Gedoe tussen kindjes op kdv, mijn hart breekt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Juud74, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hoi, wil graag even iets met jullie delen...

Mijn dochtertje (3) ging altijd met veel plezier naar de kdv, maar de laatste tijd heb ik het idee dat ze het niet meer leuk vindt en eigenlijk best verdrietig is.

Het zit zo, er zit daar een ander meisje (ook 3, ietsje ouder dan de mijne) en mijn dochter loopt heel erg achter haar aan. Geloof ook wel dat ze samen spelen, maar nog veel vaker maken ze ruzie. Nou is dat andere meisje opzich natuurlijk ook gewoon lief en leuk (en de mijne ook echt niet altijd een lieverdje hoor), maar ook impulsief en gemeen. Mijn dochter heeft het altijd over haar, is "N" er al, ik heb met "N" gespeeld, N is mijn vriendinnetje etc etc, maar volgens mij is het helemaal geen peutervriendschap en ook helemaal niet gelijkwaardig. Sterker nog, mijn dochter komt regelmatig thuis met krassen, beten, blauwe plekken etc. En laatst zei een ander "vriendinnetje" van 3 jaar, Jij moet dood, tegen mijn dochter.. dat is toch niet normaal????

Hoe dan ook, waar ik nu even echt mee zit is het volgende.. meisje N zat te plassen, dus mijn meisje wilde ook naar de badkamer, "N" is klaar en veegt af en smeert vervolgens dat wc-papiertje bij mijn dochter in haar gezicht! :x:$. Ik ben zo boos geworden!! Ik heb er wel iets van gezegd en ik heb het ook tegen de leidster gezegd, en ik kreeg er gewoon tranen van in mijn ogen. Moest echt de neiging onderdrukken om haar gewoon weer mee naar huis te nemen.

Is dit normaal peutergedrag??? Ben ik overgevoelig ofzo? Want ik vind dit dus echt niet normaal. En ik wil echt geen "bemoeimoeder" worden en ik vind ook dat ze zelf weerbaar moet zijn en conflicten op moet lossen, maar dit gaat mijn pet echt te boven. Ze gaat volgend jaar naar dezelfde basisschool als dat andere meisje, maar op dit moment zou ik zo van school willen veranderen, misschien zelfs van kdv.

Wat vinden jullie hier van?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier een kleuter die regelmatig ruziet met een van dr favoriete vriendinnetjes..
    Maar dat is dan vaak omdat ze allebei graag hun zin door drijven en dat dus bij leeftijdgenootjes ook vaak krijgen.
    Ze zijn allebei vrij slim en sociaal zeer vaardig dis me z'n 2en botst dat regelmatig.

Maar... Het gaat wel redelijk gelijk op.
    En er wordt niet gevochten (wel veel hartgrondig gemopperd en gehuild als het zo uitkomt) maar nooit schrammen, krassen of ander lichamelijk leed.

En dan kan ik me nog voorstellen dat "jij moet dood" een kreet is die ouders maken bij het ruziën en dat het kindje dat niet snapt.
    (want het begrip doo is veel te abstract voor een 3jarige).
    Maar het lichamelijk ruziën lijkt me echt absoluut niet de bedoeling.
    (en met dat wcpapier vind ik ronduit ranzig).
    Lijkt me een schone taak aan de opvang om dit heel goed in de gaten te houden. Ze zijn nog beetje klein voor echt pestgedrag maar het is net zo onwenselijk lijkt me.
    Kdv-personeel zal hier zeker extra op letten als ze er op gewezen worden. (en dan letten ze maar even extra op want volgens mij is het gedrag alles bij elkaar wel eh.. "afwijkend")

3. tulip

tulip Niet meer actief

nou dit is in mijn ogen zeker niet normaal en dan even als leidster bekeken en niet als moeder. Weet het kdv hiervan?? Zo nee, zou ik hen wel op de hoogte stellen, je bent geen bemoeimoeder en misschien hebben ze wel meer signalen ontvangen. Als ze er wel van weten en er wordt naar jouw idee te weinig meegedaan zou ik even een gesprek aanvragen. Dus niet tijdens het halen en brengen, maar even apart.
    Het gaat hier om je kindje en wees niet bang om er iets van te zeggen.

4. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Ze wordt ook regelmatig buitengesloten door die andere vriendinntjes, mag ze niet mee spelen enzo. Ik vind het wel neigen naar pestgedrag, maar mij lijkt ook dat ze daar echt nog te klein voor zijn. Tullip bedankt voor je mening als leidster. Ik heb het dus wel gemeld bij haar leidster en zij zei dat ze er extra op zal letten deze week. Maar zit zelf ook te denken om een gesprek aan te vragen. Nou weet ik wel dat meisje "N" vaker een beetje leip gedrag vertoont, de leidster zijn natuurlijk altijd heel discreet, maar laten zich af en toe ook wel eens iets per ongeluk ontvallen over haar gedrag in het algemeen. Ik ben dus niet gek of blind voor mijn eigen kind. Maar ja, echt oplossen kan je het ook niet, die grietjes een beetje uit elkaar houden kan, en extra er op letten, maar verder...

5. Saskia78

mja maar buitensluiten is niet heel absurd
    de andere dingen die jij vertelt wel :)

overigens bij ons kdv was de lokatiemanager altijd een goede plek om dergelijke zorgen te uiten.
    die was er altijd rond halen/brengen en dan kon je daar op kantoortje evt gewoon even een gesprekje doen terwijl je kind op de groep zit.

en op zich kunnen ze de oorzaak niet oplossen maar ze kunnen wel bestraffen als dergelijk gedrag gebeurd en daarmee duidelijk maken dat het absoluut niet gewenst is.

6. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Nee, misschien is buitensluiten niet absurd, maar wel akelig...

7. Saskia78

Mja ze beseffen nog niet echt wat ze er mee doen..
    Maarja dat betekent niet dat ze het niet alsnog gewoon kunnen doen.
    Kopiëren van gedrag kunnen ze tenslotte prima.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het wel heel raar gedrag hoor..

Mijn dochter zit dan op de psz en help daar vaak maar zou me echt niet kunnen indenken dat 1 van die kinderen daar dingen zegt als 'jij moet dood' of vies wc papier bij de ander in het gezicht veegt.

Er zijn natuurlijk weleens wat ruzietjes maar veel verder als een duw, 'ga weg' of 'jij bent stom' gaat het niet.

Heeft ze oudere broers of zussen van wie ze dat heeft?

9. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    @Umm, nee, ze heeft een jonger zusje. En ik vindt haar ouders eigenlijk heel aardig, misschien wel een beetje vrije vogels, maar wel sympathiek. Ik neem aan dat meisje N wel een onstuimig kind is, maar ik heb zoiets ook nog nooit in mijn leven gezien of gehoord en vindt het echt veel te ver gaan.

Heb net mijn vriend er even over gesproken, en besloten dat we een gesprek aanvragen met de leiding/crechemanager. Misschien dat ons meisje beter af is in een andere groep. Ik ga ook de basisschool bellen om te zorgen dat ze niet bij elkaar in groep 1 komen straks. Ik ben er klaar mee met die gekke fratsen...

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Het is misschien een idee om tijdens het gesprek meteen een vervolgafspraak te maken. Daarin kunnen beide kanten vertellen wat jullie bevindingen zijn, evalueren en je kunt vragen wat zij hebben gedaan om...

Heel vervelend, zielig ook.

Misschien kun je spelenderwijs wat spelletjes met je kind spelen. Wat mag wel/niet en hoe zeg je (netjes) nee dat wil ik niet. Dan maak je haar erop attent en leert ze misschien een beetje van zich af bijten. het is maar een ideetje.

11. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn eerste reactie is toch dat het kdv hier een aantal steekjes laat vallen, die moeten er veel meer bovenop zitten.jou dochter lijkt me wat te opdringerig en dat moeten hun afremmen voordat kinderen dat spuugzat worden en haar gaan pesten of buitensluiten of pijn gaan doen (om met rust gelaten te worden) hebben ze van al dit gedrag nog niks gemerkt dan? dat van dat wc papier kan dus niet en daarvoor moet het kind wel aangesproken worden, hoe reageerde ze op dat verhaal? neemt de leiding het serieus of bagataliseren ze alle?

dat verhaal van jij moet dood dat vind ik wel appart een kind van 3 die snapt dat helemaal niet. die moet dat van anderen gehoord hebben. het geeft je te denken uit wat voor situatie die komt.

affijn, ik zou me net als jij voelen hoor en overwegen een andere school te kiezen,echter loop je overal tegen problemen aan. zoveel mensen zoveel opvoedingen en zoveel kinderen zoveel verschillen.

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    goed dat je een gesprek hebt aangevraagd! ik zou dit echt goed willen uitzoeken als ouder zijnde. en nee, het klinkt niet als normaal. en hoe het ook precies zit tussen die kids en wie wat dan ook maar doet, het is zowieso niet goed als jou meisje met steeds meer moeite naar het kdv gaat! Dan zal er iets moeten veranderen. Ik hoop dat jullie in het gesprek meer duidelijkheid krijgen en dan weten wat de wijste stappen zullen zijn!!

13. tulip

tulip Niet meer actief

goed meid, gewoon goed in de gaten houden of jij denkt dat er werkelijk iets aan gedaan wordt. Want misschien valt het uiteindelijk mee, maar mijn eerste indruk is wel dat het toch wat afwijkend gedrag is.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva praat ook over de dood op haar manier, ik vind dat op zich vrij normaal, ze kent het woord, vindt het interessant en gebruikt het dan ook, zegt ze bijvoorbeeld tegen Lisa dat ze moet uitkijken voor auto's anders rijden ze tegen je aan en ben je helemaal dood. Ze heeft van de zomer wel eens tegen een vlinder gezegd: jij moet dood! En wij gebruiken dat soort taal hier écht niet.

Wat dat wc papiertje betreft, vind het wel heel raar, hoe komt een kind erop? Maar een kind van 3 probeert toch vaak dingen uit om te kijken hoe een ander reageert, denk niet dat ze het zo rot bedoelde zoals wij het zouden opvatten.

Maar ook al snapt dat meisje niet precies wat ze doet of zegt, ze moet er wel op aangesproken worden want dit kan echt niet.

15. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Bij mij rijs de vraag mogen de kinderen daar zonder begeleiding naar de wc/badkamer?
    Ik ben zelf ook leidster en de kinderen mogen echt niet alleen naar de wc al is het alleen maar om zodat ze niet bv met de kraan kunnen gaan spelen en het nakijken van de billen als er gepoept is.
    Verder vraag ik me af of dit papiertje in gezicht incident ook gemeld is bij de ouder(s) van het meisje ie dit bij jullie dochtertje deed?
    Ook jij gaat dood gezegde vind ik wel dat ouders dit horen te weten wat hun kind zegt toch?

16. adi

adi Niet meer actief

Ik sluit me helemaal aan bi Snoopy.

Overigens lees ik in je eerste post dat jouw dochter niet zoveel 'last' heeft van dat meisje. Ze is er toch dol op, en vindt dat ze vriendinnen zijn?

Voorbeelden die je noemt zijn inderdaad absurt, maar het zou een onderdeel kunnen zijn van het 'uitproberen' door dat ander meisje.
    Buitensluiten uit het spel hoort overigens wel een beetje bij de leeftijd, misschien vind jij dat erger dan je dochter.

Die wc-papier zou ik echt wel melden, dat moeten de leidsters in de gaten houden.

En mijn kinderen zijn een stuk jonger, maar die kramen soms ook dingen uit waar ik :$ van opkijk. Vandaag plaste mijn dochter op het potje en zei toen tegen haar zus 'nee Nina, deze water niet drinken he!'
    Toen kreeg ik ook honderd vragen in mijn hoofd 'hoe komt ze erbij?' 'hebben ze misschien op kdv geprobeerd hun plas op te drinken, en kregen dit te horen door de leidster?'

17. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik denk dat het probleem niet alleen bij het andere meisje ligt. Tuurlijk, wc-papier in iemand gezicht duwen is vies! Absoluut! Maar wat heeft je dochter te zoeken in de wc als daar op dat moment een ander meisje aan het plassen is?

Op het KDV van Finn is de wc weliswaar open, maar mogen kinderen echt niet tegelijk in de wc zijn. Dat is iets voor iemand zelf.

Dat praat het niet goed dat dat wc-papier in het gezicht wordt geduwd hoor, maar wie weet had ze er een heel andere bedoeling mee. Wie weet heeft ze gezien dat de juffen dat doen als iemand verkouden is. Of deed ze het echt gemeen en zei ze dat er ook bij?

Dat van dat 'jij moet dood" was een ander kindje toch? Zo begreep ik het iig. Ik vind dat dat niet gezegd kan worden, en dat moeten de leidster uitleggen. Ze weten helemaal nog niet zo goed wat dat betekent, dat moeten ze leren. Als er bij mij bij de kleuters zo iets wordt gezegd, gaan ook niet meteen de alarmen af, maar leggen we het eerst uit.

Daarnaast ben ik het ook eens met de persoon die zei dat je je dochter misschien ook kan leren dat ze zich minder moet opdringen. Het klinkt zo zwaar als je het zo zegt natuurlijk, maar wie weet willen die meiden geen vriendinnetjes zijn met haar. Dat kan natuurlijk. Dat betekent absoluut niet dat ze naar en gemeen mogen doen, maar leer je dochter afstand nemen als de andere dat aangeven. Buitensluiten is niet leuk, maar soms wel met een reden. Niet iedereen hoeft vrienden te zijn met iedereen.

Vraag anders een aan de ouder van 'N' of zij wel eens over jouw dochter praat, en op wat voor manier. Wie weet hebben zij er ook al iets van gemerkt.

Verder zou ik me niet druk maken. Peuters en kleuters zijn heel erg egoïstisch. In die fase van hun leven zitten ze nu eenmaal op dit moment, helaas. Ze moeten leren meeleven met anderen, maar dat komt echt wel! Daar zijn gespreken e.d. zo goed voor!

18. Saskia78

@sarah: wellicht moest zij ook gewoon plassen?
    Dat is een vrij normale bezigheid op het toilet.
    En veel Kdvs hebben een rijtje toiletten zonder deuren waarna er zo iemand bij kan komen als die zegt "ik moet ook plassen".
    Hier gingen zelfs alle netzindelijke kindjes in 1 sliert samen.
    1 jongetje had nogal interesse in blote kindertjes. Ondanks dat dat heel normaal is op die leeftijd mocht hij dan niet alleen naar toilet als er al iemand op zat.
    Maar de rest ging gewoon op het moment dat er moest worden geplast en zeker niet altijd onder begeleiding.
    Je wuift nu alles wel heel makkelijk weg.

Enige juiste in dit verhaal is gewoon even praten op het kdv.
    Dan weet je hoe het zit en of er echt iets geks gebeur of niet.
    En volgens mij gaat dat nu wel goed komen.

19. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Ik snap dat het een nare situatie is, maar ik vind je erg ver gaan. Wat doe je later op de basisschool of op het voortgezet onderwijs als het niet klikt met een kind of als ze gepest of een keer geplaagd wordt oid? Haal je ze daar ook vanaf? Bel je ook naar school? Nee sorry maar ik vind dit heel raar...

20. Saskia78

#20 Saskia78, 18 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2012
    beetje onzin natuurlijk deze opmerking
    kind is nog niet echt op de leeftijd dat je kunt verwachten dat ze zichzelf weerbaar opstelt.
    dat meoten ze nog leren
    en het is gewoon echt niet normaal om zulke dingen te doen.
    krassen, schrammen, wcpapier in het gezicht. Dat is raar.
    Dus moet iemand er wat van zeggen.

En op de middelbare school zijn ze inmiddels wel groot genoeg om er zelf wat tegen te zeggen en om te weten hoe het hoort.
    en als je ECHT gepest wordt op de middelbare school dan is dat weldegelijk een excuus om als ouder op de schoolleiding af te stappen. want ECHT pesten is iets wat je je leven lang met je mee blijft dragen en je eigenwaarde dusdanig beschadigt dat je er op een zeker moment niet zonder hulp meer uitkomt.
    dat is zegmaar ECHT pesten.

Deel Deze Pagina