Wat afschuwelijk zeg! Gecondoleerd en heel veel sterkte met dit verlies! Ja, ik zou dit wel vertellen. Uiteraard in simpele Jip en Janneke taal en niet teveel details verder. Maar wel vertellen.
Gecondoleerd, verschrikkelijk nieuws om te moeten horen, maar ook verschrikkelijk om het aan je kinderen te moeten uitleggen. Wij hebben helaas het afgelopen half jaar 2 maal "dit" bericht moeten vertellen aan onze kinderen. Eerst hun neefje van 14 maanden en afgelopen juni hun oma. Wij hebben verteld dat ze heeeeel erg ziek waren en dat de doktoren hen niet meer beter konden maken en dat ze nu bij Here Jezus in de Hemel zijn. De oudte maakte er zelf van dat hun hartje het niet meer deed. "Gelukkig" hebben we hier in huis ook het voorbeeld dat de doktoren iemand wel beter kunnen maken in het ZH, dus de directe link met ziekzijn en dood gaan ligt bij ons wat genuanceerder. Partner heeft vorig jaar april een hartinfarct gehad en is verschillende malen opgenomen geweest. Houd er rekening mee dat het best lang kan duren voordat je kind er emoties over toont... onze dochter was afgelopen week vreselijk overstuur door een verhaal, en ze was dus verdrietig dat papa in het ZH was geweest. Ontzettend veel sterkte toegewenst!
Verschrikkelijk zeg! Gecondoleerd, heel veel sterkte met dit verlies. Ik zou het ook wel vertellen, maar wat lijkt me dat lastig... Ik denk inderdaad dat simpel houden zonder details dan het beste is.
Allereerst, gecondoleerd en heel veel sterkte toegewenst.. Ik zou het ook vertellen, vrij simpel.. Sterkte
Wat moeilijk zeg! Heel veel sterkte gewenst met jullie verlies. Ik weet dat er verschillende kinderboekjes zijn die gaan over de dood, die je zou kunnen gebruiken om je kind te vertellen wat het betekent dat opa er niet meer is. Er is bijvoorbeeld het boekje 'Lieve oma Pluis' van Dick Bruna. Weet niet of je zoiets prettig vindt, maar ik vind het zelf altijd erg fijn dat je op die manier goed kunt aansluiten bij de belevingswereld van een kind. En naar aanleiding van een boekje kun je proberen er samen een beetje over te praten. Het kan het wat concreter maken als je samen met een bekend figuur (Nijntje in dit geval) een dergelijke situatie 'meemaakt'. Ik hoop in ieder geval dat jullie er uit komen en dat je op een voor jou fijne manier aan je kind duidelijk kunt maken hoe het zit. Sterkte!
sterkte met dit verlies... wat erg! Ik zou het gewoon brengen zoals mijn zus dat gedaan heeft tegen haar dochtertje toen mijn nichtje overleed. Dat hij een sterretje is geworden en dat hij elke avond naar haar glinstert. Mijn nichtje ( imiddels 8 en het is 3 jaar terug gebeurd) zegt nog elke avond welterusten tegen dat sterretje.... vind het toch wel bijzonder..
Nou ja, dát je het moet vertellen lijkt me inmiddels wel duidelijk. Ik zou gewoon de waarheid vertellen en vertellen dat het een ongeluk was. Uiteraard niet zo gedetailleerd, maar ik vind dat kinderen de waarheid mogen kennen en zou dus ook gewoon zeggen: ongeluk door vrachtwagen, en daardoor overleden. Al is het enkel om de basics te leren: vrachtwagen - do not go there - pas op - gevaar! Mijn inziens kan het geen kwaad om een kind te leren dat vrachtwagens gevaarlijk kunnen zijn en ik zie het nut van verzwijgen of sugarcoaten niet zo goed. Het was een ongeluk, een tragisch ongeluk, maar toch een ongeluk. En blijf verdikkiedorie uit de buurt van vrachtwagens *wijst met vingertje*. Zo zouden mijn ouders dat in ieder geval aangepakt hebben bij ons.
jeetje wat vreselijk! Heel veel sterkte de komende tijd! Wat veelal genoemd wordt wees gewoon eerlijk maar hou het simpel.
Kinderen begrijpen veel meer als e lief is, wees er vooral open en eerlijk over (wel in kindertaal dan) Bij ons is de dood helaas een heel "normaal" thema, ze hebben al wat familieleden waaronder vorig jaar hun oma verloren en gaan hier heel goed mee, de enige die het er soms moeilijk mee heeft ben ik, want ja hun praten er heel nuchter en open over en dat komt soms hard binnen als je een slechtere dag hebt. Maar ik kan dat ze niet kwalijk nemen, de ene keer kan ik er beter over praten dan de andere keer en leg dan ook gewoon uit dat mama even verdrietig is en er later even op terugkomt en vaak krijg ik dan een knuffel met de tekst "mama, maar oma zit altijd in je hart hoor, ze is altijd bij je" dus ze weten alles dondersgoed! Verder wens ik je veel sterkte en kracht toe!
Ik heb het verteld. Ze snapt er alleen niet veel van. Toen mijn man vroeg of ze nog wist waar opa was zei ze dat hij was werken. Bedankt iig voor al jullie tips en steunbetuigingen.
sterkte in elk geval, je kan geloof ik ook wel nuttige boekjes halen over dit onderwerp, vaak help visualiseren en herhaling (niet steeds mee lastig vallen heel serieus, maar regelmatig herhalen , over hebben)