Moet ik dit vertellen? En hoe??

Discussie in 'De lounge' gestart door Marieke4mei, 31 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Geen tips maar ontzettend veel sterkte in deze verschrikkelijke tijd!

2. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

idd een tekening maken hebben we hier ook gedaan. ik heb een vlinder tekening met mijn zoon uitgekozen, vlinder omdat smoeder die erg mooi vond.

3. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Pff weet even geen antwoord maar heel veel sterkte, gecondoleerd

4. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    gecondoleerd

wat verschrikkelijk zeg en ja hoe vertel je zoiets aan een kind pff geen idee vond het al moeilijk met ons konijntje maar dit nieuws o meid verschrikkelijk heel veel sterkte voor jou en je gezin en natuurlijk famillie

5. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

graag gedaan.
    je hoort wel eens verhalen dat ouders dat zeggen en dat dan de kids niet meer durven te slapen.
    wees er trouwens wel op verdacht dat ze vragen kan stellen waarbij je echt even moet slikken.
    mijn nichtje van 3,5 wist dat oma ziek was en vroeg na het overlijden aan mijn szusje : "als ik ziek word ga ik dan ook naar oma"

6. Neeee van dat ongeluk van die chauffeur van gebroeders de Mooij?
    Oh heb het gezien gisteren. Verschrikkelijk zeg die foto's....
    Heel veel sterkte meid. Ik moest gelijk denken aan alle nabestaanden en dat die man miss wel kindjes heeft of kleinkinderen...
    Ohohoh. Mijn vriend is ook int chauffeur en hoop dit nooit mee te maken.
    Veel sterkte voor jullie allemaal.

7. Lynn85

Lynn85 Actief lid

28 feb 2008
    270
    3
    18
    Meid, wat vreselijk! We lazen van het ongeluk op het nieuws gister.
    Ben er dan altijd zo mee bezig, gewoon in een klap weg. En dan de nabestaanden..als je het bericht thuis krijgt..
    Wil jullie heel veel sterkte en kracht toewensen!!

8. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Heel veel sterkte meid. Dat zal heel moeilijk voor jullie zijn. Zoals alle voorgangsters al schreven, leg uit wat waarheid is maar maak het niet te eng of in te veel details. Opa is overleden en kan je niet meer zien. Wel op foto's. Wat misschien nog mooi is om een mini foto boekje voor je dochter te maken met foto's van haar/ jullie en opa. Maar alleen als je merkt dat er behoefte aan is. Kinderen gaan er zo anders mee om dan wij. Je zal zien dat ze het heel anders oppakken dan je verwacht. Maar het lijkt me vooral moeilijk omdat je zelf zo vol emoties zit. Je kind mag zien dat je verdrietig bent, maar probeer jezelf toch niet volledig te laten gaan waar ze bij is. Dat is denk ik heel moeilijk voor beiden... Sterkte nogmaals.

9. Hoe je moet vertellen waardoor opa er niet meer is vind ik moeilijk....
    Wat ze hier fijn vind is zeggen dat diegene nu een sterretje is en er altijd voor je is. En dan naar je kijkt. En over je. Waakt.

10. wondertjeinmaak

wondertjeinmaak Fanatiek lid

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    Gecondoleert en heel veel sterkte voor jullie!

Kinderen begrijpen meer dan je denkt.

11. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Ja, het gaat om dat ongeluk idd.
    Bedankt. Ik hoop ook dat iemand dit nooit hoeft mee te maken. Het is zo totaal onverwacht.

12. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Gecondoleerd en heel veel sterkte.

Ik denk dat je dochter nog niet begrijpt wat dood betekent dus zou vertellen dat opa weg is en als ze daar over een tijd geen genoegen meeneemt het verhaal uitbreiden naar een sterretje in de hemel.

13. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Afschuwelijk zeg, gecondoleerd!:(
    Ik vroeg me 2 mnd geleden hetzelfde af toen mijn zus plotseling overleed. Mijn dochter is dan wel iets ouder maar we hebben haar verteld dat ze dood is en nu ook een sterretje is net als haar broertje. Tuurlijk kwamen er veel vragen en hebben hebben daar zoveel mogelijk antwoord opgegeven maar wel zover kon zeg maar. Gek genoeg ben je er zelf meer mee bezig omdat je het ook nog eens erg vindt voor je kinderen dat ze opa moeten missen maar je zal zien dat ze er vaak op hun eigen manier mee omgaan. Zo kan mijn dochter er zo uit het niets over beginnen en ook heel snel weer verdergaan waar ze mee bezig was, zo zijn kinderen. Heel veel sterkte!!!

14. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Als eerste gecondoleerd met dit zware verlies.

Je kunt het beste gewoon eerlijk vertellen dat opa dood is. Zeg zeker niet dat hij slaapt idd want dan kan het zijn dat ze niet meer durven te gaan slapen.
    Net wat iemand al zei, kinderen gaan er veel ' luchtiger' mee om dan volwassenen. Wij vinden het moeilijk om ze met zulke zware dingen te confronteren en willen ze beschermen voor verdriet.
    Maar kinderen vangen veel meer op en begrijpen meer dan wij denken.
    Ik werk op een kinderdagverblijf en toen mijn dochtertje overleed, die ook daar op t dagverblijf zat is er daar veel over gesproken met de kindjes. Ook is er begeleiding geweest voor mijn collega's hoe hiermee om te gaan.
    Dit zijn wat dingen die ze verteld hebben.
    Bij het uitvaartcentrum zullen ze ook boekjes hebben voor kinderen hoogstwaarschijnlijk, die kon ik toen ook krijgen. Misschien eens navragen.

Heel veel sterkte

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik kan je geen tips geven die hier al niet tussen staan. Ik wil alleen jullie gezin en familie ongelofelijk veel sterkte toewensen.

16. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Gecondoleerd en heel veel sterkte!
    De tips die ik had zijn al genoemd

17. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Heel veel sterkte!

3 maanden geleden is mijn moeder ook heel plotseling overleden. Wij zijn gewoon eerlijk geweest tegen de kinderen (3,5 jaar).
    Wel zijn onze kinderen ook bij de kist geweest voor de dienst. Zodat alle vragen enzo kwamen voor de dienst in plaats van ongemakkelijke situaties tijdens de dienst.
    Ze gaan er heel luchtig mee om, maar beginnen er wel steeds op de meest onverwachte momenten over, dat kan wel eens lastig zijn.
    Tips van de uitvaartverzorging was wel om zo eerlijk mogelijk te zijn, maar zonder teveel details.

18. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Sterkte!!!

19. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Gecondoleerd. Ik zou het wel vertellen maar simpel houden en beestje bij de naam noemen. Het zijn geen leuke begrippen maar ze horen wel bij het leven. Mijn opa is in februari overleden en we hebben alles verteld zoals het is maar wel op een simpele manier. Ze heeft hem opgebaard gezien (wilde ze zelf) en ik neem haar wel eens mee naar het graf. Ik heb verder nog geen vragen gehad maar als ze die stelt ga ik er dieper op in Tot zover zij wil weten.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Veel sterkte. Het lijkt me moeilijk om het te vertellen, ook al houd je het zo simpel mogelijk... Kinderen zullen ws. toch met honderden vragen komen.

Deel Deze Pagina