Moet halve dagen gaan werken.. Hoe vertellen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamalijntje, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Ik krijg bijna het idee dat ze niet willen dat je de arbo arts belt omdat ze bang zijn dat hij/zij ook zegt dat je maar 3 halve dagen mag werken..
    Je hebt als werknemer gewoon het recht om bij de bedrijfsarts een afspraak te maken, ook als je nog niet ziek bent (preventief). Het advies van de fysio kan de werkgever helaas nog naast zich neerleggen. Alleen een bedrijfsarts mag een uitspraak over werkuren doen waar een werkgever zich aan moet houden. Vandaar misschien hun terughoudendheid..
    En idd ze krijgen het gewoon via het UWV vergoed!
    Hoe is het gegaan met het bellen?

2. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

11 feb 2009
    6.050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    Ik heb gesproken met het UWV. Hun geven aan gewoon de 50% te gaan vergoeden en bij een eventueel werkconflict te willen bemiddelen maar mijn baas moet de bedrijfsarts gaan inschakelen. Alleen op deze manier kan het vastgesteld gaan worden.

Dus morgen ga ik weer met lood in mijn schoenen en een knoop in mijn maag opnieuw mijn verhaal doen maar nu aan de directrice...

3. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

11 feb 2009
    6.050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    Nee hoor... Kan het vergeten.. Ze willen persee dat ik mijn uren ga verdelen omdat het anders oneerlijk tegenover mijn collega's is... Anders zou ik hun hiermee ook belasten...

4. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

pff wat een werkgever zeg... jeetje dan gewoon uwv bellen over wat nu.. .

5. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    100% ziekmelden.....

6. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik werkte vorige zwangerschap vier dagen en dat werden op advies van de arbo-arts vier halve dagen. Je hebt nooit toestemming nodig om naar een arbo-arts te gaan. Voor zover ik me herinner is het het UWV (dat hierin gewoonlijk het advies van de arbo-arts volgt) dat uiteindelijk beslist voor hoeveel procent je je ziek meldt, aangezien zij dat vergoeden.

Jij beslist in overleg met je werkgever hoe je de resterende procenten over de week verdeelt. Normaal gesproken zal dat zijn op je gewone werkdagen. Tenzij je bijvoorbeeld nachtdiensten gaat vervangen door dagdiensten o.i.d. Je werkgever kan je niet zomaar eenzijdig verplichten om andere dagen te gaan werken.

Ik zou me niet zomaar 100% ziekmelden. Soms is het ook gewoon onwetendheid aan de kant van de werkgever. En zelf als ze je moedwillig dwarszitten, is het alleen maar goed wanneer jij je wel correct blijft gedragen.

7. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor... Kan het vergeten.. Ze willen persee dat ik mijn uren ga verdelen omdat het anders oneerlijk tegenover mijn collega's is... Anders zou ik hun hiermee ook belasten...

Jij belast je collega's nergens mee.. Die andere helft van de dagen die jij niet werkt kunnen ze iemand anders inzetten..

8. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

11 feb 2009
    6.050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    Nee in de tussentijd was mijn chef dus al naar mijn baas geweest gisteren toen ik vrij was.. Vanmorgen heb ik dus het gesprek gehad.

Hierin gaf mijn baas direct te kennen niks met de situatie verder thuis etc te maken te hebben ( ja ok) en dat de 24 uur echt verdeelt moeten gaan worden over de 5 dagen..

Als dat echt niet lukt dan wil ze eventueel wel bereid zijn om voor die overige uren de bedrijfsarts in te schakelen of minder uit te betalen.. Als niet gewerkte uren...

Dit gezeik gaat me straks nog mijzelf kosten en mijn baan.. Te kosten van mijn zoontje die al moeite heeft op het KDV...

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

uwv bellen en uitleggen! dit recht hebben ze niet. punt.

10. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    als jij contract heb voor 3 dagen en die moet je 50% gaan werken, mogen ze toch niet zomaar gaan beslissen dat je 5 halve dagen komt werken?????

100% ziekmelden is idd niet netjes, maar wat zij nu doen is in mijn ogen gewoon dwarsbomen!!!
    ik zou dus ook eerst eens met UWV bellen en kijken wat zij adviseren, anders staan op een gesprek bij de bedrijfsarts!!!

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou mn rechtsbijstandsverzekering gelijk bellen.
    En me 100% ziekmelden tot je naar de bedrijfsarts mag.

12. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

11 feb 2009
    6.050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    ja vind het echt een rot situatie... Dit had ik niet zien aankomen.. Had me dus eigelijk eerst ziek moeten melden..

Wil me baan ook niet kwijtraken maar ben wel met andere ogen naar ze gaan kijken...

13. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    en daar ga je dus never nooit mee akkoord meid...zijn ze nou helemaal :x:x:x ik zou me dus gewoon voor 100% ziekmelden, tot je bij de bedrijfsarts bent geweest en anders laat het UWV maar bemiddelen....jij kunt je energie wel beter besteden ;)
    je belast helemaal niemand ergens mee....ze mogen gewoon vervanging voor je regelen, betaald door het UWV

als jij zo door blijft lopen zitten ze straks wel met de gebakken peren, dan is de kans dat jij na je zwangerschap een veel langer herstel nodig hebt en meld jij je dan ziek, dan betaald het UWV niks meer

14. koala28

koala28 Niet meer actief

Echt belachelijk van je werkgever. Hoezo minder uit betalen. Zij krijgen het gewoon vergoed van het UWV en dat gaan ze dan eigenlijk in eigen zak steken. Lekker makkelijk.
    Werk je bij een klein bedrijf?

En ook die opmerking heb niets te maken met je thuissituatie. Sorry maar ben echt blij dat ik een werkgever heb die hier wel om geeft.

15. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
  16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Inderdaad! Bel zelf ook die arboarts, je baas kan je wel wat wijsmaken, maar jij hebt het recht om die arts te benaderen en zijn advies is dan bindend. Wat een k*tbaas heb jij zeg...

17. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maandag 100% ziek melden TGV je zwangerschap (Dit is heel belangrijk om te melden)

En daarna pas na dat je de arbo arts hebt gesproken verder overleg over je te werken uren.

18. sunny03

sunny03 Actief lid

16 feb 2009
    144
    0
    0
    mamlijntje hoe is t verder afgelopen?

klinkt creu maar met je andere collega's heb je niks te maken, zijn zij ook thuis? zijn zij bij je als het niet gaat?

nee, je hebt dit advies gekregen en dat is niet voor niks! eigen gezondheid en dat van je kindje gaat voor!

19. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Jeetje dat is echt een hele nare reactie van je leidinggevende en de directrice. Mbt de angst om je baan kwijt te raken, hmmm als ze nu al zo reageren dan zou ik er persoonlijk niet gek van op staan kijken (ookal mag het niet).

Ik heb zelf in ongeveer dezelfde situatie gezeten. Ben ook nog eens uitzendkracht dus dat komt er ook nog eens bij en heb het dus goed uitgezocht wat mijn rechten/plichten zijn. Als de fysio aangeeft dat je naar 50% moet dan kun je maar beter naar haar luisteren, kans is groot dat je anders heel erg snel op volledig ziek staat. Ben je in dienst bij je bedrijf dan heb je dus het recht op een afspraak met de arbo-arts. Vraag hier ook om (ookal is het heel erg lastig en zal het de gemoederen nog verder omhoog brengen). Het bedrijf heeft zich te houden aan het advies wat de arbo-arts geeft. Dus zorg er bij zo'n gesprek ook voor dat heel duidelijk is dat de klachten door de zwangerschap komen en vraag desnoods je fysio of de arbo-arts contact met hem/haar mag opnemen. Je kunt voor de zekerheid ook nog bij de huisarts op bezoek gaan, zodat deze ook het advies van de fysio ondersteund.

Het UWV vergoed alle aan de zwangerschapsgerelateerde ziekte aan je werkgever. Jij hoeft dus absoluut geen loon in te leveren of vrije dagen. Van het geld dat het UWV hen geeft kunnen zij iemand anders betalen.

20. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

11 feb 2009
    6.050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    ja dan moet ik wel ziek geregistreerd staan en dat ben ik nu niet.. Heb nogmaals duidelijk overleg gehad en probeer nu de werkuren te spreiden..

Kan heel duidelijk op mijn strepen gaan staan maar dan ben ik gewoon mijn baan kwijt. Ik ga nu met 34 weken met verlof en zie dan wel verder.

Tuurlijk had ik het liever anders gezien maar ik probeer het eerst maar zo.. Wil gewoon mijn baan echt niet kwijt raken.

Deel Deze Pagina