K Je zoontje zit in groep 6? Is er op de ouderavond gesproken over het vertellen van het geheim van Sinterklaas? Wellicht is het eens genoemd richting ouders en heb je het niet meegekregen. School had er goed aan gedaan als ze een brief mee zouden geven zodat ouders weten wat er op school besproken wordt. Voor hetzelfde geld is er in de klas gesproken over het niet bestaan van Sinterklaas omdat een kind dit genoemd heeft. Vraag er gewoon eens naar zonder boos te zijn. Op veel scholen wordt vanaf groep 5 lootjes getrokken en verteld dat de kinderen Sint moeten helpen omdat hij niet overal kan zijn. En opmerkingen over ' school moet zich niet bemoeien met dit soort opvoedingsmethoden'... School zou willen dat vele ouders zich zelf met de opvoeding van hun kinderen bemoeien. Dit scheelt school heel veel tijd. Maar ja, andere discussie. Moest het alleen even kwijt.
Ik zou er zeker wat van zeggen. Heel naar voor je zoontje om het zo te horen. Van een klasgenootje had het nog anders geweest, maar van een juf nog wel!! Ik vind het echt niet kunnen.
vind 10 wel erg oud persoonlijk om nog te geloven! maar het is absoluut niet aan de juf maar aan de andere kant ben jij er niet bij geweest en als nou een hele groep zegt sinterklaas bestaat niet meer he jufdat is een verklede man toch tja dan kan ik me mischien wel voorstellen dat ze dan met allemaal kinderen boven de 8 het wel eens verteld
had het zelf niet zo kunnen opschrijven maar ik ben het met jou eens ik geloof ook niet dat de juf zo ineens uit het niets zegt jongens en meisjes sinterklaas bestaat niet
ik ben ook mischien wel wat kort door de bocht hoor! maar 10 jaar geloven ze nog in sinterklaas ze zijn zo bijdehand tegenwoordig en zo wijs maar daar geloven ze nog in....
Ik zou ook zeker not amused zijn en verhaal gaan halen van hoe of wat. De ouders horen het te vertellen en niet de leerkracht. Op die manier kan het kind in de vertrouwde omgeving het even laten bezinken en vragen stellen zonder zich te hoeven 'schamen' tegenover leeftijdsgenoten. Dit kan erg rauw op het dak vallen als je nog heilig geloofd in de Sint!
Ik ben ook juf en hier wordt aan het begin van het schooljaar gevraagd aan ouders of ze op tijd willen vertellen dat Sint niet bestaat (indien nodig, want haast niemand gelooft meer op die leeftijd in Sinterklaas) Ik zag iets over een brief meegeven, maar dat zien kinderen ook!
welke leeftijd is dit dan en wie zijn jullie om te bepalen wanneer het genoeg is?? Kan je er dan niet beter van maken dat jullie suprises doen omdat Sint het te druk heeft e.d. (die zag ik eerder hier in dit topic voorbij komen en vond ik een goede oplossing) het is niet aan een leerkracht en/of school om te bepalen wat een geschikte leeftijd is, naar mijn mening.
Hier heb je gelijk in. MAARRRRRR de meeste kinderen (10 jaar ervaring) geloven niet meer in Sinterklaas. De kinderen vertellen het elkaar en lachen als iemand wel in Sinterklaas geloofd. Het is heel makkelijk om te zeggen dat de juf niets mag zeggen, maar een klas heeft +/- 25 kinderen en dan is het altijd schipperen tussen 2 kwaden.
Ik snap dat idee van de brief ook niet helemaal. Brieven van ouders aan school worden met de kinderen meegegeven. En die kunnen toch allemaal redelijk goed lezen in groep 6. Een tekst in de trant van "vertellen jullie zelf even dat de Sint niet bestaat" schiet zijn doel dus nogal voorbij. En om eerlijk te zijn, in een 10-minuten gesprek (waar niet eens alle ouders voor komen) is Sinterklaas meestal niet mijn hoogste prioriteit. Nogmaals: Ik vind niet dat een leerkracht zomaar moet vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Maar verwachten dat een leerkracht voor groep 6 (waar in de regel geen enkele kind meer gelooft!) de schijn op gaat houden, dat kan ook weer niet. Je kunt er als leerkracht best diplomatiek mee omgaan. Maar als kinderen gaan roepen dat Sinterklaas niet bestaat, ga ik tegen kinderen van een jaar of 10 niet meer liegen. Ik leg ze dan wel uit dat ze het geheim moeten houden voor de kleintjes. Ik zou er dan niet echt bij stilstaan dat er in groep 6 nog kinderen zijn die geloven. Dat heb ik in de 10 jaar dat ik voor de klas stond nog nooit meegemaakt. Ik weet van 2 kinderen dat de ouders het vlak na de zomervakantie in groep 6 hebben verteld, omdat ze wisten dat in groep 6 geen "verhaal" meer wordt opgevoerd. Maar kinderen die echt rond Sinterklaas nog geloofden, heb ik nog nooit meegemaakt. (Misschien een verschil tussen stad / dorp ofzo?) Dus ik kan me best voorstellen dat een leerkracht daar niet bij stil staat en denkt een leuke geschiedenisles over het ontstaan van het Sinterklaasfeest ofzo te geven. Ik snap dat je dit niet leuk vindt hoor! Maar ik zou toch even navragen hoe het precies gegaan is.
Ik wilde dus net ongeveer hetzelfde typen!! Vraag na in welke context het is gegaan. Mss is juf zich van geen kwaad bewust en heeft ze een leuke les over sint gegeven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in groep 6 nog nooit een kind ben tegengekomen dat nog geloofd. Reacties als bitchass en dergelijke snap ik dus echt niet. Respect?
Ik vind 10 jr ook nog vrij 'oud' om in Sinterklaas te geloven als ik eerlijk ben.. Op 12-jarige leeftijd zijn ze puber, en hangen ze op straat rond met hun vrienden en blackberry's (of weet ik het hoe die dingen heten tegenwoordig ).
Ik als ouder van 2 kinderen die rond 10 ook nog min of meer geloven vind dat je als juf ook best om de hete brei heen kan draaien wat dit betreft. Als dat in groep 5 kan dan kan dat ook in groep 6. Je hoeft het niet te benoemen toch? Ik vind het nml vele malen beter als kinderen dit ergens op een gegeven moment gaan vermoeden en zelf de puzzelstukjes neer leggen en weten hoe het zit dan dat er even zo plomp verloren verteld wordt dat het niet waar is....zeker als de juf dit doet! Sowieso, kinderen die jongere broertjes en zusjes hebben geloven waarschijnlijk al langer. Ik zou er iig niet van gecharmeerd zijn als ze dit bij mijn oudsten zo gedaan hadden of straks bij mijn meisje zo doen.
Ik vroeg zojuist aan mijn 10 jarige dochter hoe haar juf sinterklaas aanpakte in de klas en zij doet nog steeds net alsof hij bestaat want er zijn nog een paar kindjes in de klas die van niks weten (ook groep 6 maar met een aantal zeer jonge leerlingen). Maandag gaan ze loodjes trekken maar er wordt bij verteld dat Sinterklaas het zo ontzettend druk heeft op school dat ze vanaf groep 5 sinterklaas zijn hulpjes mogen zijn. Ze krijgen allemaal 5 euro van sinterklaas om wat leuks voor een ander te kopen. Vorig jaar kregen we in groep 5 inderdaad zo'n brief mee van Sinterklaas.. dat hij het heel druk had en met de 5 euro erbij (die 5 euro komt natuurlijk van de ouderbijdrage af). Ik vind dat zo'n goede oplossing. Bij de 10 min. gesprekken in groep 5 werd ons wel persoonlijk verteld dat we misschien beter het verhaal konden uitleggen maar dat werd volledig aan ons als ouder overgelaten. Ik vind het schandalig hoe de juf op jullie school dat heeft aangepakt.
Tsja moeilijk.. Misschien deed ze het wel om discussies in de klas te voorkomen of te waarschuwen van: als je het wel weet, laat dan de andere kindjes in lagere groepen in de waan en ga niet schreeuwen dat hij nep is. Maar aan de andere kant is het niet leuk dat de juf even verteld dat Sinterklaas dus eigenlijk de oude gekke slager is.. zoiets moeten ze van hun ouders horen. Dus een bericht via de post van: doe het zelf of anders doe ik het was dan wel weer op z'n plaats geweest!
Ik kan me levendig voorstellen dat je het niet leuk vindt dat je kind er op deze manier achter kwam, maar ik snap eerlijk gezegd écht niet waarom je je kind van 10 nog echt in Sinterklaas laat geloven. Dat is toch sneu, als je weet dat minstens 95% van de klas er niet meer in gelooft en jij laat je kind er nog wel in geloven? Bovendien, kinderen zijn best hard naar elkaar op die leeftijd, ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vragen om "pesterijtjes" of gegiebel als je kind van 10 er nog in gelooft. (Even voor de duidelijkheid: ik vind het NIET normaal als kinderen elkaar pesten! Maar ik vind wel dat je als ouder hierin iets eerder een rol hebt...) Ik ben overigens wel erg benieuwd hoe het gesprek met de juf gegaan is. En ook naar wanneer je anders van plan was geweest om het aan je kind te gaan vertellen.