Moet ik hier iets mee doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kaala, 9 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gisteren zag ik na 5 maanden eindelijk mijn 2 jarige dochtertje weer. Toen de vader haar bracht was ze voor een lange tijd heel erg paniekerig en huilde ze veel. Maar, ze noemde "daddy" nooit, alleen maar de naam van de oom.

Ze woont namelijk samen met papa in het huis van de vaders oom. De laatste keer dat ik daar was deed de oom praktisch alles met haar en ik had een beetje hoop dat daar nu verandering in gebracht was, maar...Het was steeds "*naam oom* cuddles...*schreeuw heel hard om oom*", en na een tijdje was ze van "Mummy boots on, my shoes on. Mummy coat on mummy come home *naam oom* cuddles" toen ik zei dat ze hem maandag weer ziet zei ze steeds "*oom* coming back monday"

Moet ik hier nu iets mee doen? Moet ik dit aangeven aan de mediator of aan social services of moet ik het gewoon zo laten en haar zoveel mogelijk troosten?

Ze sliep overigens wel redelijk, ze sliep om half 8 en werd 7 uur wakker.

2. Manoya

Manoya Niet meer actief

Ik heb hier geen ervaring mee, maar denk wel dat het normaal gedrag is. Nou ja normaler zou zijn als ze om haar vader zou vragen natuurlijk, dus normaal in zo ver dat ik denk dat ze moet wennen om bij jou te zijn.

Wel enorm fijn dat jullie herenigd zijn!

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Jemig, heb je je kindje 5 maanden niet gezien?!?! Wat ontzettend lang.

Ik denk dat het aan de vader is, met wie jullie dochter omgaat in hun huis. En als ze bij oom inwonen, is het logisch (en handig) als dat oom is. Andere gescheiden mensen krijgen nieuwe partners waar kind veel tijd mee doorbrengt, ik denk dat je dit ook zo moet zien.

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik denk dat de oom dan een groot deel van de opvoeding op zich neemt als ze juist om hem vraagt ipv papa.
    of je het door moet geven weet ik niet maar je kan het met je advocaat overleggen of het van belang kan zijn..
    wel heel fijn dat je haar eindelijk weer in je armen kan houden!!

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik zou voorzichtig zijn en niet te snel conclusies trekken. Laat eerst het contact maar wat beter worden. Je hebt nu goede afspraken voor co ouderschap, het lijkt me niet handig om de vader gelijk weer op stang te jagen. Ze heeft niets gezegd wat op misbruik zou kunnen wijzen?

6. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Pfoe ja lastig.. Ik heb niet je hele verhaal precies gevolgd maar het komt op mij over alsof de oom een grotere/belangrijkere rol speelt in haar leven dan papa. Misschien is papa er bijna nooit en doet oom alles? Nogmaals, ik ken het hele verhaal niet precies maar ik zou het gek vinden als vader dochter 5 maanden bij jou weg houdt en dan (misschien) nauwelijks in beeld is geweest in die 5 maanden.
    Ik zou haar sowieso lekker knuffelen en weer lekker het vertrouwen en een band opbouwen met je dochter, jeetje 5 maanden, wat zal dat zwaar geweest zijn.

7. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik probeer hem ook niet op stang te jagen hoor.

En dat weet ik niet, ze begon hard te huilen als ze iets per ongeluk liet vallen en ook als ik luiers laat zien.

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik heb je verhaal wel eerder eens gelezen dus weet een beetje wat er speelt.
    Ik vind het vreemd dat ze hard begint te huilen als ze per ongeluk iets laat vallen, dan krijg ik het idee dat ze daar bij die oom straf voor krijgt wat natuurlijk niet normaal is :x
    Ook dat ze begint te huilen als je luiers laat zien is niet normaal, ze is dus bang om verschoond te worden, ik krijg er een naar gevoel bij als ik dat lees en hoop echt dat die oom met zijn handen van haar af is gebleven en haar niet misbruikt.
    Maar ja, hoe kom je daar achter? Ze is nog te jong om dingen echt te kunnen vertellen.

Wat een rot situatie! :(

9. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ze is inderdaad nog te jong om alles uit te leggen helaas :( Ze huilt gelukkig niet als ik haar verschoon en helpt ook mee (ook met aan en uitkleden)

Ze was vanochtend heel lief aan t spelen en opeens barste ze in huilen uit "* cuddles..."

10. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken je verhaal niet en ik weet niet in hoeverre dit nog speelt bij 2 jaar maar onze dochter (bijna 1,5 jaar) schreeuwt ook als ik zeg dat ik haar luier ga doen. Ben ik eenmaal bezig dan is er niks aan de hand, ook zij wil dan helpen met doekjes etc. Ik zou het zeker in de gaten houden maar niet direct aan misbruik denken.

En huilen om haar oom, het is maar net naar wie het kind toetrekt. Het kán erop duiden dat haar oom meer aandacht/tijd aan haar besteed waardoor ze meer aan hem is gaan hangen, zeker als ze in 1 huis wonen. Wil denk ik niet per definitie zeggen dat papa weinig of geen tijd voor haar heeft.

Huilen als ze iets laat vallen vind ik dan weer wel opvallend, komt idd op mij ook over alsof ze daar straf voor krijgt of in ieder geval geen positieve reactie.

Al met al, als je je er niet lekker bij voelt kun je het altijd melden dat het je opgevallen is. Dan is aan degene aan wie je het meld om te beslissen of hier iets mee gedaan moet worden. Ik denk dat ik het eerst zou bespreken met je advocaat.

Hoe was ze na die periode dat ze dit deed? Gewoon vrolijk of bleef het aanhouden? 5 Maanden is voor een klein kind namelijk best een lange tijd, en dan kan ik me voorstellen (ook al ben je haar moeder) dat het even verwarrend is dat papa/oom er ineens niet zijn maar mama wel. Kan ook zijn dat ze even moet wennen en dat het daar vandaan komt.

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik denk dat je vraag hier stellen niet de juiste stap is...
    Stel je vragen waar die hoort en bij de mensen die jullie situatie kennen en daar iets aan kunnen doen.

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik denk dat ze het gewoon best zwaar heeft gehad dat ze jou lang niet heeft gezien. En dat kan best zo'n impact hebben dat ze nu af en toe bij jou in huilen uitbarst. Voor haar is dit een totaal vreemde situatie natuurlijk. Gezien haar leeftijd kent ze niet beter dan dat ze bij oom woont. Aangezien het zijn huis is en hij veel met haar doet, zal zij hem zien als belangrijkste figuur waar ze houvast aan heeft.
    Dat ze zich door jou wel gewoon laat verschonen vind ik positief. Vaker hoor je bij misbruik juist dat kinderen dat dan ook niet meer willen laten doen bij bijv. de ouders.
    Ik zou in elk geval de dingen die je opvallen noteren. Heb je een evaluatiemoment bij de mediator? Dan zou je dan over die dingen kunnen praten met vader. Ik zou dat nu nog niet doen. Eerst wat langer en vaker je dochter weer zien. Dan kan je meer zeggen over hoe het dan gaat.

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik ken het verhaal ook niet helemaal. Heb het wel een beetje gevolgd, maar ben weer veel vergeten.
    Het is voor je dochter nu erg wennen, van de een op de andere dag woont ze niet meer bij vader en oom. Dat ze ze mist is dan logisch.
    Wat betreft haar gedrag zou ik proberen het een en ander te filmen en noteren. Dat geeft vaak toch een ander beeld dan alleen het opschrijven.

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Mij lijkt het of ze lichtelijk anders wordt aangepakt bij haar vader en die oom. Dat ze beiden niet gek zijn op luiers, kleine kinderen en al wat erbij komt kijken.

Ik dacht dat je ex niet werkte. Is er een reden zijn dat die oom haar dus kennelijk grotendeels opvoedt? En niet haar eigen vader?
    Ook al wonen ze onder 1 dak ... ik zou het toch ook logischer vinden dat ze naar haar vader vraagt en minder naar die oom.

Ik zou eerst terug meer band proberen op te bouwen voor je hiermee echt verder gaat.
    Ze is nu 1 keer bij jou na 5 maanden ... Ik zou kijken hoe het de volgende keren loopt.

15. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Mijn zoontje is bijna 2 jaar nu en kan heel erg zijn focus op iets hebben waar hij het dan de hele tijd over heeft. Hij is dan bijvoorbeeld een keer mee geweest naar een bowlingbaan en roept dan een hele week steeds over "ballen". De week daarna is het weer iets anders of iemand wat zijn aandacht of interesse heeft en waar hij het steeds over blijft hebben...

Ik zou afwachten hoe het de volgende keren gaat en dan pas er iets van gaan denken of conclusies trekken.

16. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ex werkt inderdaad niet, maar toen we nog samen waren zat hij de hele dag op de computer te gamen en ik weet niet of hier verandering in is gekomen.

Wel weet ik dat hij beneden op de bank slaapt en zij boven dus als ze snachts wakker wordt dan is oom altijd degene die bij haar is en nooit haar vader.

17. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ze zit nu te spelen en ze zegt de hele tijd "A**hole"..(zonder de sterretjes uiteraard...), ze heeft mij 5 maanden niet gezien en ik heb dat woord sowieso nooit laten vallen waar zij bij is...Zal ik dit dan wel aan de vader melden of zal ik het laten varen?

18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik weet niet hoe de communicatie tussen jou en de vader nu is maar zou om niet direct in een verwijtende sfeer terecht te komen dit oppakken mat de advocaat of even op zn beloop laten
    Die kleintjes pikken alles op zelfs al na 1 keer gehoord te hebben.. Hoeft dus niet persen van de vader of oom vandaan te komen kan ook iemand op straat naar wen ander hebben geroepen en huppa
    Zo zegt mijn kleintje ASO tsjah krijg het er ook niet meer uit

19. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Ik zou alles voor jezelf op papier zetten en dit bespreekbaar maken bij je advocaat. . voor de rest zou ik het even een paar weken aankijken voordat je dit meld. probeer de situatie goed in kaart te brengen en werk aan de band met je dochter..
    succes!!

20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik zou dit even laten gaan. Maar wel je dochter zelf corrigeren. En uitleggen dat ze dat niet mag zeggen. Dat het niet netjes is.

Deel Deze Pagina