Wat een nare jongen. Sterkte meid. En geef vooral een eventuele extra sleutel niet aan je schoonouders. Voor je het weet staat hij bij je binnen!
zou het eens anders aanpakken, als hij thuis door het lint gaat, politie bellen, nemen ze hem mee, soms voor een dag, soms meerdere dagen, komt ie thuis , vervelend? gewoon weer bellen, blijven op laten halen. vanzelf verdwijnt hij in een afkick kliniek
Hee dames, Jaa ik snap wel dat hij niet zal veranderen. Alleen ik weet dat het mijn vriend wel veel pijn doet. En ik kan toch niet zomaar met hem breken? Jaa, ik persoonlijk wel, maar mijn vriend? Ik denk niet dat hij dat ooit zou doen eerlijk gezegd. En wat betreft zijn ouders/mijn schoonouders. Ik weet dat ze te soft zijn maar aan de andere kant, tjaa, het blijft je zoon. Ik wil hun echt niet goedpraten hoor, maar ik weet ook dat als ik bijvoorbeeld op zijn opmerkingen in ga waar zijn ouders bij zijn, hoe onredelijk hij ook is, ze zullen altijd partij voor hem trekken. Dat doet ons wel pijn, vooral mij, en ik vind het ook oneerlijk, maar het is nu eenmaal zo. De politie bellen heeft geen zin, de laatste keer dat we dat deden zeiden ze; probeer het zelf maar op te lossen, wij kunnen niet voor elk akkefietje komen. Dat was vorig jaar, toen was hij helemaal door het lint heen gegaan en zijn ouders waren op vakantie. Mijn vriend had hun gewoon aan de telefoon en hun hoorden hem schreeuwen en tieren op de achtergrond, en nog kwamen ze niet. Later zagen we wel dat ze een keer door de buurt heen reden, maar echt langskomen deden ze niet. We krijgen 29 Juli de sleutel van ons huisje, dus dat schiet wel op, maar het feit dat we daar nog het een en ander moeten doen, we zijn pas na een halve maand klaar zodat het huis bewoonbaar is, dus half Augustus kunnen we er pas in. Echt heel vervelend. Probeer mezelf er zoveel mogelijk rustig onder te houden en hem te negeren maar soms is dat echt gewoon moeilijk. Net als gisteravond met het avondeten, wat doe je dan? Ik kan wel mijn mond opentrekken maar dan zeggen zijn ouders iets onder het mom van; Kom laten we het gezellig houden.. Tjaa, ik snap dat aan de ene kant wel, maar wanneer gaan die oogkleppen af dat hij echt verkeerd bezig is?
Blijven bellen! Helemaal als hij agressief wordt, daar is de politie toch voor? En anders net zolang drammen totdat ze wél komen! Hier komt de politie als voor de kleinste dingetjes.. Is misschien lastig omdat het wel een kind/broer/zwager is, maar denk dat het de enige manier is om hem te helpen. Altijd maar voor hem klaar staan, hem verdedigen, indekken heeft geen zin, dan blijft het doorgaan..
Heel herkenbaar dit verhaal, alsof ik iemand ziet schrijven over me broer. Die is ook zo en denkt de hele wereld aan te kennen en dat iedereen bang is voor m met zn grote bek en losse handjes. Maar geloof me, zolang hij niet afkickt en zn gedrag veranderd blijft dat zo. Ik heb een paar jaar geprobeerd me broer te helpen zowel met zn drugs en drank probleem als met zn financiele zaken want ook daar kijkt meneer niet naar om. Wel auto willen rijden maar er voor betalen ho maar. Hij heeft in de afgelopen jaren hele goede vriendschappen naar de knoppen geholpen door het gelieg en bedrieg gedrag van m. Ik heb er zelf ook een punt achter gezet toen me oudste zoontje geboren werd. Ik wil niet dat hij zo in de buurt van me kinderen komt. Mijn deur is niet helemaal gesloten maar staat tegen dichtvallen aan. Maar zolang hij aan de drugs en alcohol zit komt hij er hier gewoon niet in. Maar als ze niet geholpen willen worden kan je ook zo weinig doen. Wij hebben hem wel gedwongen op laten nemen maar toen hij weer buiten liep viel hij weer in zn oude patroon. Hij wil gewoon niet geholpen worden en dan heeft alles wat wij doen toch geen zin helaas. Ik weet nu al dat mijn broer niet oud zal worden, die ziet straks geen uitweg meer en dan blijft er nog maar 1 ding over ben ik bang. Hij heeft er al een aantal keren mee gedreigd maar er komt een keer dat hij het wel doorzet. Daar maak ik me best wel zorgen om want het is en blijft toch me broer, maar ik kan op dit moment niet meer doen dan toekijken hoe hij zijn leventje aan t vergooien is.
over dat hij zegt dat hij vreemd gaat wil ik niet in gaan dit vind ik belachelijk van hem maar over zijn drugs gebruik wel mijn vriend is 6 jaar verslaafd geweest ook toen ik bij hem kwam gebruikte hij nog maar nu al meer dan 1,5 jaar clean wat een drugs gebruiker denkt zul je nooit begrijpen als jij nog nooit gebruikt hebt het was beter geweest dat hij nooit de eerste keer had gebruikt vooral aan het verhaal te lezen staat hij niet sterk in zijn schoenen (dit was bij vriend ook het geval erg onzeker) speed is echt verschrikkelijk spul mensen die dit full time gebruiken worden schuw van de buiten wereld om zich maar te verstoppen voor alle puisten die je van die troep krijgt en hoe slecht hij er dan op dat moment uit ziet het enigste wat helpt is laten afkicken maar als hij het nut niet inziet ja dan heb je al een probleem je kunt hem niet verplicht in een kliniek stoppen wat je schoonouders wel kunnen doen is het huis uit flikkeren hij komt vanzelf op hangende pootjes terug (ten zij hij wel een ander verblijf plaats kan regelen) wees vooral niet te zacht geef hem nooit geld vaak maken ouders die fout nog wel eens of zeggen ja maar mijn kind gebruikt niet ik hoop dat ze het wel weten
Het grootste probleem is dat jullie / zijn ouders/ omgeving het in stand houden. Hij heeft uiteraard niet het recht om zich zo te gedragen maar waarom niet als er geen concequenties aan zitten. Hij moet zelf willen afkicken en naar therapie willen gaan. Tot die tijd hem keihard de deur wijzen. Voor ouders is dit ontzettend moeilijk, drug gebruiken zijn meesters in manipuleren dus voor een ieder die roept "ik zou hem er uit schoppen" niet roepen voor je dat werkelijk eens gedaan hebt. Ik zit aan de andere kant tijdens mijn werk, ik begeleid deze jongens, ze belanden op straat en vervolgens bij mij op kantoor/ of ik tref ze op straat. Overal zit een verhaal achter...
p.s je zou kunnen kijken of er een meldpunt oggz bij jullie is en daar een melding doen dan gaat een hulpverlener hem ongevraagd opzoeken.
@Danoontje Ik moet eerst even zeggen dat ik het ook heel erg voor jou vindt van jouw broer! Sterkte meid! Jaa wat jij beschrijft is heel herkenbaar. Hij heeft het ook een aantal keren geprobeerd (zelfmoord) en het is uiteraard mislukt. Ook heeft hij inderdaad meerdere schulden, drankprobleem had ik nog niet genoemd, maar als hij drugs gebruikt, gebruikt hij dat icm met onderhand een half fustje bier (bij wijze van spreken). Wij hebben het vaak meegemaakt dat wij terugkwamen vane en feestje bij mijn vriend thuis, en dat we lettelrijk de deur niet konden openmaken omdat hij er laveloos voor lag. Mijn vriend droeg hem dan naar boven en daar boven lag zijn vriendin dan laveloos op de overloop.. Tjaa, hiun hebben de bovenverdieping voor hunzelf maar het is toch heel ongepast vind ik, vooral in het huis van je schoonouders/ouders. Ik denk zelf ook dat M. niet geholpen wil worden. Hij vindt het allemaal wel best zo. Hij is toch degene die er geen consequenties aan heeft. Want iedereen is bang voor hem. Maar ondertussen is hij wel bezig dingen voor ons te verpesten. Ik ben zwanger nu, en ik wil het beste voor mijn kind. En hij hoeft daar van mij niet bij te zijn. Ik weet toch wel dat als de kleine er straks is (alles gaat hopelijk goed) dat hij dan ineens de lieve oom probeert uit te hangen, maar dan mag hij van mij ook gewoon wegblijven. We wilden hem eerst peetoom maken omdat hun zus peettante wordt, maar mijn vriend twijfelde hier heel erg over, ik ook. Maar aangezien ik bang ben voor scheve gezichten (wat zeker gaat gebeuren), hebben we besloten mijn nichtje peettante te maken en een goede vriend van ons peetoom. Want ik heb gewoon geen zin in die hele vete om niks.. Ik weet wel het is ons kindje en wij moeten daarover beslissen, maar die ruzie is het me allemaal niet waard. @Noukie89 Tegen jou wil ik ook even zeggen dat ik het erg vind wat je hebt moeten doormaken met jouw ex. Ik moet zeggen, ik heb drugs ook weleens geprobeerd. Maar meer dan dat niet. Dus ik ken het gevoel ervan. Maar tjaa, dat verandert denk ik op de lange termijn toch heel erg. Hij verstopt zichzelf inderdaad ook heel erg, want hij ligt de hele dag op zijn bed bovenm. Doet niks maar dan ook totaal niks. En bijvoorbeeld laatst waren we aan het BBQ-en mijn vriend was al vanaf 5uur op en vanaf 6 uur tot 8uur 's avonds aan het werk. Half negen pas thuis, en mijn vriend stond even te BBQ-en zodat zijn vader even kon eten, toen vroeg hij of M. het even kon overnemen, dan zegt hij; ben te moe, doe het zelf maar! HALLO Hij had de hele dag op zijn luie reet gelegen in zijn nest! Dat soort dingen.. Vreselijk! Afkickkliniek is zeker geen optie want dat wil hij niet. En het probleem is nog niet zodanig ernstig als dat het eerst was. En het huis uit flikkeren, tjaa, was het maar zo'n feest! Maar ook mijn schoonouders zullen d'';at nooit doen denk ik.. @Babsie Ik snap jouw reactie dat je zegt dat zijn omgeving het in stand houdt. Maar aan de andere kant denk ik; hij heeft ook genoeg common sense om te weten dat dit zo niet kan! En die consequenties zitten er gewoon niet aan omdat iedereen bang voor hem is. Als je tegen hem ingaat dan krijg je de grootste ruzie. Dus dat is gewoon niet slim, hij gooit en smijt met alles. Ik zoek dat niet, en vooral niet nu ik zwanger ben wil ik dat soort situaties vermijden. Kun je me misschien iets meer vertellen over het OGGZ? Want dat zou misschien kunnen werken.. Hopelijk.. Maar ik moet er dan wel zeker van zijn dat het anoniem is, anders heb ik het straks weer gedaan snapje? Bedankt voor alle reacties nogmaals! Liefs.
Jeetje meid, deze jongen heeft echt hulp nodig. Trek het alsjeblieft niet naar jezelf toe, het ligt gewoon bij hem. Nog even en dan hebben jullie lekker je eigen stekkie! Als hij dan weer zo uitvalt kan je hem de deur wijzen en anders de politie nog maar eens bellen. Veel succes!
Verslaafden zijn de grootste egoisten die er zijn. Die voelen helemaal niks. Het enigste wat je kan doen is LOSLATEN. Laat hem er in smoren. Klikt hard maar zo is het wel Je kan toch niks doen helemaal niks. Ze moeten het zelf doen namelijk. Sterkte meid!
ik nog steeds bij hem hoor ik heb hem geholpen volledig te stoppen en dat gaat al 1,5 jaar goed hij heeft er gelukkig nooit zin in dus dat scheelt
\ Je kan toch een poging wagen om met je schoonouders te praten? je kan ze bijv. een keer met ze gaan praten als je schoonbroer er niet is, of je spreekt bijv. ergens anders af.. En dat jij en je vriend aankaarten dat je hier vooral tijdens je zwangerschap, maar ook erna geen zin in hebt in al die punten die je net omschreven hebt..en dat je dan overlegt met ze dat zij vaker naar jou zullen komen in je nieuwe huis dan jij en je vriend naar hun.. Je zou het ook wat straighter to the piont kunnen zeggen dat je vriend toch ook belangrijk voor ze moet zijn...het is hun zoon en hij en jij lijden onder dat asociale gedrag en zijn ouders waarschijnlijk ook. Heb je al weleens met ze gepraat? Ik ken natuurlijk je schoonouders niet, maar ik zou zelf echt gezegd hebben dat ik niet meer naar hun huis kom als het zo doorgaat en ze hem zouden moeten aanpakken..dus of eruit, of afkicken. Als je telkens voor rotte vis uit wordt gemaakt...dat is gezellig.. Je schoonouders zouden dat wel moeten begrijpen, als zij er altijd bij zijn als hij zo asociaal tegen jou doet. En er zullen vast wel meer mensen last van hebben die bij je schoonouders op visite komen, of heeft hij het alleen op jou gemunt?
OGGZ staat voor openbare geestelijke gezondheidszorg. in verschillende gemeenten heb je de oggz/ bemoeizorg. Bij ons is er een telefoonnummer waar je anoniem melding kunt doen. Een hulpverlener van een van de organisaties gaat dan op bezoek bij de persoon waarover een melding binnen is gekomen. Over het algemeen gebeurd dit heel netjes en zonder dat er met vingers gewezen word. Vervolgens gaat men een band proberen op te bouwen en / of iemand motiveren om bv in detox/ opname voor verslaving te gaan of bv naar een kredietbank voor schuldregelingen. Verder kijken ze naar het netwerk en proberen ze deze uit te breiden met de juiste hulpverlening.
Hee dames, Ik ben weer terug van weggeweest Druk weekend gehad! Anyways, schoonouders daar wat tegen te zeggen.. Is gewoon out of the question, hun verdedigen hun zoon tegen beter weten in, duidelijk, maar dat heeft gewoon weinig nut. @Babsie Dankjewel vcoor die info, ik denk dat ik dat misschien ga proberen.. Misschien lukt dat? Helpt dat.. Ik weet het niet ben een beetje ten einde raad ermee en kan niet wachten tot we op onszelf wonen want ik word echt simpel van die jongen! Anyways, iedereen bedankt voor alle lieve reacties!