weet niet of dit de juiste plek is... Wie weet er wat tips om mijn zoon te leren om van zijn buik weer op zijn rug te rollen? De heenweg (het leren liggen op zijn buik met zijn hoofd omhoog) was ook een lange (hij is nu 6 maanden en dit kan hij pas enkele weken), maar nu heb ik er bijna een dagtaak aan om hem weer van zijn buik op zijn rug te draaien. Hij draait zonder problemen én graag naar zijn buik, maar daarna... ligt hij klem. Hij krijgt het niet voor elkaar om zijn houding zo te maken dat hij weer terug kan rollen. Dus ik moet hem daar steeds bij helpen. Ligt hij te lang zo, dan gaat hij huilen en gillen (logisch natuurlijk), en op een gegeven moment haal ik hem maar uit de box en zet ik hem in zijn schommelstoel, want dan ben ik ook even met dingen bezig. Dus.. wie heeft de gouden tip? Ik begrijp goed dat dit tijd nodig heeft, maar toch..
Zooo herkenbaar! Dafne rolde al snel van buik naar rug, maar de andere kant op duurde wat langer. Ze slaapt op haar buik, dus moest er een aantal weken een paar keer uit 's nachts om haar weer terug te draaien. Na een week of 2 rolde ze ineens zelf terug, dus dat was fijn! Ik heb dus niks bijzonders gedaan om het te stimuleren.
Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem. Fysio zei dat je ze het niet kan leren, dat ze het echt uit zichzelf moeten doen, maar toch blijf ik met haar oefenen.
O, wacht, hier andersom dus, haha. Van buik naar rug alleen beetje gestimuleerd door op zij eerst te oefenen. Dus vanaf zij draaien. Daarna steeds wat verder. Maar niet veel gedaan, hoe frustrerend het ook is, denk echt dat het gewoon ineens vanzelf gaat.
De arts op het cb zei ook dat ik moest gaan "stoeien". Weet niet precies wat ze daar onder verstaat, maar het is soms toch wel vermoeiend dat ik, als Max in de box ligt, tig keer heen en weer moet lopen om hem weer op zijn rug te krijgen. En als ik me omdraai draait meneer alweer om (zo blijven we lekker bezig )
Ik heb dr soms juist wat langer aan laten klooien, niet meteen omgedraaid. Gemeen van mama Zij ligt weinig in de box, maar meestal op en dun speelkleed. Leek mij dat het makkelijker zou gaan op een iets hardere ondergrond. Misschien helpt dat?
Zoveel mogelijk op de buik laten tot ie t echt niet meer leuk vind. Zo oefent ie het zelf. Of steeds heen en weer draaien zodat ie de beweging wellicht doorkrijgt. Hier rolde ze naar haar buik met 3 maanden en terug met 3,5 maand dus er zit vaak wat tijd tussen dat ze nog niet goed terug kunnen.
Je kan alleen maar helpen, aanleren is denk ik nog te vroeg. Mijn zoontje 'kan' heel veel dingen, maar hij heeft niet altijd in de gaten waarvoor het bedoeld is. Hij rolt al tijden bewust van rug naar buik, maar hij rolde een tijd alleen terug als hij eigenlijk zich afzette om vooruit te gaan. Door het vaak te doen lijkt hij het wel beter te begrijpen, maar het komt nog steeds wel eens voor dat hij 'vast' ligt op zijn buik. Ik vouw dan meestal een knietje onder zijn buik, waardoor hij zichzelf terug rolt.
Ik wacht trouwens pas met helpen tot hij begint te huilen. Daarvoor kan hij heel lang euh-achtige geluiden maken. Het viel mij op dat hij juist in die frustratie heel veel meer kan dan als hij rustig aan het spelen is.
Ja, dat (of zoiets) doe ik ook. 't Werkt alleen nog niet echt.. Met 3 maanden al? Poe hé.. Max is van eind maart; in juni (3 maanden) begon zijn fysiotherapie (afgeplat hoofdje) en toen vond hij op zijn buik liggen nog 100% niets. Zodra je dat deed, begon hij gelijk te gillen. Hoofdje optillen kon hij toen nog lang niet. Dat en stabiel op zijn buik liggen doet hij pas sinds enkele weken. Hopelijk komt de terugweg wat sneller als de heenweg..