mijn dochter steekt vaak haar vingers in de mond en dan zuigt ze erop , vooral snachts als ze gaat slapen .Ze heeft nu op haar 2 vingers bultjes zitten het lijken net allemaal muggenbulten , en haar tanden worden er ook niet beter op ? wat zouden jullie doen , in zpo.n geval dat ze niet meer op haar vingers zuigt, het is eigenlijk net iets als duimen afleren , dit zijn dan 2 vingers ? gr jmm
Mijn zoontje doed dat ook,ik laat em lekker gaan.Ik deed het zelf vroeger ook en nooit een beugel nodig gehad trouwens!
mijn dochter 'duimt' met elke mogelijke vinger die ze op dat moment voorhanden heeft. hier werd het vanzelf minder, zo af en toe duimt ze nog in bed maar ik heb er nooit druk achter gezet om het af te leren.
Mijn nichtje deed dit tot haar 8e en ik had een meisje op de basisschool die het tot haar 12e deed, beide geen beugel
Ik vraag me af of je dat kunt afleren. Ik heb tot m'n 10e geduimd. Uiteindelijk had dit een flinke overbeet tot gevolg wat op mijn 16e operatief is gecorrigeerd.
Oh dat heb ik tot mijn 7e gedaan. Had wel een beugel, maar dat had met hele andere dingen te maken (waar mijn hoektanden doorkwamen, helemaal bovenin mijn mond). Zou het een beetje door een tandarts in de gaten laten houden, mocht je je zorgen maken over overbeet of tanden o.i.d. Ik ben er destijds van de ene op de andere dag mee gestopt, omdat ik besloot dat ik er te oud voor was. Die bultjes (is eigenlijk net zoiets als eelt, of zo'n bult die je krijgt als je veel met een pen schrijft), waren ook zo weg toen ik er eenmaal mee opgehouden was.
Mijn oudste dochter en jongste zoon doen dit ook. Zij zijn 7 en 5 jaar oud. Maar ze doen dit alleen nog als ze gaan slapen. Maak mij er nu nog niet zo druk over. Gaat vanzelf wel over. Die bultjes is idd een soort eelt, niets ernstigs dus.
Ik heb dat vroeger ook gedaan, maar met 1 vinger dan. En ik heb toch echt wel daardoor een beugel gehad! Weliswaar maar een (half?) jaar een plaatjesbeugel, vond ik ook alleen maar leuk overigens. Mn ouders denk ik minder, want orthodontie is niet bepaald goedkoop Mijn ondertanden stonden wat naar achteren. Ik heb t gedaan tot een jaar of 6/7, denk ik..
Mijn oudste doet dat ook, 2 vingers in haar mond. Die hebben idd eeltbultjes inmiddels. Ik ga het haar nog niet afleren, vind ik 'r nog net even te jong voor en ze doet het ook alleen als ze in slaap gaat vallen, (zodra ze slaapt, vallen ze uit haar mond), of als ze moe op de bank hangt. Als ze straks een jaar of 6 is, of als ze eerder begint met wisselen, ga ik het voor overdag wel afleren: gewoon steeds zeggen dat ze haar vingers uit haar mond moet halen, eventueel met een beloning in het vooruitzicht als het haar lukt om niet meer te sabbelen, mocht het een erg hardnekkige gewoonte zijn geworden.
Ik heb het serieus tot mijn 21e gedaan....schaam....alleen in bed hoor en als niemand het zag maar toch
continue op wijzen en eventueel bite-x erop... Het kindje van m'n vriendin deed dit ook met 2 vingers, maar dan met z'n handpalm naar boven gedraaid. Behalve dat z'n tandjes al scheef gingen staan, trokken ook z'n vingers scheef hierdoor. Wat je verder kunt doen is een vervanger geven in haar handje, iets wat ze eventueel zelf uitzoekt? Iets superzachts ofzo?/ (als ze dat er al niet bij heeft ) .
Mijn jongste doet ook twee vingers in zijn mond. Alleen als hij gaat slapen. En ik heb het tot mijn 18e gedaan . Niet dagelijks toen maar wel altijd stiekem uiteraard. Het heeft trouwens totaal geen effect gehad op mijn gebit. Vanmiddag bijj het tandartsbezoek nog een compliment gekregen over de stand van mijn tanden . Die bultjes hadden wel even nodig om te verdwijnen.
soms he.. als ik niet kan slapen.. stop ik ook een of twee vingers in mijn mond en prompt, ik val in slaap
bedankt voor jullie commentaar , en ik dacht het wel dat het even zal duren voordat de eelt plekjes weg gaan , wist niet dat het eelt was , weer wat geleerd. en ja ze heeft een knuf en dan doet ze wel eens die vingers eronder , want ze zegt wel eens en zo is beter he mama , tja ik dacht misschien moeten die bultjes wel operatief verwijderd worden, en een paar beugels voor haar tanden en zo , vandaar dat ik het vroeg aan jullie ben al een stukje wijzer geworden. jmm