afscheid nemen van borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door frannie82, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Helaas vandaag moeten besluiten om na 7 dagen te stoppen met de borstvoeding. Onze kleine blijft maar afvallen en nu blijkt dat ik na een kwartier kolven maar 30cc voeding kan produceren en dat is veel te weinig. Gelukkig werd ze meteen al bijgevoed maar dat was toch ook niet toereikend. We hebben er samen alles aan gedaan maar we waren alleen nog maar bezig met borst, kolven, flesje maken, wekker zetten, baby wakker maken en dan waren we vaak ook nog 2 uur bezig ook in de nacht. Rusten heb ik maar 2 dagen kunnen doen in de middag en slapen deed ik 's nachts ook niet meer. Bezoek werd me teveel kon daar geen energie meer voor opbrengen. Heel sneu want je wil ook graag je mooie baby laten zien.
    Hoewel we achter het besluit staan doet het ook pijn. Ik mag mezelf niks verwijten want ik kan er niks aan doen. En we zijn heel ver gegaan in het proberen het toch te laten slagen we hadden ook na 2 dagen het bijltje er bij neer kunnen gooien.
    Maar ik ben wel heel blij met de ervaring, want iets intiemers met je baby is er eigenlijk niet!
    Aan de andere kant kan ik nu gaan uitkijken naar het genieten en naar mijn nachtrust....

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

He meid, wat naar dat het zo is gelopen. Het klinkt een beetje warrig allemaal, maar je bent natuurlijk ook moe, maar wat is nou precies de reden dat je stopt? En waarom moest ze direct bijgevoed worden? Kon ze niet goed drinken?

Het is normaal dat het een tijdje (paar dagen) duurt om de borstvoeding op gang te brengen, en de manier om dat te doen is je kindje zo vaak mogelijk aan te leggen. Dat is de eerste dagen soms wel 12x per etmaal.

En kolven of bijvoeden zou dan niet hoeven, want de natuur regelt de hoeveelheid voeding die je kindje nodig heeft. Sterker nog, bijvoeden is niet handig bij het starten van de bv omdat je kindje dan minder melk vraagt aan de borst en je productie minder goed op gang komt - maar natuurlijk soms echt medisch noodzakelijk. En kolven kan juist weer ten koste gaan van de voeding voor je kindje, omdat je borst dan misschien leeg is als ze probeert te drinken. En het maagje is nog maar een soort kapucijner ofzo, dus ik vond 30 cc helemaal niet weinig, zeker tussen de voedingen door.

En natuurlijk ben je hartstikke moe, je bent net bevallen! En hartstikke hormonaal, en dan ook nog eens met nachtvoedingen.Jouw taak is nu om in bed te liggen, lekker met je kindje, aan elkaar te wennen, lekker vaak aan de borst te nemen, en misschien mag er heel af en toe iemand even komen kijken naar je schatje ;) Ik bedoel maar: laat je niet gek maken, dit is je kraamtijd! Neem je rust om langzaam een gezinnetje te worden!

En ben je wel goed geholpen? Wil je echt wel stoppen? Want het is nog niet te laat voor een nieuwe goede poging zou ik denken :( Je kunt ook telefonisch evt. nog eens advies krijgen of het allemaal wel goed is gegaan, bij een lactatiekundige of via de La Leche League geloof ik ook alleen weet ik daar geen nummers van.

3. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Ik herken het heel erg...

Hier veel gesprekken met lactatiekundigen gehad, maar wat ik ook deed, ik kolfde maar rond de 10cc (beide borsten)...ik wist dat het moeilijk zou gaan, omdat ik een borstverkleining gehad heb toen ik 18 was, maar had gehoopt dat het misschien toch zou lukken.

Hier viel S.iem ook alleen maar af en kwam hij na 8 dagen ook nog in het ziekenhuis te liggen.
    Toen heb ik me echt rot gekolfd, omdat ik wel graag moedermelk wilde geven. Het was echt frustrerend om in dat koelkastje van het z'huis allemaal grote flessen moedermelk te zien voor andere baby's, terwijl ik een kleinere flessen mee kreeg naar huis en daar zelfs maar een bodempje in kreeg...
    Maar ik heb zelf voor die borstverkleining gekozen, dus ik wist dat het moeilijk zou kunnen gaan! En ik heb nooit spijt gehad van die beslissing!

Ik heb het mezelf ook nooit kwalijk genomen, het gaat meestal goed, maar heel soms lukt het bij iemand gewoon echt niet...tja, en als je dan alles geprobeerd hebt wat in jouw vermogen ligt, dan kun je er naar mijn idee niks aan doen!

Het is beter om zelf lekker in je vel te zitten en er voor je kindje te kunnen zijn en het te troosten als hij/zij dat nodig heeft, dan dat je eraan onderdoor gaat, omdat je perse borstvoeding wilt geven.

Geniet van jullie kleintje!

Liefs

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn bv zou nu toereikend moeten zijn maar 30cc bv uit 2 borsten in totaal na gekolfd te hebben zonder dat de kleine heeft gedronken is niet goed. En ik kolfde wel na werk elke voeding maar nu bleek dat ik na 15 min kolven voor de voeding niet meer dan 30 in totaal van 2 borsten had. En daarna geen druppel meer. Na de 8e dag moet dat goed zijn anders komt dat niet meer! Duidelijker zo?

5. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Wat naar om te lezen. Kan me voorstellen dat je ontzettend moe bent.

Als ik mijn ervaring ff met je mag delen. Ons mannetje kwam in 5 dagen tijd maar 20 gram aan; veel te weinig natuurlijk. Mijn borsten voelden ook superleeg en slap aan.

Ik moest vaker kolven en hem dus de fles geven. In het begin kreeg ik maar 10cc per borst, dus moest hij aan de kunstvoeding (heeft hij 5 dagen gehad, naast de bv). Gaandeweg ging het kolven steeds beter. Ik kreeg toen uit beide borsten 50 cc. Daarna 100cc, en het ging zo door.

Het is echt wel te redden om volledige voedingen te kolven, ik doe het na 7.5 maand nog steeds...maaaarrr; het is niet makkelijk.

Je moet in de nachten kolven, overdag op de paar uur, etc. Je hebt er wilskracht voor nodig. Een 2e keer doe ik het ook niet meer.

Sterkte met je besluit en ik snap heeel goed dat het gewoon too much is.

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik weet niet zo goed wie je dat verteld heeft... Hoezo komt het niet goed na de 8e dag? :(

Als je het allemaal teveel vindt: de stress, de onzekerheid e.d. is het mssn beter te stoppen. Of als je kindje teveel blijft afvallen.
    Los van de keuze van voeding, zijn die eerste weken sowieso zeker niet eenvoudig! Je bent vooral bezig met voeden en verschonen en ook midden in de nacht ja. Je kindje kent nog geen dag/nachtritme. Er wordt niet voor niets geadviseerd te slapen wanneer je kindje slaapt.

Maar je kolfhoeveelheid is geen goede graadmeter. Mijn meisje groeide supergoed op mijn BV, maar als ik wilde kolven kreeg ik ook amper meer dan een bodempje. Ik heb 3 maanden gegeven.

Voordat je die knoop doorhakt, zou ik advies inwinnen van een lactatiedeskundige, want het klinkt alsof je in elk geval niet goed bent voorgelicht. Zeker als je eigenlijk nog niet wilt stoppen met BV.

Succes met de keuze en gefeliciteerd met jullie kleine :D

7. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Jammer dat je gaat stoppen, maar als jij je er fijner bij voelt en het gevoel hebt dat het noodzakelijk is moet je dat zeker doen!
    Ik ben het alleen wel met Babel eens, vanaf het begin bij voeden is qua productie en stimulans (voor zowel borsten als baby) echt het stomste wat je kan doen even bot gezegd. Was er een medische noodzaak dat ze meteen bij gevoed moest worden?
    Verder heb ik een vriendin wiens zoontje in het begin ook mega is afgevallen (zelfs meer als de toegestane 10% van het geboorte gewicht) maar toch keihard heeft doorgezet en uiteindelijk meer als een jaar de borst heeft gegeven.
    Meid, ik snap best dat je het allemaal niet meer ziet zitten en geniet van de komende tijd die voor jou met een flesje dus ontspannender zal zijn, maar om nou na 7 dagen te zeggen dat het niet lukt omdat je te weinig melk hebt is ietsje voorbarig. Maar ja, ieder zijn keuzes en als deze jou happy maakt ben ik dat ook! :)

8. fafa

fafa Niet meer actief

hey frannie, klinkt alsof je het allemaal niet makkelijk hebt meid :(

Ik kan uit je verhaal ook eigenlijk niet opmaken waarom je eigenlijk kolft? Heb je de kleine ook wel live aan de borst, of hapt ze niet aan, of drinkt ze niet goed aan de borst?

Ik weet uit eigen ervaring hoe heftig het is om te moeten kolven naast het voeden... je bent dan inderdaad de hele dag maar met één ding bezig: die melk. Zeker als je er 's nachts ook nog vaak uit moet.

Maar dat van die 8ste dag heb ik nog nooit gehoord, dus ik denk ook dat je slecht voorgelicht bent. Als je het echt niet meer kan trekt om te borstvoeden moet je niet koste wat kost doorgaan, maar ik hoor uit je verhaal dat je het toch wel heel graag zou willen, dus ik zou je aanraden om nog één laatste poging te doen: vraag of een lactatiekundige je wil helpen. Waarschijnlijk krijgt zij de bv weer op de rit, echt waar! :)

9. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik begrijp hélemaal hoe je je voelt! Hier een soortgelijke ervaring! Ik heb de indruk dat je gevoelsmatig helemaal nog niet wil stoppen met BV, als dat wél zo is, negeer dan de rest van m'n tekst!

Ik ben er bijna zeker van dat jij héél slecht en BV-onvriendelijk advies gekregen hebt! Neem asjeblieft contact op met La Leche League en met een goede lactatiekundige! Hier kan je er eentje vinden in jouw buurt: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

Wat je kolft, zegt hélemaal niets over hoeveel je kindje binnenkrijgt!
    Geef niet op als je gevoel er niet achter staat, het is écht niet nodig!!!

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dames die gaan kolven als ze weer bijna gaan werken moeten dit meestal ook langzaam en moeizaam opbouwen, ook als ze al een tijd prima bv geven. Kolven is gewoon iets heel anders dan live voeden. En dat van die 8ste dag heb ik nog nooit gehoord en klopt ook gewoon niet.

Misschien zijn er nog details die we niet weten, bijv over een medisch probleem van je meisje ofzo. Maar als jij gewoon niet goed bent geholpen, heb je heel hard gewerkt met te weinig resultaat, logisch dan in dat geval, maar wel ontzettend jammr voor jou en je schatje!. Als je wel goed advies wilt kan dit nog, of gewoon je verhaal nog eens vertellen om te horen of het anders had gekund bijv.

11. fafje

fafje Niet meer actief

het klinkt, uit je korte verhaaltje, alsof je ehct weinig tot geen goed einformatie over BV hebt gekregen, dat si heel jammer...wnat het klintk alsof je het wel heel graag wilt...

bijvoeden in die eerste dagen is geloof ik pas als er medische ehct iets an de hand is ???(is dat zo?) Het kan zo fataal voor je productie zijn, je krijgt nog regeldagen ....veeeel live voedne is wel belangrijk.

Nachtrust kan ik goed begrijpen, maar bezig met voeden ben je sowieos de eerst tijd...ritmes zijne r nog niet...slapen kan je max maar 2 of 3 uurtjes achtereen...dat ligt in principe niet aan de bv....nu natuurlijk wel...omdat het allemaal nog opgebouwd moet worden...en nog niet lekker loopt. (plus je bent moe, bevallen net, kindje wennen etc etc)

maargeod al sje er een heel slecht gevoel bij hebt, moet ej gewoon stoppen...heb je er een TE dubbel gevoel bij, schakel dan ehct een lactatiekundige in!!!! Succe smet je keuze!

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

#12 Yukl, 5 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2011
    Wie weet was het bijvoeden onterecht hoor, maar ik vind dat er door borstvoedingmama's soms te makkelijk wordt gedaan over het niet bijvoeden. Afvallen lijkt me maar in bepaalde mate gezond voor een pasgeboren baby. Mijn oudste is ook bijgevoed de eerste week omdat hij tegen die 10 procent afvalgrens aan zat. De keuze was: bijvoeden of het ziekenhuis en voor mij was die keuze toen snel gemaakt. Bij mij was het probleem alleen niet de productie, maar reflux (alles kwam er weer uit) en het had dan ook geen invloed op mijn productie.

@ TS: als je voor jezelf toch al weet dat je echt niet meer terug gaat naar de borstvoeding en je zit niet te wachten op advies om toch weer terug te gaan, dan kun je een dergelijk topic hier beter niet openen naar mijn mening (al vind ik de reacties best lief hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ongevraagd zijn ze wel :) en in mijn ervaring weet ik dat je daar helemaal niet op zit te wachten als je de keuze al hebt gemaakt). :)

13. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Jij zegt wat ik dacht...zag ook al, tja, maar als je kindje af blijft vallen en moord en brand schreeuwt, wat moet je dan!

Want S.iem was zelfs op een ochtend meer dan die 10% afgevallen en hij schreeuwde alles bij elkaar. Zelfs toen gaf lactatiekundige advies om nog één dag door te zetten! Toen zei gelukkig de kraamverzorgster dat ze me vast fingerfeeding uit ging leggen en dat ik zelf maar moest kijken wat ik ermee ging doen!
    Nou, toen hij tegen een uurtje of 20.00 alleen nog maar gehuild had, heb ik hem 10cc gegeven en ons manneke sliep de hele nacht door! (heb hem tussendoor wel wakker gemaakt om aan te leggen)
    Toen het die dag erop nog steeds niet beter ging met kolven, dat zelfs lactatiekundige moest toegeven dat ik gewoon echt niet meer kreeg, (want het leek er eerst op dat het oplliep, maar daarna liep het weer drastisch terug), ben ik met bijvoeden gestart! Maar ben blijven kolven!

En een paar dagen later werd hij opgenomen in het ziekenhuis vanwege een urineweginfectie, dus ik ben blij dat hij toen al wat aangesterkt was!

Productie liep steeds verder achteruit en op een gegeven moment was het nog maar 5cc per borst en als ik geluk had 10cc...

Ik snap dat bijvoeden funest kan zijn en liever doe je het natuurlijk niet, maar soms moet je echt ingrijpen!

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

@ts: ik ga met Babel mee.

Heb je misschien een keizersnede gehad?
    En wat is de reden dat je kolft, pakt de baby de borst niet?

Als je niet wilt stoppen, kan je idd het beste een lactatiekundige inschakelen.

Ik weet dat je moet gaan bijvoeden als je baby meer dan 10% is afgevallen. Maar dat moet je dan minimaal doen, wil je de borstvoeding laten slagen! Het draait allemaal om vraag en aanbod; als jouw baby verzadigd is van de bijvoeding, dan vraagt hij dus niet om de borst en daar wordt dan jouw productie op afgestemd.

Ik kan trouwens ook niet kolven zonder hulp van een oxytocine-neusspray. En wat al heel vaak is gezegd: de melkopbengst door kolven is over het algemeen minder. Kolfopbrengst is ook een slechte graadmeter: bij borstvoedingsbaby's is de eerste graadmeter het aantal plasluiers.

Ik denk dat het nog niet te laat is om te stoppen, maar dat is uiteraard jouw eigen keuze.;)

Succes met alles!

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hee meid, dat klinkt allemaal heel erg pittig zeg :(
    Ik kan me voorstellen dat je moe bent en op en het 'gedoe' de strijd en de onzekerheid zat bent. Wanneer je er echt klaar mee bent en er geen zin meer in hebt (en daar 100% zeker van bent, want helaas is de weg terug erg lang) dan denk ik dat je een goede keuze maakt om te stoppen en te kiezen voor kunstvoeding. Want bv is misschien de beste voeding voor je kindje, het moet ook behapbaar blijven voor de moeder.

Mocht er toch nog een stukje twijfel in je zitten, dan zou ik de tips van de meiden boven mij ter harte nemen. Een goede lactatiedeskundige kan je helpen je productie omhoog te krijgen, evt in het begin aangevuld met kunstvoeding voor je kleine (want ik denk dat bijvoeden soms nodig is, al kan gewichtsverlies vertekend zijn als je bijvoorbeeld ingeleid bent en aan het infuus hebt gelegen, maar goed we kennen je bevallingshistorie niet).
    Je hebt nu nog alle kans en tijd om je productie zo te krijgen dat je kindje voldoende voeding van jou kan ontvangen. Maar dan heb je wél echt goede en deskundige hulp nodig. Het is aan jou of je daar aan wilt beginnen of dat je toch kiest voor de fles.

Beide ene beslissing die alleen jij kunt maken en als je er achter staat dan is het per definitie de juiste keuze voor jou en je kindje!!!

Veel succes en hopelijk voel je je snel beter.

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Oh en ps over wat normaal is: de eerste 3 weken dronk mijn zoontje 10-12 keer per 24 uur bij me. We hadden 2x per 24 uur kraambezoek ('s ochtends, 's middags, 's avonds en dus een van deze drie momenten niet) waarvan een keer iets van famillie ofzo waarbij ik me goed voelde om gewoon te voeden.
    Ik heb ook bij kraambezoek boven op bed gelegen met mijn baby die wilde drinken. Kraambezoek werd bezig gehouden door mijn vriend. Jammer maar helaas: uk moest drinken en dat duurde toen echt rustig 3 kwartier.

De dagen waren lang want ik kon niet veel. De nachten waren zwaar want ik sliep weinig. Ik voelde me een wandelende melkmachine. Kraambezoek was eerder een belasting dan iets leuks. Maar dat is dus allemaal normaal. En.. het komt dus goed.

Nou goed, voor wat het waard is. :) Veel succes met het maken van je beslissing, en vergeet niet ook te genieten van de momenten samen als nieuw gezinnetje!

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier was het ook een heftige tijd: herstel PE en keizersnee, baby die nog niet aan de borst wou (dus kolven en fingerfeeden, ja, ook om de 2 uur 's nachts). Ik heb al het bezoek (buiten opa's & oma's) gevraagd na 3 weken te komen en dat was vroeg zat. Kon ik tenminste een beetje toonbaar op de bank zitten voor twee uurtjes. Ik kwam op dag 4 thuis en werd de volgende ochtend door de kraamhulp naar beneden gebonjourd. Ik kon amper alleen douchen en de trap af, maar ja; het bed moest verschoond en de kamer gezogen en gelucht. Ik was liever lekker in bed gebleven met de baby naast me hoor!
    Laat je niet gek maken door anderen, het is jouw lijf en jouw wil!

18. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nou ja in die zin, dat we allemaal vragen waarom het bijvoeden was volgens mij, omdat ts daar verder niets over heeft gezegd. En dan uitleggen dat het voor de start van de bv ieg niet goed is. Het is voorzover ik geinformeerd ben ook "natuurlijk" dat een baby afvalt, en de baby heeft daar meestal een reserve voor meegekregen waar hij even op kan teren. En idd babies van mama's die een infuus hebben gehad vallen vaak snel en wat meer af omdat ook zij extra vocht in hun lijfje hadden bij de geboorte, dat is dus niet echt afvallen. Gek genoeg weten ze dat eigenlijk ook niet op een verpleeg-/kraamafdeling.

Alle evt medische situaties uitgezonderd natuurlijk, vandaar de vraag.

Waar ik zeker niet makkelijk over denk is de onzekerheid die je voelt als moeder als een verpleegkundige of kraamhulp zegt dat je kindje niet genoeg voeding krijgt of teveel afvalt :( ook uit eigen ervaring trouwens. Niet iedereen is even pro bv of voldoende geschoold op dat gebied schijnbaar, en dus krijgen moeders toch niet altijd de juiste begeleiding. Dat vind ik echt heel erg voor die mama's :( (Maar dat weten we natuurlijk niet voor ts.)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hoeft toch niet helemaal te stoppen?
    Je kunt toch gewoon combineren?

20. Bri

Bri Niet meer actief

Bijvoeden kan idd noodzakelijk zijn. Mijn zoontje viel te veel af, en kreeg te weinig binnen. Ik 'moest' een paar dagen kolven omdat ik al héél snel tepelkloven kreeg, om die te laten genezen heb ik gekolfd en alles wat ik kolfde aan m'n zoon gegeven. Dit was een paar keer niet genoeg en toen heeft hij een klein beetje kv gekregen. Hij was een flinkerd en had dus ook veel nodig om z'n lijf te voeden.
    Wat was ik blij toen ik hem weer live kon aanleggen (met begeleiding van LK, deze keer). Want kolven terwijl je baby al krijst van de honger helpt niet echt om je lekker te ontspannen, zeker 's nachts... Het kostte me veel tijd en veel energie. Goddank heb ik dat maar een paar dagen hoeven doen. Ik heb hem uiteindelijk bijna één jaar zelf kunnen voeden, na die opstart heb ik er nooit meer problemen mee gehad.

Het blijft de vraag, wat je zelf zou willen. Heb je er vrede mee dat het niet gaat, oké. Je hebt gedaan wat je wilde doen en daarmee is het niet gelukt. Die ene week heb je dan toch gered.
    Vind je het zelf daarentegen zó jammer dat je het toch nog zou willen proberen, haal er dan deskundige begeleiding bij, iemand die met jou meekijkt hoe het gaat.

Wat je ook doet, maak je eigen keuze en ga daar vierkant achter staan. Veel geluk, in elk geval, met je kersverse baby!

Deel Deze Pagina