Ik zou de vrijheid van een auto niet willen missen maar woon niet op een plek waar het handig is zonder wagen. De bus en trein kan idd ook maar dan moet je vooral zien naar de plek waar je woont. Heb je vlotte verbinding en is alles eigenlijk vrij dichtbij dan zie ik geen probleem.
In mijn dorp zou ik zeggen: ja, zonder kan niet. Even gekeken. Ziekenhuis is 1u18min met ov, 1 optie per uur, laatste mogelijkheid om 18:00. Huisarts is te fietsen, maar dat mag de eerste maanden niet. Hap is met geluk op 12km afstand, anders in het ziekenhuis. Hoe het met taxi's zit hier geen idee, nooit gebruikt maar niet veel keuze. Deelauto's 0. Maar goed, ook zonder kind vind ik het hier dus "onmogelijk", voor zo ongeveer alles moet je het dorp uit
Geen auto hebben zou ons in weekenden en vakanties wel erg beperken. Doordeweeks doen we bijna alles op de fiets, en voor de boodschappen gebruiken we de bakfiets. Maar wij hebben de huisarts en ziekenhuis op 5 minuten fietsen, en we wonen in een grote stad, dat scheelt wel. Toen de kinderen klein waren gebruikte ik de auto om naar babyzwemmen te gaan, op een kwartier rijden. En in de weekenden vind ik het fijn voor familiebezoek, musea, rijden voor sport. Hoe wil je alle babyspullen meenemen bij een weekendje weg of vakanties? Of ga je dan ook met de trein?
Ik heb 4 kinderen en lange tijd geen auto gehad. Nu ik ben verhuisd naar een dorp waar weinig winkels zijn en ik weer werk en mijn gezondheid niet al te best is heb ik een auto gekocht. Dus nee een auto is niet noodzakelijk.
Ik zou toch voor een auto gaan. Wij hebben met ons kindje toch geregeld savinds laat op de HAP of SEH gezeten. En dan bijvoorbeeld nadien nog naar de apotheek gestuurd worden, in het andere ziekenhuis. Dat was echt geen doen geweest zonder auto. Nu hebben we ook niet makkelijk hier een auto te leen van naasten. Een bakfiets zou natuurlijk kunnen. Maar is ook niet altijd prettig. Met een ziek kindje waarmee je naar de spoedpost moet, zou ik toch ook liever niet in de kou op de fiets gaan. Ik denk dat een auto je veel gemak gaat opleveren. En dan laatje hem stil staan, op het moment dat het niet noodzakelijk is.
Ligt eraan hoe je woont tov alle voorzieningen en OV. Als je wat dat betreft goed zit, heb je hem in principe niet nodig. Waar je lopend en met OV komt zonder kind, kom je ook met een kind in de draagdoek. Fietsen is in de eerste maanden met een baby geen optie helaas.