Spruw bij kleuter en medicatie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Mijn zoontje had tot mijn verbazing witte stipjes op zijn tong. Gister moest ik voor iets anders bij de huisarts zijn en nam hem gelijk mee om even te laten zien. Conclusie: spruw. En het gekke is dat mijn beide kindjes dit nooit hebben gehad als babys ondanks een lange borstvoedingsperiode.

Maar nu dan dus toch spruw op bijna 5 jarige leeftijd.

Het punt is nu alleen dat hij een drankje heeft gekregen wat hij enkele minuten! in zijn mond moet vasthouden en daarna doorslikken. Tevens is het probleem dat het 4 keer per dag moet waarvan één keer rond 22 uur. De eerste keer hield hij het best lang in zijn mond, dat was gister. De tweede keer spuugde hij het uit en de derde keer huilde hij dat hij het niet wilde omdat hij het vies vindt. Met moeite toch binnen gekregen maar wel gelijk doorgeslikt ipv even in de mond laten. Toen ik hem om 22u wakker maakte was het alleen huilen en verder slapen. Hij weigerde gewoon in te nemen maar was ook niet echt wakker te krijgen. Dus de vierde keer gister heeft hij overgeslagen. Vanmorgen om 7u moest weer de eerste dosis van vandaag en het was weer huilen, huilen dat het vies is en hij het niet wil. Hij snapt heel goed dat hij het moet drinken wil zijn tong beter worden maar hij weigert gewoon. Heb hem wel over kunnen halen vanmorgen maar hij heeft het gelijk doorgeslikt.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen of denken jullie dat het wel zal werken ondanks dit moeilijk doen en het niet vasthouden in de mond voor een aantal minuten?

Verder misschien nog andere tips? Eventueel op laten blijven voor de laatste dosis? Hij slaapt normaal om 19u.

Het middeltje wat hij heeft gekregen heet Nestatine en moet 4x per dag 5 ml.

Oh ja, mijn zoontje is helaas echt het type dramaqueen (king) en kan vreselijk moeilijk om alles en vooral veel huilen waardoor een normaal gesprek op dat moment niet eens mogelijk is. Maar hij is dan ook echt niet te dwingen en spuugt het gewoon uit.

2. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Het is ook een vies drankje vind ik zelf... Wat erg goed helpt is gentiaan violet via eurolac te bestellen en je hoeft dit maar 1x per 24 uur aan te brengen.
    Dit hielp veel beter dan de middeltjes van de HA

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113

Weet jij waar ik dit kan bestellen? Kan dat zonder recept en veilig gebruikt worden bij een kleuter? Is het dan verstandig de arts eerst te raadplegen dat ik eventueel wil stoppen met dat drankje en dit wil proberen of? Sorry voor de vele vragen.

4. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Dit wordt aangeraden op borstvoeding.com en kun je al vanaf de geboorte gebruiken. Wij hebben het besteld op aanraden van de VK toen bij onze dochter.
    Via eurolac kun je dit bestellen en dan heb je het de volgende dag in huis.
    Is wel een paars gekleurd goedje ;)

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat spul heeft mijn zoontje volgens mij ook gehad, maar die hoefde dat geen minuten in zijn mond te houden. Werkte overigens voor geen meter. Gelukkig had ik nog wat van het middel wat ik voor mijn dochter had gekregen over (dat schreven ze niet meer uit, omdat het zo dik en plakkerig was, dat sommige kinderen er half in stikten, maar ja, dat is gewoon een kwestie van in drie delen geven over 5 minuten heen), dat werkte gelijk goed.
    Kan me voorstellen dat hij niet een paar minuten met iets in zijn mond wil zitten, ik zou dat zelf ook niet fijn vinden.

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik snap je zoon wel dat spul brand op je tong.

Het is de bedoeling dat er een laagje op de tong blijft zitten zo dat de tong weer geneest. Weet wat het is vorig jaar 4 weken zoet mee geweest. En spruw doet wel pijn.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Allemaal bedankr nog voor de reacties. Gelukkig kreeg ik hem toch zover om t spul te drinken al was het elke keer een strijd en zaten we er vaak een uur of twee naast wat betreft tijd. Maar de kuur had ie uiteindelijk op gemaakt en de klachten zijn ook echt weg (al een aantal dagen nu). We hebben het geluk gehad dat hij er geen pijn van heeft gehad en niet ziek van is geworden.

Deel Deze Pagina