Ik zie dat je al een hoop goede gips hebt gekregen maar wel je toch nog even heel veel sterkte wensen.
Meis, wat verschrikkelijk voor jullie allemaal!! Gecondoleerd en heel erg veel sterkte de komende periode. Ik zou (uit eigen ervaring) zeggen dat opa overleden is en naar een mooie plaats is gegaan. Helaas kan je opa niet meer zien, maar je kan wel nog heel veel aan opa denken... Helaas gaan mensen en dieren uiteindelijk dood, maar je kan altijd aan iemand denken en mooie tekeningen blijven maken.... Hielp voor onze dochter toen heel goed. Nogmaals, sterkte meis...
kent ze ook dood nog niet? Van een vlieg doodslaan, of als je perongeluk op een insect oid staat? klinkt misschien heel stom zo in dit topic, sorry, maar ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven. als je zegt dat opa dood is, zal je niet vragen wat dat betekend als ze het niet snapt? ik zou haar reactie afwachten en daar op inspelen zoals het voor jullie het best voelt.
gecondoleerd met het verlies van je schoonvader. ik heb het gelezen van het ongeluk brrrr mijn vader en moeder zijn 2 jaar terug overleden. ik heb tegen mijn dochters gezegd dat oma dood is gegaan. ( ze was ziek) en dat ze nu in de hemel is. bij de herejezus. gewoon rustig uitleggen in makkelijke taal is voldoende. een kind gaat er zo makkelijk mee om. ze hebben volgens mij het meeste moeite met het feit dat iedereen zo verdrietig is. sterkte voor jou en je familie! xxx
Mijn god. Ten eerste heel veel sterkte in deze ongelooflijke moeilijk periode voor je familie. Ik zou vertellen dat opa is overleden en dat hij een sterretje is geworden. De vragen gaat ze nu vast nog niet stellen. Ze is nog zo jong. Dat komt later wel weer.
Allereerst gecondoleerd!! Mijn dochter van (toen) 3 heb ik verteld dat oma een sterretje geworden is. Ze kan altijd met oma praten als de sterretjes aan de hemel staan en oma ziet haar dan ook. Nu is ze bijna 5 en weet ze dat oma "dood" is maar alsnog is oma een sterretje want als iemand dood gaat word het een sterretje zegt ze zelf. Ze heeft het prima verwerkt en we hebben nog steeds een foto van oma staan.
Allereerst gecondoleerd en veel sterkte! Voor alle moeilijke gesprekken met kinderen geldt: Je hoeft niet alles te vertellen, maar wat je vertelt moet wel waar zijn. Leg dus 'simpel' uit wat dood betekent: Opa is er niet meer. Hij kan niet meer eten, praten of spelen. Wees duidelijk: ze zullen hem niet meer zien. Eventueel kun je iets vertellen over de hemel of dat zijn ziel een sterretje wordt, als je dat zelf gelooft of passend vindt. Zijn lichaam wordt begraven of gecremeerd. (Tip: leg crematie niet uit als 'verbranden' maar als 'in een hele grote oven tot as maken'. Klinkt minder pijnlijk en geeft ook minder beeld voor de kinderen van vlammen en enge dingen.) Veel sterkte.
@ mamavany, ik nam eigenlijk aavan niet maar soms hebben ze meer door dan ik weet. @ tresje, ja het is voor ons ook heel raar om in het nieuws te zien staan. Helaas heb ik per ongeluk ook de foto's gezien, Aan de ene kant wil je het vrediger en rustiger laten lijken dan het is maar het is zo raar en verdrietig om hem te zien liggen. Het plotselingen en het feit dat we hem niet eens meer een laatste keer kunnen zien vanwege de ernst is met name voor mijn man onbegrijpelijk.
Mijn oma is pas overleden . Mijn neefje toen net 4 en me nichtje 6 . Heel gek maar de ouders lijken het erger voor hun kinderen te vinden dan de kinderen zelf . Ze versierde de kist want dat wou me oma zo graag ze was gek op de kleinkinderen het moest dan ook den feestje worden met chipjes en verf om de kist te schilderen . Op de kist tekenen vinden ze geweldig . En me oma die erin lag niet eng want dat was net sneeuwwitje vonden ze . Me neefje mist me oma nog wel en roept vaak dat hij haar mist . En me nichtje zegt dat ze haar niet mist . "ik mis oma niet" roept ze , kinderen zijn hard . Verder was oma nu in de hemel stokjes aan het zoeken zoals hun samen deden , alleen wel met dinosaurissen want die zijn ook in de hemel . Ik weet niet of je wat hebt aan dit verhaal maar kinderen nemen het niet zwaar op . Je kan een boekje kopen daar kan je samen in schrijven plakken en tekenen speciaal gemaakt voor overleden familie .
Gecondoleerd! Toen mijn opa overleed was S. 18 mnd oud. Ik heb ondanks haar jonge leeftijd toch geprobeerd uit te leggen dat opa (zei noemt hem ook opa) een sterretje geworden is en dat hij van hoog boven naar ons kijkt. S kreeg heel veel mee van het hele proces omdat we met de hele familie de begrafenis geregeld hebben. We waren heel veel samen, en het heeft dus flinke impact op haar gehad. Na de crematie hebben we samen een heliumballon voor opa opgelaten. Nu pakt ze regelmatig zijn foto en dan krijgt hij een kusje! Nu was dat net de periode dat ze linken ging leggen tussen verschillende dingen, dus ik vraag me af wat ze er van mee heeft gekregen en wat ze wel en niet snapt!
Ik heb ook geen tips maar ik wil jou en je familie wel heel veel sterkte wensen met dit vreselijke verlies!!
Gecondoleerd, heel veel sterkte voor de komende tijd. Zo heel gek is het niet natuurlijk. Voor kinderen is de dood lang niet zo beladen als voor volwassenen. Ik vond het zelf ook wel belangrijk om dat ook niet zo over te dragen aan mijn eigen kinderen bij het overlijden van mijn schoonvader. Simpel houden en eerlijk zijn is volgens mij het belangrijkst. Voor kinderen is daarmee de kous ook niet af, maar vragen komen later wel. Met enige regelmaat komt onze zoon nog met vragen. O ja, dat van dat slapen is mij ook op het hard gedrukt.
Wat een verschrikkelijk bericht, heeeel veel sterkte en kracht gewenst. Ik heb het bericht ook gelezen, kom oorspronkelijk ook uit hetzelfde dorp... Het lijkt mij ook erg lastig dit tegen een klein kind te vertellen. Ik zou zeggen dat opa nu in de hemel is...
inderdaad gewoon eerlijk zijn wel vertellen ook en juist over de dood wat het is, ik zou ook vertellen dat opa een ongeluk gehad heeft met de vrachtwagen, hoe eerlijker je bent hoe beter kinderen het kunnen verwerken en een plekje kunnen geven 1 tip zeg noooooit dat opa is gaan slapen heb dat zo vaak gehoord toen de vader van mijn kinderen was overleden, maar dit kan uiteindelijk angst creeren om zelf te gaan slapen voor kinderen.