Moet halve dagen gaan werken.. Hoe vertellen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamalijntje, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    meid ik snap dat je bang bent je baan kwijt te raken echt waar, maar voor zover ik weet hebben ze idd dit recht niet!
    precies wat hier al eerder gezegd is, staan je collegas voor jou klaar als je thuis niet meer kunt lopen of zitten van de pijn??
    halve dagen is idd gewoon 50 procent van je contracturen hoor!
    Ik ben zelf zwaar ove rmn grenzen gegaan in mn zwangerschap, met ook de reden ik wilde mijnb aan niet kwijt, ben alsnog buitengewerkt.. stond ik dan met mn goede gedrag!
    toen ikd us geen werk meer had was het een verademing, een paar maandjes veel minder pijn inmn bekken en rug, kwam op het laatst wel heel hard terug ondanks fysio ..
    en ik kan je zeggen ik had een paar maanden niet ver gelopen (lopen was namelijk het ergste bij mij na de beavlling) omdat ik intussen een mamafiets had, en nou ben ik zondag naar de efteling geweest van 12 tot 18u... en je raad het al, na 1,5 uur kon ik al amper meer lopen van de bekkenpijn!!!
    mijn dochtertje is nu bijna 14 maanden en mijn bekkeninstabiliteit is dus echt nog niet over ...
    ik heb ook na de bevalling een half jaar vreselijke pijn gehad dat ik echt dagen had dat ik alleen maar kon huilen omdat ikniks meer kon doen...
    Dus echt waar mijn advies met bekkenklachten ga niet over je grenzen heen!!! echt niet.. dit is iets waar je zolang last van kunt houden...
    Ik ken meerdere dames die hier jarenlater nog last van hebben het is echt niet altijd zomaar over na je bevalling helaas..

ik hoop echt dat je eruit gaat komen, sta op je strepen hoe makkelijk dat ook gezegd is, ik heb hier echt van geleerd dat ik neit meer over mijn grenzen ga als he tom mijn gezondheid gaat, ik zat bij de vk en die adviseerde me al een paar afspraken om toch echt rustiger ana te gaan doen en niet meer die achterlijke wisselende diensten (lees 3 verschillende in de week bijv, 1 nacht, 1 late 1 vroege) waardoor ik echt jankend thuis kwam en niks meer kon thuis... ik zei ik wil mn werk behouden..
    nou ik heb er stank voor dank voor gekregen!

probeer echt die arbo arts te spreken te krijgen ga er zelf achter aan bellen.. denk aan jezelf en je kind!

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Je moet je gewoon voor die 50% ziekmelden, jouw baas bepaalt niet of je ziek bent! Bel zelf de arbo op om een afspraak te maken, ik hoefde niet naar een arts maar naar de arbeidskundige.
    Ik ben bij mijn 2e ook maar doorgegaan en nu heb ik chronische bekkenklachten, al 10 jaar inmiddels. Daarnaast zijn bekkenklachten ook een vorm van overbelasting, duidelijk een teken dat je teveel doet!
    Tuurlijk ben je bang voor je baan, is het een tijdelijk contract? Ik ben er twee keer toch lekker uitgewerkt tijdens mijn zwangerschap en dan werk ik gewoon in het onderwijs, dat zogenaamd een zekere werkgever is...

3. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    inderdaad moet jij je wel voor 50% ziekmelden als je de helft minder moet werken t.g.v ziekte tijdens de zwangerschap

4. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Meid, neem contact op met de bedrijfsarts. Ze kunnen je niet verplichten om 5 halve dagen te gaan werken als je eerst drie hele dagen werkte. Dan werk je nog niet minder, maar net zoveel uren! Dat gaat voorbij aan het hele idee van rust nemen, want geloof me van vijf halve dagen word je bijna nog moeier en heb je nog meer last dan van 3 hele dagen. Ik ben tijdens mijn zwangerschap met 22 weken 50% gaan werken (mijn bedrijfsarts legde ook echt vast 50% van de normale uren, die zette in zijn advies niet: halve dagen) en als het lukte evt nog thuiswerken. Dat laatste heb ik nauwelijks gedaan, want ja, dan moest ik nog zitten, en dat ging niet. Mijn werkgever deed niet erg moeilijk hierover, mijn collega's daarentegen waren doorlopend aan het zeiken dat ze werk moesten overnemen. Ik ben in die tijd nog ver over mijn grenzen gegaan, omdat ik 32 uur werk in 16 uur probeerde te proppen. Dat waren dan 4 halve dagen. Het kost alleen moeite om op te staan en op te starten, waardoor ik daar ook last van had. Met ruim 31 weken ben ik 100% ziekgemeld, en nu vier maanden na de bevalling is het grotendeels over, maar moet ik nog steeds oppassen met overbelasten.

Het is heel belangrijk dat je je rechten kent in deze, en die zijn heel duidelijk: jij als zwangere moet worden beschermd, het UWV betaalt gewoon, en je hebt er altijd recht op om naar de arbo-arts te gaan. Gebruik dat recht, anders krijg je er echt spijt van, kom je dadelijk helemaal niet meer vooruit, en moet je nog veel langer herstellen.

En trouwens, WIL je bij zo'n bedrijf werken?? Ik zou na het zwangerschapsverlof lekker iets anders gaan zoeken, zijn ze daar nou helemaal besodemieterd om zo met hun medewerkers om te gaan!

Deel Deze Pagina