En hoeveel moeders geven hun kind wel een kop koffie? Of drinken er zelf 5 per dag? 1 blikje red bull staat gelijk aan een grote mok koffie Ik vind dat kids geen koffie of energy moeten drinken. Maar vind een hoop mensen toch ook wel erg hypocriet hoor. Koffie is algemeen geaccepteerd en als je er daar 5 van drinkt vind niemand het dus raar!
Ik vind dat ze gewoon verboden moeten worden net als in veel andere landen. Ik heb zelf ondervonden dat het zwaar verslavend en slopend voor je lijf is ben nu twee weken gestopt en voel me een ander mens geen lichamelijke ongemakken meer enz enz
Neen, want het valt toch nauwelijks te controleren. Heel jonge kinderen (-12-jarigen) zou ik het niet geven. Maar zelf dronk ik ook al heel jong koffie en cola en dat spul is te vergelijken met een aantal koppen koffie. Wel zou ik mijn kind / puber (wat mij betreft dus ten vroegste vanaf 12 jaar) er nooit meer dan 1 per dag laten drinken en dan ook niet persé elke dag en hen ook duidelijk maken waarom niet. Elk kind dat erom vraagt krijgt op café een cola overigens. En op feestjes vaak meer dan één ook.
Vergelijkbaar met 2-3 blikjes cola of met 1 grote mok koffie Venividivici dan moet alcohol en roken ook verboden worden want dat is ook verslavend.. en koffie natuurlijk!
Maar suiker opzich is ook vrij verslavend (barst een energydrank van, maar vele andere snoeperijen ook), alcohol, roken en drugs zijn ook potentieel verslavend (en ongezond). Ook allemaal verbieden? Nogmaals, wil niet beweren dat het een gezond drankje is (want het is gewoonweg ontzettend ongezond!). Maar waar is het eigen verantwoordelijkheidsgevoel gebleven? Dat je kinderen vanaf een bepaalde leeftijd niet constant in de gaten hebt en ze mogelijk zoiets zouden kopen zonder dat je er vanaf weet: ok, daar zou een leeftijdsgrens misschien iets voor doen. Maar verbieden? Zou mij te ver gaan. Men heeft ook nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid. En zouden we dan toch energydrank in zijn totaliteit verbieden: neem meteen maar meer 'ongezonde troep' mee.. Ruimt lekker op in de supermarkten
Klopt! Maar ik denk dat het niet alleen de suikers zijn het is een combi van en belachelijk veel suiker en een hoop cafeïne en een hoop andere troep. Vroeger werden die drankjes aan piloten gegeven als ze een nacht door moesten halen bijvoorbeeld het is niet bedoeld voor kinderen net als roken en alcohol misschien is uit de schappen halen overdreven maar dan wel een leeftijdsgrens en ik spreek gewoon voor mezelf ik heb echt zelf ervaren hoe beroerd je er van kan worden ik drink wel gewoon koffie maar als ik ook maar 1 blikje drink sta ik de volgende ochtend op met koppijn dat kan gewoon niet goed zijn.
Geloof je meteen hoor, was ook zeker niet als aanval op je bedoeld! Zelf drink ik weleens een energiedrank die in verhouding echt heel weinig cafeïne heeft (30mg). Maar heb inderdaad vroeger ook wel kinderen uit mijn klas gezien die echt zo naar werden van het niet drinken of juist wel drinken. Het deed bij de een heel veel, bij een ander niets etc etc. Bij mij doet het bijv helemaal niets: geen bijwerkingen, geen verslaving, geen extra energie.. Kortom: voor mij geen nut om te drinken haha en ik houd het bij mijn watertje en thee Leeftijdsgrens zou inderdaad misschien goed zijn. Maar ik blijf bij vooral goed voorlichten en waarschuwen voor mogelijke problemen/gevolgen. Heeft lang niet altijd effect (misschien zelfs minimaal), maar wat extra aandacht ervoor kan zeker geen kwaad.
Ja! naar 16 minimaal. Ik krijg van echte redbull bij 2 blikjes hartkloppingen. dus als ik een lange dag heb drink ik die goedkope zooi maar. Dat geeft hetzelfde effect als kop koffie. alleen heb ik niet altijd tijd om nog koffie te drinken. maar drink t hooguit eens per week 1 blikje
Ik vind van wel, moet naar 16+. Vind het zelf heerlijk maar het is zo slecht voor je. Vind het belachelijk dat kinderen dat zomaar kunnen kopen.
Mijn nichtje (net 14) is hier verslaafd aan geweest... Hoop therapie tot op de dag van vandaag. Dus ja een leeftijdsgrens is meer dan welkom!
Mijn broertje is er ook verslaafd aan. Ondertussen is het net een zombie. En maar naar de huisarts en ziekenhuis gaan omdat hij zich vaak zooo slecht voelt en hartkloppingen heeft.. Maar stoppen?! Neee joh, dat komt écht niet door de energydrankjes hoor, echt niet!! 20+, dus veebieden kan al niet meer! Net zoals rokerij mag van mij ook hier wel een leeftijdsgrens van 16 jaar op.
Ik vind dat een heel goed idee! Het staat erom bekend dat het niet goed is en ik zie het de jeugd altijd drinken. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet aan kunnen komen maar moeilijker word het wel.
Het verbieden gaat lastig, kinderen kunnen het ook van hun ouders krijgen. Een leeftijdgrens voor verkoop vind ik wel goed, en daar kun je minimaal 12 van maken. Vind 16 wel wat oud als grens. Ik denk dat het vanzelf komt
Ja tuurlijk, gewoon voor 16 jaar en ouder. Gelukkig drinken wij die rommel hier niet. Man en ik vinden het allebei smerig, kinderen hebben het volgens mij nog nooit gezien.
Ja, goed idee. Die rotzooi komt hier het huis niet in. Ik drink geen koffie, man wel, maar die drinkt echt geen 5 koppen achter elkaar hoor, en dat is wel wat je met zo'n blikje binnenkrijgt. 5 verdeelt over een langere tijd is natuurlijk wel wat anders dan 1 blikje van die rotzooi.
Ik ben wel voor een leeftijdsgrens. Al was het alleen maar om het kopen minder makkelijk te maken. Ik zie zo vaak jonge kinderen bij de kassa staan met een zak chips en van die blikjes zooi. En niet 1 blikje....
Van mij mag daar ook een leeftijdsgrens op. Hoop jongeren en zelfs volwassenen zijn er aan verslaafd. Er zit een hoop troep in wat o.a. je hele gebit om zeep helpt, maar in extreme gevallen kan het spul zelfs je dood worden omdat het gevaarlijke hartritmestoornissen kan veroorzaken. Ik hou het wel bij mijn 2 kopjes koffie per dag.