Hallo! Waarschijnlijk is onze zoon ook Dysmatuur. Heb met 35.3 weken een groeiecho gehad omdat ik zelf vond dat mijn buik zo klein was in vergelijking met de zwangerschap van mijn eerste zoon. Met deze echo bleek dat mijn zoon inderdaad aan de kleine kant is (33/34 weken tijdens echo) dus ongeveer 2 weken achter op groei. Gewicht weet ik niet (niet genoteerd door gyn.) maar hij valt net boven de p3 lijn. De gyn heeft aangegeven zich nog geen zorgen te maken maar ik meot wel veel rusten. Nu gisteren weer naar de verloskunidge geweest 36.3 weken zwanger, en mijn baarmoeder is niet gegroeid in 2 weken tijd.....en moet nu verplicht bedrust houden.... Volgende week weer naar de gyn. voor een groeiecho maar de verloskundige gaf aan dat de baby wel erg klein is????? Mijn zoon was bij de geboorte 51cm en woog 3225 gram dus ook njiet echt een dikkerdje hahaha dat is hij nog steeds niet (2 jaar en 95cm en 12.5 kilo) gewoon een lange slungel dus.... Moet ik mij nu zorgen maken??? Heb het woord dysmatuur niet gehoord van gyn of verloskundige maar toch als ik alles zo lees wordt ik er niet vrolijker van..... Wie heeft hier ook ervaring mee???
Hoi Hier beetje zelfde verhaal. Ook kleine buik en bleek met 36 weken 4 weken groeiachterstand te hebben. Ook was mijn navelstrengflow niet goed. Uiteindelijk met 38,2 ingeleid. Dit omdat ik weinig leven voelde en de flow nog niet goed was. Onze zoon was 2730gram en 44 cm. Kon gelijk goed zijn temp houden en mocht lekker mee naar huis. Inmiddels zit hij qua lengte boven de gemiddelde lijn en gewicht erop. Hij doet het super. Bij de maart-mamas waren toen meer kleine kindjes. Die doen het allemaal goed en de meeste zitten boven of op gemiddeld nu. Je bent al ruim 36 weken. Zou me niet teveel zorgen maken. En anders gewoon gesprek aanvragen. Krijg je nog weer een groeiecho?
Idd proberen niet al te druk te maken, en misschien nog een groei echo ?! Ik herken je zorgen wel want heb hier zelf ook een tiopic erover geopend. Mijn buik wss ook klein en de gyn vond Het kindje ook te klein...terwijl bij de vk ze goed op groei lag?! Ze woog bij de geboorte 2560gram en nu zit ze op 2900 in 2 weken dus bijgroeien dat doen ze echt wel. Ik heb me paar dagen voor de bevalling heel druk gemaakt over dat ze zo klein is, en hoe alles zo verlopen maar uiteindelijk heb ik me druk gemaakt om niks want ik weet dat ons meisje goed groeid en het allemaal wel goed komt en dat zal bij jou ook vast gebeuren! Wil je veel succes wensen voor de bevalling en op een ge zond en mooi kindje!
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb aanstaande dinsdag weer een groeiecho. Als het kindje dna wel op zijn eigen curve meegroeit is er niets aan de hand (ja wel kleiner dan normaal maar goed)..... Ik weet dat ik me niet al te veel zorgen moet maken maar dat doe je autmatisch wel. Ik ga het dinsdag eerst maar eens afwachten....en voor nu flink rusten......
Hier had mn zoontje een groeiachterstand van bijna 2 wkn. Mn vliezen braken met 34 wkn en hij is gehaald met 36 wkn en toen bleek dat hij in die 2 weken tijd eigenlijk niet was gegroeit. Ons ventje groeit nu nog erg slecht en langzaam met zn bijna 10 mnd zit hij nog in maatje 62 en valt echt van de curve af, maar verder doet hij het super! t'is zo'n vrolijk mannetje..... Mn dochtertje is geboren met een gewicht van 3565 gram en is voor dr leeftijd ook een ukkepuk ( 3jr en 12,5 kg en 87 cm) . Hoop dat de groeiecho gewoon goed is, mn duimen draaien!
Ik heb 2 dysmature kindjes. Mijn zoon wordt over 2 maanden alweer 2, hij was ook nog eens prematuur. Hij is nog steeds erg klein voor zijn leeftijd (maandag weer wegen en meten) maar ik denk dat dit ook genetisch is. Hij draagt nu sinds kort maat 86. Mijn dochter, geboren met 38.1, zat met haar geboorte onder de P2 lijn, ong. 44 cm (lengte is alleen geschat, niet gemeten) en 2250 gram. Komende dinsdag is ze een maand. De mouwen van haar maat 44 truitjes beginnen langzaam kort te worden maar het kan nog net, van maat 50 moet ik alles nog omvouwen. En dat zit rond haar hals ook erg wijd. Buiten de buik doet ze het iig een stuk beter dan in de buik, ik gok dat ze nu rond de 2700 gram is. Persoonlijk heb ik liever een dysmatuurtje dan een pre/dysmatuurtje. Mijn zoon had erg veel problemen met de rijpheid van zijn organen (bij 35.1 geboren maar nog aan alle toeters en bellen in de couveuse gelegen, longrijping, volledige beademing, daarna Cpap, infecties, de hele rataplan). Mijn dochter heeft niet in de couveuse gelegen, geen toeters en bellen, alleen maar hartbewaking. De temperatuurregulatie vind ze moeilijk maar kruiken doen wonderen. Mijn ervaring is: het komt wel goed. Het belangrijkste is dat de organen rijp zijn.
Even een update: Gisteren weer een groeiecho gehad en het gaat super goed met onze vent!! Hij weegt nu 2800 gram en is helemaal niets te klein!!!!! (verloskundig een gyn. van vorige keer zaten er helemaal naast).... ben nu helemaal happy dat ons kindje gewoon gemiddeld is!
Misschien hebben jullie iets aan mijn ervaring met metingen etc. Toen ik 34 weken zwanger was werd mijn kleintje veeeeeeeeeel te klein geschat hij zat onder de p3 lijn. Ik ben er toen 2 dagen voor opgenomen, en kreeg ook het advies doe het thuis rustig aan en ga niet teveel inspanning opzoeken. Enfin ik ben dus door 1 gyneacoloog gemeten (veelste klein zij hij) en door een echoscopist (zij beaamde wat hij zij ook veelste klein) Later ben ik door 1 andere gynaecoloog en een arts assistent gemeten en zij zagen een gemiddeld kindje qua groei. Ik natuurlijk in de stress want wie heeft er nu gelijk en waar moet ik rekening mee houden. Toen het moment van de bevalling, buiten de 'normale' nieuwsgierigheden als hoe zal hij eruit zien, heeft hij haar etc. waren wij dus vooral nieuwsgierig naar zijn gewicht. Uiteindelijk bleek bij 51cm en 3540 gram totaal niet klein dus!!! want het was gewoon een lekkere 7 ponder. kortom mijn advies: hou er zeker rekening mee wanneer je gynaecoloog/verloskundige zegt dat het een te klein kindje is. Maar ga er niet blind vanuit want ik heb al vaker gehoord dat de metingen zeker niet altijd kloppen!!