Zoals boven genoemd hebben wij iets wel gemeld bij de belastingdienst, maar daar is helemaal niks mee gedaan. Overigens weet ik niet of jij bij het uwv of bij de gemeente werkt. Ik vind het eerlijk gezegd een slechte ontwikkeling dat de gemeentes de verplichte controles hebben afgeschafd en zoveel steunen op de ROFjes. Hoe weet je dat mensen de waarheid spreken? Ze hoeven op dat moment geen bewijzen mee te sturen, alleen op aanvraag. En meestal wordt per jaar maar een klein (risico)groep echt gecontroleerd. Daarnaast staat de handhavingsbeleid van een gemeente gewoon op internet en kan iedereen lezen wat de risicogroepen zijn en hoe en wanneer gecontroleerd wordt. Heeeeeel veel mensen maken hier gewoon misbruik van. ps: er zijn natuurlijk veel gemeentes die het veel strenger aanpakken, maar de 15 die ik jaarlijks bezoek vind ik steeds soepeler worden de laatste tijd. Dit komt deels doordat de gemeente ook de verantwoordelijkheid over de WMO heeft gekregen, dus nog meer handhavingswerk.
Werk niet bij een gemeente Maar had ook idd begrepen dat de verplichte controles afgeschaft zijn en dat dit nu een verantwoordelijkheid van de medewerker zelf wordt. Dat gaat natuurlijk niet werken.
Ik had buren en die man had ook een uitkering. Hij zei dat hij niet voor een baas wilde werken omdat hij daar geen zin in had. Hij betaalde geen autoverzekering en ging helemaal uit zijn plaat als zijn geld een dag te laat was. Hij klaagde dat hij steeds zo'n honger had en zijn kind ook. Ik was te goed denk ik want ik stopte ze vaak wat toe. Terwijl dat kind ontbeet met saucijzenbroodjes en frikandelbroodjes en hij blowde de hele dag. Hij liet zijn vrouw over komen uit Engeland en ook mevrouw kreeg meteen een uitkering. Hij vertelde ook bijna trots hoe makkelijk het in Nederland allemaal was. Hij heeft me nog veel meer dingen verteld. En ik heb heel wat keren met verbazing verhalen aangehoord. Nou weet ik best dat dit een extreem voorbeeld is maar er zitten altijd profiteurs tussen helaas.....
nou ik vindt wel dat er te snel een vooroordeel word gegeven over iemand,maar ik ken meerdere mensen die er wel beter aan worden! tegenwoordig als je in de sociale dienst zit heb je het beter dan mensen die werken. als ik om me heen kijk op de psz , die betalen een minimum terwijl ze een hoge uitkering krijgen,en ik werk en betaal de volle pond (vindt ik belachlijk). en dat is nog maar 1 voorbeeld.
Soms denk ik weleens "hoe harder je werkt, hoe meer je gestraft word" Ik moet wel zeggen dat het fijn is voor bijv mensen die er ineens alleen voor komen te staan met of zonder kind, Maar voor de gene die van de bijstand gaan zitten trekken omdat ze geen zin hebben om te werken wil ik zeggen: gewoon werken met je luie reet!!:x
IK heb helemaal niks tegen mensen die hard werken voor hun geld of hoge salarissen verdienen. Sterker nog, ik vind het gewoon belachelijk dat een veelverdiener meer dan de helft van zijn loon aan de belasting af moet staan. Dat moet gewoon niet kunnen. Maar goed, dat staat allemaal zwaar buiten het feit van de uitkeringen. Zoals al heel vaak ik gezegd: Mensen die een uitkering hebben hebben zelf ook voor deze buffer belasting afgestaan. Ze maken gebruik van hun eigen ingeleverde geld en het is zeker niet zo dat ze maar hun hand ophouden voor geld wat eigenlijk bij de werkende mensen hoort. Die leveren net zo goed in voor als hun onverwachts een uitkering nodig zullen hebben.
Precies wat Engeltje1 zegt, hoe harder je werkt hoe harder je gestraft word. Ik werk veel, me vriend werkt veel, en als je kijkt wat wij per maand aan belasting betalen dan schrik je je dood. Alleen ik alleen betaal al meer dan 1000 euro belasting en dan heb ik ook nog geen recht op huur en zorgtoeslag. En dat alleen omdat ik veel werk!!! Ik ken helaas GENOEG mensen die heeeel makkelijk uitkering trekken, en die gewoon te lui zijn om te werken en inderdaad wel hun handje op houden. Mensen die tot 11:00 sochtends in hun bed liggen te rotten, en de rest van de dag door komen achter hun tv of computer met een sigaretje of pilsje erbij. Nou sorry maar om te kotsen. Aanpakken moet je dat soort mensen. En daar werk ik nou ziekelijk genoeg voor. Ik ben het er wel mee eens dat het wel goed is dat het bestaat voor bijv alleenstaande mama's die het echt nodig hebben of mensen die ziek zijn, maar mensen die best kunnen werken of al die sorry dat ik het zeg buitenlanders die geen 1 woord Nederlands spreken maar wel mooi geld vangen en gezinnen hier heen halen omdat het hier zo makkelijk gaat. Echt oprotten!!! Hier boven in het flat hebben we ook een turkse vent wonen die hier op adres staat, en die er nooit is, en ook in een andere plaats staat ingeschreven maar dus mooi op 2 plekken uitkering trekt. Vorige week nog weer Gemeentelijke recherche aan de deur gehad voor die vent. En die beste man rijd dus wel in een dikke station bak en loopt met zn merk kleding het flat hier binnen wanneer het hem uit komt. Echt aan pakken zulke mensen want ik kots er gewoon van dat ik betaal voor dat soort volk.
UHm... in 2 gemeentes ingeschreven staan??? Als je je inschrijft schrijft in een gemeente dan schrijft de gemeente je automatisch uit bij de andere gemeente. Ook kunnen ze hier bij de gemeente (uwv e.d. ook) alles zien wat je in een andere gemeente ooit gekregen hebt danwel krijgt. Dus dat lijkt mij een zeer onmogelijke optie. En ja, er zijn altijd mensen die onterecht een uitkering krijgen. Maar jij vind dus ook dat als iemand werkloos is en geen baan binnen zeer korte termijn kunnen vinden dan ook maar geen uitkering mogen krijgen? Ik heb bijvoorbeeld geen opleiding. Als ik werk zou zoeken dan kom ik echt vrijwel nergens aan de bak. Enkel tijdelijke baantjes via het uitzendbureau. Ik ben 1. te duur door mijn leeftijd 2. heb geen opleiding dus voldoe niet aan veel van de eisen 3. niet flexibel of betrouwbaar genoeg omdat ik kids heb die, bij ziekte bijvoorbeeld, thuis zouden moeten blijven. Nou maak ik geen gebruik van een uitkering, maar als ik dat wel zou doen zou ik niet zo 123 een baan vinden. Of ik moet echt geluk hebben.
Heus dat er mensen zijn die misbruik maken van het systeem in Nederland. Maar ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan menselijk en normaal dat wanneer je gezond bent en het goed missen kan, je mee werkt (indirect) om mensen die niet mee kunnen komen binnen de maatschappij te helpen. Voor iemand die zoveel werkt en blijkbaar zo'n goede baan heeft, kom je op mij echt over als iemand die zich amper verdiept in zaken. Weet je hoeveel armoede bv Amerika kent doordat er niet zo'n systeem is als in Nederland? Hoeveel ellende daardoor ontstaat. Dan kan je wel heel gierig en hebzuchtig zeggen "jammer voor hun, moeten ze maar", maar niet iedereen heeft dezelfde kansen. Je bent als mens alleen al verschillend in draagkracht. En wat je hier zegt over mensen die niet eerder dan 11:00 uur uit bed komen en vervolgens de hele dag met een sigaret zitten achter een vierkant kastje, geloof me, dat zijn juíst de meest trieste gevallen. Dat zijn mensen die dus niet kunnen wat jij kan, hoe eenvoudig het in jouw ogen ook is. Probeer je eens voor te stellen wat voor een léven dat is, dat is geen leven, wat heb je dan bereikt. Toch helemaal geen ene moer, zo'n persoon zou in Amerika of in ieder ander land aan de leeuwen over geleverd zijn. Want heus, ook in een strenger systeem, blijven zulke types bestaan, juist omdat ze niet in staat zijn om succesvol te zijn in bepaalde dingen, omdat ze de druk niet aan kunnen, omdat ze niet in staat zijn een bepaalde zelfdicipline op te brengen om welke reden dan ook. Dat is niet lui, dat is gewoon diep triest en dat maakt ons mensen, mens. Daarbij denk ik dat je uit moet kijken heel hard te denken dat jezelf niets zal overkomen. Je weet niet wat er gebeuren kan, wat mij vandaag overkomt, kan jou morgen overkomen. Niet alles is te sturen. Het enige verschil misschien is, dat je wat meer zekerheid om je heen hebt kunnen opbouwen, weer door gunstige omstandigheden. Aan veel dingen kan je zelf hard werken, maar veel dingen zijn ook echt geluk, want we leven nog steeds wel in een kapote wereld.
Ik ben het eens met Shantii. en iemand met een normaal vol verstand die weet gewoon dat je moet werken. daarvoor word je gewoon geboren. Voor niks gaat de zon op. en sorry dan ben ik maar gierig, maar ik werk me kapot 5 dagen in de week van 8 tot 5, maar niet voor een ander.
Ik ben toch absoluut niet geboren om te werken hoor. Ik ben vast en zeker geboren om voor mijn gezin te zorgen. Als ik daarvoor moet werken, tja dan hoort het erbij. Als ik thuismama kan blijven dan doe ik dat. Jij leeft blijkbaar om te werken.. Ik werk om te leven.
Zou je met ze willen ruilen? Ik niet!!!! Ik ben trots op mezelf. Ik verdien modaal, heb een leuke baan, kan leuke dingen doen met mijn geld. De mensen die misbruik maken van de uitkering zijn zielig en lopen altijd op de tenen. Ik maak me daar echt niet druk om. Als ik merk dat iemand in mijn buurt er misbruik van maakt, maak ik daar gelijk een melding van.
Mensen die op de reet zitten omdat ze gewoon niet WILLEN werken kan ik wel schieten,, Serieus granaatje in de kont en afschieten,, Die verwachten dat er voor hun gewerkt word.. Nou nou ze hebben echt geen kont van goud hoor! Mensen die niet kunnen werken,, Dan is een ander verhaal.
Heb je helemaal gelijk in. Ze leven geen zorgeloos leventje en ontvangen maar geld. Eigenlijk is het alleen al een baan voor hun om niet op te vallen bij de gemeente om door de mand te vallen.. Ook wil je als werkende echt niet ruilen met iemand die niet kan werken door ziekte of iemand die hard zoekt naar werk maar gewoon nergens wordt aangenomen. Het leven in een uitkering brengt enorm veel stress met zich mee. Dan kan je beter lekker werken en zekerheden hebben. Neemt niet weg dat je blij moet zijn dat de vangnetten er zijn. Diegene die het er niet mee eens zijn hoop ik van harte dat ze het ooit nodig zullen hebben. MIsschien dat dan de ogen open gaan hoe belangrijk dit vangnet is.
Tjongejonge, je ondermijnt met deze opmerking je hele doel van dit topic! Weet je wel hoe ontzettend raar het overkomt om mensen ongeluk toe te wensen, puur omdat ze een andere mening hebben dan jij?
Nou meiden, ik word waarschijnlijk binnenkort ontslagen, na 5 jaar alles voor dat bedrijf te hebben gedaan En ja, ik ga ook de ww in. Nou wil ik graag een opleiding gaan doen om te om te scholen want hier in de buurt is gewoon niks administratiefs te vinden. Voor mijn huidige baan rij ik 110 km enkele reis. Ik mag toch hopen dat ik hier niet compleet afgebrand ga worden op het forum. Want ik heb 7 jaar gewerkt en ook meebetaald voor de ww. Dat ik er nu zelf gebruik van moet maken is ronduit K.U.T. maar tis even niet anders. Ik hoop dat jullie me meeduimen dat ik snel weer aan het werk kom, ik krijg al buikpijn bij het idee dat ik niks heb....