ka. Ze heeft nu 8 flessen Pepti gehad maar ik zie niet heel veel verandering. Ze lijkt iets rustiger maar ik weet niet of dat ook echt zo is..Ik zit er even helemaal doorheen. Zou ze nu al duidelijke verandering moeten laten zien? Of heeft het echt 2 weken nodig? Ze drinkt het nog steeds superslecht, ze laat vaak de helft van de fles staan..Ik maak me zo enorm zorgen!
Zou ze niet gewoon een hogere dosis Zantac nodig hebben? Van Zantac mag je in ml de 'helft' geven van het gewicht, en dat twee keer per dag. Dus een baby van 5 kg mag 2 keer per dag 2,5ml hebben. Dan lijkt de 0,9ml die jij geeft me toch heel weinig, zeker als ze nog zo veel last heeft.
Maak gewoon de flessen kleiner en geef ze vaker. Helpt bij reflux en bij het wennen aan de peptismaak.
Meestal heeft het niet 2 weken de tijd nodig, maar je moet het 2 weken de tijd geven. Je kan (helaas) niet verwachten dat het na 1 dag al helpt. Het heeft echt even nodig voor alle (te grote) koemelkeiwit deeltjes uit haar lichaam zijn. Pas als deze uit haar lichaam zijn kun je verschil merken. Dan moet het lichaam ook nog wennen aan de voeding. Dus op die manier moet je echt even geduld hebben en afwachten. Ik snap dat je je zorgen maakt en dat je graag wilt zien dat je dochter geen last meer heeft. Maar ga je nu door 7 sloten tegelijkertijd zal ze alleen maar meer last krijgen. Je kunt nu even niets anders doen dan vanmiddag afwachten en alle vragen/zorgen/opmerkingen opschrijven. Probeer ook aan jezelf te denken en aan je eigen ontspanning. Eventueel je dochter even bij iemand onder brengen, al is het maar voor een uurtje dat je bijv in bad kunt..
Dankjewel voor jullie reacties. We zijn vanmiddag bij de ka geweest en ik heb er een beetje dubbel gevoel bij..Hij luisterde goed en stelde de vragen die ik had verwacht, over ontlasting, slaapgedrag etc. Hij heeft haar (voor mijn gevoel wel erg snel) onderzocht en kwam uiteindelijk met: het zou reflux kunnen zijn of koemelkintolerantie. Het advies: doorgaan met de Pepti, in ieder geval nog tot en met volgende week woensdag en de Zantac idd ophogen tot 1,5 ml x 2 op een dag. Volgende week woensdag dus weer terug. Ik hoop echt dat dit verbetering gaat brengen want ik loop inmiddels op mijn tandvlees. Dit weekend gaat ze samen met mijn man bij zijn ouders logeren, zodat ik even kan bijtanken voordat ik maandag weer aan het werk moet. Ik vind het naar om haar uit handen te geven maar ik moet even bijkomen..
Heb hetzelfde met mijn oudste meegemaakt, wil je even sterkte wensen en juist goed dat je even tijd krijgt om op adem te komen. Niet schuldig voelen ze is toch bij papa en die is niet minder
Hoe moeilijk het ook is; heel verstandig dat jij van het weekend bij gaat tanken. Als moeder wil je continu het beste voor je kindje en soms is dat dus eerst voor jezelf zorgen. Hopelijk is dit wat werkt. Je hebt een ka die luistert, dus dat is stap 1. Nu even doorzetten met de pepti en verhoging van zantac en hopelijk is dat voldoende. Zo niet; je bent op het juiste adres nu.
Is ook logisch dat de dokter haar niet heel lang onderzocht heeft. Reflux is alleen vast te stellen door het te zien of door een ph-metrie. En KMA is ook alleen op te sporen door andere problemen uit te sluiten en dieetvoeding te proberen. Heel veel onderzoek is helaas niet mogelijk. Nu hopen dat het werkt!