hier wil men testen met een test met zoveel mogelijk subtesten om de juf advies te kunnen geven waarin zoontje nog zwak is en begeleiding nodig heeft. de expert zegt dat het iq uitslag helemaal niks zegt over zijn intelligentie voor de toekomst. puur om te kijken wat voor materieel hij aangeboden moet krijgen op school. omdat wij zoontje niet willen laten versnellen en omdat de juf steeds zegt 'ik heb dan geen idee wat hij nog kan leren op kleuterklas.' het geeft dan een beeld van de ontwikkeling en met sterke en zwakke punten, kloven etc. hij krijgt ook andere onderzoek. heel erg overdreven allemaal voor een 4 jarig kindje dat lekker naar school gaat en geen problem gedrag of wat dan toont. maar goed,tja westerse cultuur denk ik dan als een oosterling. voor advies aan juf hebben wij zelf de expert ingeschakeld. want de juf wist het niet meer!
Ik vind jouw dochter wel heel snel in haar zelfstandigheid hoor! Ik zie het mijn dochter allemaal nog niet doen terwijl ze motorisch toch ook best vlot is. En ze praat toch ook al heel goed toch? Hier begint het nou eindelijk op gang te komen, maar voornamelijk losse woordjes. Ze kan dan wel weer best goed puzzelen (denk ik) 16 stukjes gaat al helemaal zelfstandig (zelfs als er 4 puzzels door elkaar liggen) en met een klein beetje hulp af en toe lukken puzzels tot 48 stukjes.
Het stellen van een diagnose = diagnosticeren is de kunst, techniek of handeling om een oorzaak te vinden van een gevolg aan de hand van de optredende verschijnselen. Uitgaande van deze definitie waren er dus optredende verschijnselen en was het nodig om daar een oorzaak voor te vinden.. Dit is precies wat bij mij altijd zo dwars gaat... HB IS een etiket, geen diagnose.. je bent namelijk niet ziek. Je vertoont misschien gedrag (beinvloed door HB zijn) waarvoor je een oorzaak wilt weten maar HB zelf is geen verschijnsel maar een feitelijke constatering en in mijn beleving geen diagnose.
ze praat en zingt inderdaad heel veel, niet allemaal even goed uitgesproken maar voor mama wel goed verstaanbaar. Maar ze onthoudt ook zo ontzettend veel. Ik denk dat ze daarom zoveel onthoudt. Puzzelen zoveel dat zie ik mijn dochter dus niet doen. Ze kan wel houtenpuzzels doen. Maar echte puzzels die zet ze maar aan elkaar vast zonder het plaatje te volgen. Zij kan dus van haar dora puzzel een monster dora-boots maken .
@frummelk: Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil tegen jou als TO nog even wat zeggen. Onze dochter is hoogbegaafd (145+) en wij zijn er net als jij toen zij kleiner was, vaak mee geconfronteerd door vreemden en kennissen. Vooral bij een eerste kind weet je niet wat de standaard is en zelf vind je je kind altijd geweldig. We hebben eigenlijk alleen opgemerkt dat ze vaak sneller was dan in het CB boekje en we haar dingen altijd maar 1 keer hoefden uit te leggen. Ze vroeg veel en vaak door, was opvallend empatisch en gedreven. Maar al die dingen vielen pas op hun plaats, toen we hoorden dat ze hoogbegaafd is. Anders hadden wij het gewoon onder haar karakter geschaard. Tot de basisschool was er weinig aan de hand. Ik had alle tijd voor haar en we ondernamen veel, maar ik zat nooit letters te oefenen of het sterrenstelsel uit te pluizen met haar. Hoopvol begon ze aan groep 1, maar rond de kerst was ze bijna depressief. Ze was van een enthousiast, huppelend zonnestraaltje naar mokkige, futloze kleuter gegaan! De school merkte op dat ze na 1 maandje al mee kon doen met de groep 1 cito en alles A scoorde, maar verder deden ze niks. Op aanraden van een vriend die zelf twee HB meiden had, toch gekozen om een pedagoog haar te laten onderzoeken. Ze vond het testen (spelletjes spelen) erg leuk en leefde op van de mindgames. De uitslag was voor ons een opluchting en bevestigde dat we altijd al voelden dat ze toch iets anders had dan andere kinderen. Dat is voor ons pas het moment geweest waarop wij er dus iets mee moesten, zoals jij vraagt in je openingspost. Het advies uit haar onderzoeksrapport was een Leonardo school te zoeken en aangezien er hier vlakbij een was, leek ons dat ideaal. Maar uiteindelijk bleek ons sociale meisje veel beter te passen in groep 3 op haar eigen school, met een aangepast programma en een dag verrijkingsklas. Ze doet het nu super en gaat naar groep 4 en ik denk dat dat komt omdat we altijd naar ons gevoel hebben geluisterd en goed naar haar behoeften hebben gekeken. Meer dan dat kun je niet doen, denk ik. Hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes, Dolce
@dolce: hier een kleuterjuf die weigerde mee te werken... Dus dat futloze depressieve gedrag duurde hier 2,5 jaar... Het laatste schooljaar gaat ze echter met sprongen vooruit. Van weigeren op te vallen in de klas geniet ze er nu van om met dingen het beste van de klas te zijn. En heeft ze een soort van competitie en gelijkheid gevonden in een ander kindje waar ze vorig jaar ook wel mee speelde maar nu zijn het de dikste vriendinnen. Het verschil dat een juf kan maken! En inderdaad ook op een gewone school.
Interessante discussie hier. Ik ben me wat gaan verdiepen in hoogbegaafdheid omdat ik het meelevende karakter van mijn dochter toch best opmerkelijk vind op haar leeftijd, maar herken nu dingen van mezelf. Ik ben heus geen Einstein die altijd tienen haalde, maar bepaalde kenmerken, vooral toen ik kind was, zijn zo duidelijk. Nu nog steeds heb ik moeite met dingen waar anderen schijnbaar moeiteloos overheen stappen. Ik dacht dat dat lag aan mijn hooggevoeligheid (want dat heb ik dus ook), maar bepaalde kenmerken zie ik echt terug. Een fotografisch geheugen, een heel duidelijk rechtvaardigheidsgevoel (als kind dan vooral) en het doordenken waar anderen stoppen... mezelf dingen afvragen waar niemand antwoord op wist. Drie dingen achteloos tegelijk doen. Op school vervelend worden omdat je aan de lesmethode twijfelt. Autoriteit in twijfel trekken. Geen moeite hoeven doen voor iets, en als het een keer meer moeite kost maar opgeven omdat het toch niet goed is (faalangst). Het zou wel een hoop verklaren, ook de dingen die misgaan in bepaalde situaties. Zal ik me laten testen? Ik verwacht er niks van, want als ik HB zou zijn heeft het me tot nu niks opgeleverd
Ben je mijn tweelingzuster? Je omschrijft mij Ik ben ook vroeg gestopt met school. Uiteindelijk wel met twee vingers in mn neus hbo gehaald....
@nescio; ik denk dat het op onze leeftijd niet meer zo veel uitmaakt of je het laat testen. In ieder geval is het zo duur dat ik dat niet zo snel zou laten doen Wat je wel zou kunnen doen is de online mensa-test eens invullen. Haal je die krijg je een uitnodiging om (voor 45 geloof ik) bij de mensa een iq-test te gaan doen.
Interessant om te lezen allemaal, mijn zoontje die deze maand 4 is geworden wordt nu op school ook getest om te kijken of hij meer of hb is. Hij wordt nu getest mbv de cito en ook hebben wij zelf een sidi lijst moeten invullen, de juffen zelf moeten dan ook een sidi lijst invullen. Is er hier iemand bekend met die methode? We krijgen over 2 weken pas de uitslag en heb echt werkelijk geen idee wat ik kan verwachten. Wel is het voor ons fijn om te weten dat als er toch wat uit de testen kom, de school zelf al extra uitdagende materialen heeft en als dat niet genoeg is er ook een paar dagdelen per week speciale hb klassen zijn.
HB is een gemeten IQ van 130 of hoger (in combinatie met creativiteit en doorzettingsvermogen). Gelukkig moeten scholen passend onderwijs (gaan) geven en dat betekent dat ook de slimme kinderen nu aan bod gaan komen. Dit zijn dus de kinderen met een IQ van 115 en hoger.. dan ben je dus niet HB maar wel echt slim en heb je meestal ook wel wat meer uitdaging nodig. Cito's meten geen IQ maar hoe je je verhoudt op schoolgebied ten opzichte van andere kinderen.. die lijn houdt ergens op.. en daarvoor hoef je geen IQ van 130 te hebben Nice to know of je HB bent is het niet.. Je bent namelijk gewoon net zo afwijkend van mainstream als iemand met een IQ van 70 (al komt dat geloof ik nog iets vaker voor dan iemand met een IQ van 130 en hoger) Van HB heb je geen last, van onbegrepen zijn, van niet begrijpen, van verveling, van frustratie WEL. Daarnaast is er een variatie aan psychische (gedrags)stoornissen die voor kunnen komen bij HB-ers (bijkomende pathologie). Je hoeft met je HB dus niets te doen.. je moet iets doen aan waar je last van hebt en het ook zo benoemen. Zo zit er bij mijn zoontje een kindje in de klas die therapie krijgt. Volgens zijn moeder omdat hij HB is.. volgens zijn therapeut omdat hij een ernstige gedragsstoornis heeft.. maar dat klinkt wel veel minder leuk op een verjaardag @Belize.. dank je wel.. meestal ben ik niet zo handig (en jij dus niet zo complimenteus )
Allemaal heel herkenbaar en ik heb een gemeten IQ van onder de 130.. niet HB dus (oja, ook wat hooggevoelig maar daar heb ik wat aan gedaan).. Wel opgevoed door een HB-er.. misschien heeft dat er iets mee te maken.
Maar volgens mij valt het gigantisch tegen als je de Mensa test werkelijk gaat doen, die online test is zo makkelijk... Ik weet niet of het nu nog is, maar op de Belgische website kreeg je een "ongeveer" IQ punt er uit en ik weet toch behoorlijk zeker dat ik niet ZO slim ben. Ik vraag me wel eens af of ze hem opzettelijk zo laag houden om vrijwel iedereen in de thuistest te laten slagen. Ikzelf ben ook niet (fatsoenlijk) getest, mijn broer en andere familieleden wel, heb dus wel een vrij degelijke vergelijking. Hoewel ik het langs de ene kant ook nog wel zou willen laten testen, kan ik ook geen een reden bedenken waarom het nu echt een meerwaarde zou zijn en ik vind het algemeen genomen inderdaad nogal erg prijzig. Bij onze oudste zijn er ook al altijd de vermoedens geweest, hij is niet alleen altijd (heel) snel geweest qua ontwikkeling, maar ook "anders". Omdat er dan ook nog eens langs beide kanten van de familie de nodige (heel) intelligente mensen zitten, wordt de kans best aanwezig geacht dat het bij hem ook aan de orde is. Hij wordt nu in augustus 4 en we hebben bij onze schoolkeuze wel gekeken naar welke school ook hierin zou kunnen ondersteunen. En sowieso een school gezocht waarbij ze kijken naar het individu en daarop zoveel mogelijk proberen in te spelen.
Mja ik weet wel dat ik een uitnodiging kreeg.. Maar niet of en hoeveel ik moest betalen. Had 45 in m'n hoofd maar kan het moeilijk terugzoeken Later nog eens zo'n test gedaan maar daar mocht van de opdrachtgever geen cijfers bekend gemaakt worden. Enige wat degene er over kwijt wilde was dat ik zeer ruim boven het gevraagde hbo niveau scoorde. Maar ik heb steeds vaker het idee dat uiteindelijk iedereen dat wel kan halen als degene het graag wil.. Desnoods via een kleine omweg langs het mbo. Dus zegt nog steeds weinig. Die online mensatest kreeg ik ooit onverwachts me voor bij een sollicitatiegesprek. Had toen 0 fouten en geen baan want degene die de test afnam was kennelijk erg geïntimeerd en heeft verder alleen maar gezegd dat ik niet moest denken dat ik zijn baan kon krijgen en daarna was het gesprek afgelopen. Tot nooit meer ziens. Dus tja.. Dom ben ik niet en de rest zullen we wel nooit achterkomen. Vooral dat sollicitatiegesprek zal ik toch niet snel vergeten vrees ik. Gesprek was daarvoor heel positief namelijk.
Ik denk ook dat het op mijn leeftijd niet meer zoveel zou uitmaken, maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig geworden Ga die Mensa-test eens opzoeken Ik heb me echt doodverveeld op de middelbare school, en werd vervolgens nog een niveau teruggezet, want 'de cijfers waren er wel maar inzet was er niet'. Na veel omzwervingen toch op de universiteit terecht gekomen en een master gehaald, heus door hard te werken maar heb nooit herkansingen hoeven doen. Maar nu zou ik iets met die master willen doen, en dat blijkt dan weer niet zo eenvoudig.
Even de link voor de geinteresseerden : Mensa Nederland - Doe de thuistest @Saskia, vind ik eigenlijk wel een nare streek om zoiets onverwachts voor je neus te leggen.
Beetje kansloos... Het was nou niet geniaal moeilijk werk. Ik zat al bijna jaar in de ww.. Anders had ik de moeite niet eens gedaan om te solliciteren..