Moet ik dingen anders doen??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maartje84, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #1 maartje84, 5 aug 2011
    Laatst bewerkt: 5 aug 2011
    Mijn beebje is nu bijna 5 weken, drinkt borstvoeding en heeft geen speen. En wij voelen ons vreselijk gelukkig met haar. Ik vraag me alleen soms af of ik het qua voeding enzo wel goed doe.

Overdag komt ze vaak om de 2 tot max 3 uur. Heel soms (als ik maar lang genoeg met haar wandel en dus lekker met mn Stokke hobbel) haalt ze de 4 uur slaap voordat ze weer voor drinken komt.

's Avonds komt ze continue. Niet zo nu en dan, maar slurpt bijna aan 1 stuk door. Ze pikt het niet als we haar neerleggen tussen de avondvoedingen in. Ze zet het dan nogal op het gillen. ;)
    Overdag heeft ze minder bezwaren bij even neergelegd te worden. Dit vele drinken 's avonds deed ze dacht ik de eerste weekjes niet, maar nu al wel ruim 2 weken, denk ik. Weet niet precies hoe lang ze dit al doet.
    's Nachts komt ze 2 a 3 keer. Alleen vannacht kwam ze 4 keer.

Grappig is nu ik dit typ ze al een kwartier slaapt, in de box!! Heb haar wel slapend weggelegd maar ze slaapt!! Hiervoor had ze 7 keer gedronken in zo'n kleine 3 uur.

Ik heb overproductie en een heel sterk toeschietreflex. Het reflex komt spontaan opzetten (dus ook als ik niet aan het voeden ben) en een zoogcompres is niet toereikend. Mijn beebje verslikt zich vaak en geeft regelmatig voeding terug. Wel komt ze goed aan. Een kleine maand na haar geboorte was ze al een dikke kilo aangekomen. Ze drinkt overigs ook heel goed. Mijn tepels zijn ondanks het vele drinken nog redelijk ongeschonden. 's Avonds zijn ze vaak wel wat gevoeliger maar dat lijkt me logisch na zo veel geslurp.

Goed, ondanks dat voel ik me toch onzeker. Ik geef 's avonds (ehh ook 's ochtends, 's middags en 's nachts ;)) steeds maar toe aan haar verzoekjes. Ik wil namelijk voeden op verzoek en weiger mijn dochter te laten huilen. Het voelt niet goed om haar te laten huilen en ik wil dat ze zich ten aller tijden veilig voelt.
    Nu is het zo dat we vorige week op een verjaardag een andere jonge moeder spraken. Zij vertelde dat haar dochter elke drie uur drinkt en 's nachts al sinds dat de beeb 4 weken was 's nachts doorsliep. Ze voedde niet op verzoek maar bood elke drie uur de borst aan.
    Als haar beebje tussendoor huilde of om de borst vroeg, dan troostte ze haar kindje maar boodt absoluut niet de borst aan.

Ondanks dat een nachtje doorslapen mij heerlijk lijkt, voelt hoe zij het doet voor mij persoonlijk niet goed. Mijn vriend echter leek het wel te zien zitten. Ik dus eigenlijk niet en het staat volgens mij haaks op de adviezen van wat ik in boeken heb gelezen. Mijn vriend heeft wel zoiets dat hij vind dat ik mag bepalen hoe ik het voeden doe, dus als ik het op deze manier wil blijven doen, steunt hij mij hierin. Maar hij zou voor mij graag willen dat ik wat meer momentjes rust tussendoor zou hebben.

Alleen ik twijfel, wat is wijsheid?? Moet ik blijven volharden in het voeden op verzoek? Ben ik goed/onverstandig bezig? En hoe zit het met het drinken 's avonds? Ik heb al overproductie en het lijkt mij dat het alleen maar meer en meer wordt als ik door blijf gaan met elk half uur 's avonds voeden. Als ze aan de volgende borst toekomt, is die nog behoorlijk leeg. Mijn borsten hebben niet de tijd om weer vol te stromen.
    En is het echt goed om haar niet te laten huilen?? Of moet ik eens vaker kijken of ze niet even de tijd nodig heeft omzichtzelf in slaap te huilen??

Ik heb een ergonomische draagdoek besteld in de hoop dat ze door de draagdoekveiligheid minder gaat gillen 's avonds, dus ik hoop dat het voornamelijk mama-honger is en niet alleen melk-honger. ;)
    En dat ik dan mn armen weer ff vrij heb om bijvoorbeeld mijn bord eten leeg te eten of op te staan om een glas drinken te pakken lijkt me best handig ;)

Hebben jullie nog tips voor mij? Of adviezen?? Ben ik goed bezig of kan ik bepaalde dingen beter anders doen??

Ohja, had nog een vraagje:
    Ik ben op zoek naar een kolf omdat ik straks weer moet gaan werken. Ik voed nu elke keer 1 borst per voeding omdat daar meeeer dan genoeg in zit. Heb wel beide borsten geprobeerd maar ze drinkt niet meer zodra ik haar heb losgekoppeld. Daarbij spuit mijn melk er bij de eerste slokken zo uit mn borst dat ze zich extra vaak verslikt als ik toch 2 borsten aanbiedt. Daarom dacht ik een enkelzijdige kolf aan te gaan schaffen. Ik ben namelijk bang dat als ik een dubbelzijdige kolf ga kopen ik mijn productie nog verder omhoog gooi. Maar vele dames zeggen dat dubbelzijdig toch wel prettig is.
    Wat zouden jullie mij aanraden?

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Je doet het super!!! :D (naar mijn bescheiden mening dan toch... ;))

Blijf zo naar je eigen gevoel luisteren, jouw (moeder-) hart is je allerbeste raadgever! Laat je niet van de wijs brengen door adviezen van allerlei aard (CB, grootouders, vrienden,...). Laat je alleen van de wijs brengen door jullie kleine meid! ;)

En dat vele drinken 's avonds is clusteren, héél normaal. Google maar eens op clusteren en borstvoeding. ;)

En misschien moet je ook eens googlen op dragen en voeden, denk dat dat forum ook wel goed bij je past! :)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.543
    36.517
    113
    Gaat helemaal goed juist!! Lekker zo doorgaan.

En wat elke ook al zegt, dragen en voeden past denk ik wel bij je!

Mijn dochtertje heeft tot een maand of 8/9 geclusterd, vond het in het begin eerlijk gezegd best vermoeiend, maar ik heb er maar gewoon aan toegegegeven en toen ze stopte met clusteren heb ik het juist gemist.

Als je dochtertje last heeft van je toeschietrefelx kun je ook zodra het toeschiet de ergste melkstroom even weglaten lopen in een hydrofiele luier oid, dat hielp hier erg goed tegen verslikken ed.

O, wat betreft kolven, ik had in het begin ook een overproductie, maar dat stabiliseerde zich met een maand of 2 wel. Toen ik met 5 maanden weer ging werken was ik heel blij met een dubbelzijdige kolf. Je kunt ook een goedkope handkolf aanschaffen en dan als je weer gaat werken even verder kijken.

4. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Je doet het super hoor! En wat kun je onzeker voelen van borstvoeding geven, je eerste kindje en ieeeeeedereen die hier een advies of mening over heeft.... Dit zul je nog vaker meemaken naarmate je langer voedt.

Heerlijk blijven voeden als je meisje dat wilt. BV is niet alleen melk maar ook warmte, mama honger, troost etc. Blijkbaar heeft ze dat nodig, 's avonds vooral om alle indrukken te verwerken. Voeden op verzoek is vooral luisteren naar de behoefte van je kindje, volgens mij is dat het fijnste voor je kindje.

Wij hadden ook van die clusteravonden met veel willen drinken. Een draagdoek was heel fijn omdat je dat je handen vrij hebt.
    De vele melk en TSR is ook herkenbaar. In begin erg lastig, alles wordt kletsnat. Wordt vanzelf minder als je borsten op je kindje zijn ingespeelt.

Op www.borstvoedingsforum.nl kun je ook heel veel lezen en ervaringen uitwisselen.

succes en lekker samen genieten van deze periode!

5. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik ben nog absoluut geen expert, maar volgens mij doe je het, zoals de anderen al zeiden, super hoor!
    Dat van je handen niet vrij hebben, herken ik erg :) Een draagdoek is dan inderdaad superhandig. Je moet even handigheid krijgen in het knopen, maar als je dat in de vingers hebt, is het zo gepiept!

Mijn ervaring met verschillende kolven is deze: ik heb een enkelzijdige elektrische Avent van een vriendin geleend. Deze gebruik ik eigenlijk alleen maar als handkolf. Toen Steven ineens meer uren achter elkaar ging slapen 's nachts (soms wel 6 achter elkaar!) had ik last van stuwing en dan kon hij ook slechter aanhappen. Met de handkolf kolfde ik dan even het eerste beetje eruit, zodat m'n borsten wat zachter werden en hij ze goed kon pakken. Op die manier heb ik ook m'n eerste kleine voorraadjes melk opgebouwd voor als ik eens een avondje weg was o.i.d. De handkolf neem ik ook wel eens voor de zekerheid mee als ik naar een concert ga ofzo. Voor als ik onverhoopt 'op klappen' sta en ik ga 'm op Lowlands in m'n slaaptentje gebruiken, want dat maakt minder geluid dan m'n elektrische natuurlijk. Fijn voor m'n tentgenoten!

Omdat ik 4 dagen pw werk, heb ik een dubbele kolf aangeschaft om op werk te kolven (ook omdat ik de Avent binnenkort moet teruggeven, want die vriendin krijg bijna haar 2e kindje :))
    Ik heb de Medela Freestyle en die vind ik heel fijn! Je kunt er ook enkelzijdig mee kolven trouwens. Hij is niet goedkoop, maar alles zit erbij: kolf, 4 flesjes, koeltasje voor 4 flesjes, speciaal koelelement, een hands-free-set (maar die gebruik ik niet, ik klem die toeters tussen m'n bh en heb dan ook m'n handen vrij) en een schoudertas waar alles in past. Heel compleet dus. Ik kolf 2x per dag een kwartier op werk en dat is voldoende (uit elke borst kolf ik dan ongeveer 100 ml) Eigenlijk ben ik langer bezig om me te installeren en na afloop de boel weer even af te wassen en op te bergen dan met het kolven zelf :D

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen. Geniet in elk geval lekker van de knusse voedingsmomentjes!

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor jullie tips en complimenten. Voel me dankzij jullie me weer een stuk zekerder!!

Fijn om te lezen dat ik het 'gewoon' goed doe. Stom eigenlijk, tijdens de laatste fase van de zwangerschap had ik me zo goed mogelijk voorbereid door hier tips te vragen en het boek van Stefan Kleintjes te gaan lezen, dus in principe weet ik bepaalde dingen best wel, maar als je dan in die eerste spannende aftastweken van allemaal mensen *dieachterafgeziennietstotweinigvanBVafweten* tips en of opmerkingen krijgt....

:(:$;)

Goed, ik ga dat wat meer los laten en genieten van de gedachte dat ik het gewoon goed doe.

Zo. Mama-Power!! :)

Thnx meiden!!

7. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

hoi maartje!
    allereerst gefeliciteerd met de kleine. door je bericht kan ik me herinneren dat je voor de geboorte tips vroeg namelijk;)
    super dat de bv geslaagd is! zo zie je maar weer, met genoeg motivatie kom je er (meestal) wel:)
    Bij de eerste was ik ook zo onzeker, je word ook gek gemaakt door je omgeving! Hoe langer je voed, hoe meer je leert het ene oor in, het andere uit te laten gaan!
    Ik sta ook achter voeden op verzoek, maarrrr ik vind het ook belangrijk een soort van ritme te krijgen en ook aan mn eigen rust toe te komen.
    Zo lang jij het niet erg vindt zou ik je dochter gewoon zo vaak mogelijk laten drinken.
    Maar ik zou ook eens nagaan of het geen krampjes zijn? je dochter zit middenin de krampjes-fase (het schijnt rond de 6de week het ergst te zijn en daarna af te zakken)
    als een baby krampjes heeft hebben ze vaak zuigbehoefte, wat verward kan worden met honger. Mijn zoontje heeft dit ook, als ik hem aanleg drinkt hij ook gewoon, maar lang niet zo gulzig en lang als normaal en als ik hem een speentje geeft is hij ook tevreden en zo lang die in blijft valt hij vaak na een tijdje in slaap.
    Ik vind het persoonlijk zwaar overdreven te wachten met een speen tot 6 weken ivm speen-tepelverwarring. maar goed niet ieder kindje is hetzelfde maar de mijne kregen al in de kraamweek de speen. (en ook al gauw een flesje moedermelk) nooit geen problemen aan de borst gehad.
    Dus dat zou je kunnen proberen.

over de kolf:
    ik heb zelf tot het einde kolfrecht met een enkele gekolfd.
    volgens mij heeft het niet veel verschil met productie, je kolft ze immers omstebeurt of tegelijk.
    een dubbele is (logisch) 2x zo snel maar ook heel duur.
    moet je zelf kijken hoe vaak je hem gaat gebruiken en of je het er voor over hebt.
    en geloof me, over een maand (of 2) heb jij echt geen overproductie meer maar is het allemaal goed op je beebje afgestemd.
    ik merk het nu ook weer met de tweede, ik heb me toch een melkzeeën! maar weet uit ervaring dat dat na verloop van tijd veel minder wordt.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.876
    19.321
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die overproductie kan nog wel minder worden hoor. Als je dochter een maand of vier is, kan het er al heel ands uitzien. Ik denk wel dat je er vanuit kunt gaan dat je voldoende melk zult hebben. Bij mama's die vanaf het begin voeden op schema, vraag ik me dat af. Niks mis mee, als ze toch al van plan zijn om alleen tijdens hun verlof te voeden. Anders vind ik het persoonlijk wel zonde.

Op een gegeven moment denk ik dat je wel iets minder op verzoek kunt voeden. Ons zoontje zat met 6-7 maanden weer op 4 voedingen tijdens een nacht van 8 uur. Dat werd me toch wel wat te gek! Achteraf gezien was dat voor een deel gewoonte, lekker in slaap vallen aan de borst. Dat had dus niets met honger te maken. Ik ben groot voorstabder van voeden op verzoek, maar bij een volgend kindje ga ik er vanaf 6/7 maanden toch wat meer in sturen. Maar voor die tijd denk ik echt dat je het beste je kind laat aangeven wanneer die wil drinken.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gaat super zo!
    Met 6 weken zal de boel wat stabiliseren. Hier was met een maand of 4 de overproductie helemaal weg en vanaf toen ook geen last meer gehad van stuwing. Gebruik al maanden geen compressen meer, en hier ook iemand die een tsr kreeg van een bus die optrok (en dan zijn die compressen lachertjes, ik gebruikte serieus een pak compressen per 3 dagen ofzo - had ik toch maar wasbare gehaald).

Juist door je gevoel te volgen voorkom je stress. Ik heb het gedaan zoals jij nu doet, mijn zoontje sliep met 6 weken van 11 tot 6 (was met 4 maanden wel over trouwens ;)). Als je lang wilt voeden is voeden op verzoek the way to go!

Pas nu ben ik een beetje aan het sturen op tijden enzo. Al is dat ook niet echt nodig want hij heeft zelf een voorspelbaar ritme.

Deel Deze Pagina