Hoelang verkouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door grasspriet84, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    hoi meiden,

Ben een beetje onzeker... hoe lang is het normaal dat een kleintje verkouden is?

De kleine man is nu drie weken verkouden. De ene dag koorts en de andere dag niet. Hij snottert verschrikkelijk. Nu werd het de laatste dagen groen/geel dus dacht dat het beter zou gaan. De ontstekingsresten zouden meekomen. Alleen vandaag begint hij er vreselijk bij te hoesten. Neusje is rauw en doet natuurlijk pijn. Zo sneu!

Gebruik neusspray, neusaspirator, tabletjes van vsm voot verhoging luchtweerstand en tussikind (sinds vandaag). Vaseline doe ii op de rauwe plekjes. Hij vindt get afschuwelijk als ik bij zijn neus in de buurt kom en huilt dan ook heel erg. De aspirator gebruik ik alleen savonds voor hii naar bed gaat. Hii vindt dat nog veel erger dus wil hem dat niet meerdere keren per dag 'aandoen'

Voordat ik de kleine had, maakte ik me nooit zo druk om die dingen maar nu...

2. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Onze kleine man is ookal weken verkouden, dan weer 1 of 2 dagen tussendoor niet en dan begint het weer, om gek van te worden maar het hoort erbij. Ik lees overal dat baby's in het eerste jaar gemiddeld zo'n 10x verkouden zijn. Ik vind het vooral vervelend dat je zo weinig voor ze kunt doen. We stomen/douchen voor het slapen gaan om zijn neusje ietwat lucht te geven en hij slaapt met uien onder zijn bed.

3. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Uien onder je bed, werkt dat echt? Ik had altijd begrepen dat het een fabeltje was.

4. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Wat vervelend en vooral ook sneu voor je zoontje :( een goede verkoudheid kan een paar weken duren en kan geen kwaad zolang hij niet constant koorts heeft. Daarnaast vallen kinderen vaak van de ene verkoudheid in de andere (vooral als kinderen veel in contact komen met andere kinderen).
    Als ik het goed heb onthouden heeft een kind gemiddeld 10 keer per jaar een verkoudheid.

Waar ik op zou letten is dat hij geen constante koorts krijgt. Heeft hij langer dan drie dagen koorts dan moet je echt even naar de dokter. Dat hij niet eerst zijn neus 'poetst' aan zijn hand en daarna aan zijn ogen zit, dan kan het zich daar verder verspreiden en persoonlijk maakte ik de keuze om op dagen dat wij thuis waren minder zijn neus te poetsen en dan tegen de middag hem in bad te doen. Dan weekt het vanzelf los en gaat zijn neus niet zo kapot. Er is dan ook minder frustratie voor het poetsen.

Verder zou ik ook erg letten op zijn hoestje en hoe dit verder verloopt. Een verkoudheid kan soms overgaan in een longontsteking. Naast koorts zou het dan kunnen zijn dat hij naar zijn oortjes graait (ivm oorpijn), hangerig wordt en dat hij slijm gaat ophoesten en/of kortademig wordt.

Succes!

5. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Uien werkt echt. Hier doen wij het ook bij ons zoontje. Even elke nacht een nieuwe ui neerzetten. Hele kamer en kind stinken maar het werkt wel :)

6. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Maar als ik zijn neus niet schoonmaak, dan lekt het in zijn mond of hij veegt het met zijn handjes over zijn hele gezicht. Sochtends moeten we namelijk zijn hele gezicht schoonmaken omdat er overal opgedroogd snot zit. Hij wrijft het dan ook on zijn ogen.

Dus als hij slijm gaat ophoesten en kortademig is, is het verstandig om de huisarts te bellen?
    Als hij hoest, hoor ik wel het slijm zeg maar. Denk niet dat hij het ophoest, want zie hem daarna niet smakken ofzo.

Het is de eerste keer dat hij zo verkouden is en hij is bijna 1. Dus vandaar dat ik een beetje onzeker word.

7. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Dan kan je helaas niet anders dan het schoonmaken inderdaad :(

Dit zijn veel voorkomende symptomen bij een longontsteking;
    • benauwdheid of kortademigheid
    • ophoesten van slijm, soms met wat bloed
    • vermoeidheid
    • koorts
    • rillen en klappertanden
    • minder actief
    • slecht drinken
    Als hij dit krijgt (al zijn het maar 2 van deze dingen) zou ik bellen naar de dokter. Hij luistert dan naar de longen en dan weet je het meteen. Stel je voor het is zo dan is het met een antibiotica snel verholpen.

Ik probeer je geen schrik aan te jagen, vooral sinds je al zo onzeker bent. Het kan ook heel goed alleen een verkoudheid zijn. Maar zou het niet over mijn hart verkrijgen dat als het wel een longontsteking is/wordt dat ik er dan niks over heb gezegt.

8. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Oké dank je wel!

Ik ga het hoesten in de gaten houden. Hij hoest wel slijm op en het is ook een piepende hoest. Had ergens gelezen wat 'normaal' is qua ademhaling. Kinderen van 0-5 jaar gemiddeld 25-30 keer per minuut. Was druk aan het tellen, terwijl hij voor de tv lag. Alleen was dit wel meer dan dertig keer dus dat zou kortademig betekenen.

Hij heeft verder geen koorts vandaag dus dat is fijn. Hij is verder ook gewoon heel actief en vrolijk. Behalve als hij net uit bed komt, omdat hij dan onder het snot zit.
    Vanavond weer neusspray i ln gedaan, stomen onder de douche en nog wat water gedronken. Nu ligt hij in bed.

Ik kijk het morgen nog even aan en anders bel ik maandag de huisarts even. Morgen vieren we zijn eerste verjaardag dus zou wel heel fijn zijn voor de kleine man als hij zich beter voelt.

9. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Luuf smeren kan ook goed helpen om zijn neusje wat vrij te krijgen. Mijn dochter is ook al een aantal weken verkouden en gisteren bij ha geweest was bij haar gelukkig echt alleen een neusverkoudheid. Bij twijfel altijd naar ha bellen zeker met zo'n kleintje.

10. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Duurt het bij jou ook al zo lang....? Ik word er ook tureluurs van, we zijn al 3 weken aan het miepen. Het zit nu voornamelijk op zijn keeltje, hij hoest niet veel maar merk dat er af en toe wat slijm dwars zit.

11. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ja erg vervelend! Gelukkig wordt hij in de nacht niet vaak wakker. Het hoesten is vandaag begonnen. Slijm ophoesten en een piepende harde hoest. Heel sneu.

12. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik ga maandag eens kijken naar Luuf. Had erover gelezen, maar nu toch maar eens kopen. Tjonge koop me gek aan de middeltjes!

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met een piepende hoest moet je sowieso naar de dokter, en niet te lang wachten ook. Dat is echt niet goed.

14. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Heh wat vervelend zeg. Hier ook veel en lang verkouden geweest. :(
    Luuf onder voetjes op de borst en rug smeren.
    Idd verse uien naast het bed.
    Je kan ook nog proberen kamer vochtig te maken dmv. Natte handdoek op verwarming bijv.
    En bedje wat omhoog.

Hopelijk snel weer opgeknapt.
    Als je twijfelt kan je altijd doktersassistente bellen voor advies.
    E heeft heel lang hoestaanvallen gehad (leek op kinkhoest) assistente zei toen als het 3 weken aanhield moest ik toch wel langs komen.
    Niet gedaan overigens. Oogde niet erg ziek en werd al wat minder. ;)

15. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Een ui werkt zeker echt en is dus geen fabeltje. Wij kopen ons suf aan uien dezer werken. Wel even in stukjes snijden zodat de deeltjes zich kunnen verspreiden in de lucht. Ik weet niet of je het wel eens zelf geprobeerd hebt maar je voelt je eigen neus ook helemaal prikken als je er wat langer in de buurt bent. Volgens mij denken veel mensen dat ze een hele ui (niet opengesneden) onder het bed moeten leggen en nee dan doet het natuurlijk niks ;) Je huis ruikt wel even alsof het een snackbar is maar dat nemen we maar voor lief :D

Deel Deze Pagina