Vragen mag altijd! Het is een beetje een lang verhaal. De eerste twee weken wilde onze dochter niet drinken, niet aan de fles, niet aan de borst. Wat ze continue deed was huilen, gillen, overstrekken, etc. Wat de exacte reden hiervan is geweest is nog altijd onduidelijk. (we hebben daarvoor osteopaat laten komen en de medicatie voor verborgen reflux is toen gestart). De eerste twee weken heeft ze de voeding dan ook volledig per sonde gehad in het ziekenhuis. Toen begon ze plots te drinken en mochten we naar huis. Ze is altijd een onrustige drinker gebleven. Dit is zo frustrerend geweest. Elke keer aanleggen en een huilend kind in je armen hebben zodra ze ook maar bij de borst in de buurt kwam. Zelf denk ik dat dit komt door de vele nare ervaringen in het ziekenhuis. Elke verpleegkundige had weer een andere 'tactiek' om haar aan het drinken te krijgen. De ene kneep in haar voetjes, de andere duwde haar hoofdje in mijn borst etc. Er was nooit rust en altijd stress. Ik denk dat ze daardoor een aversie ontwikkeld heeft tegen het drinken en dat het daardoor zo moeizaam is gegaan. we raakten hierdoor ook in een vicieuze cirkel, want zij was aan het huilen waardoor ik ook steeds onrustig en verdrietig werdt, dat moet zij ook steeds gevoeld hebben. Thuis heb ik nog een aantal weken zo doorgesukkeld, maar ik bleef er heel onzeker over. Krijgt ze wel genoeg binnen, waarom is ze onrustig, etc. Toen ben ik het gaan proberen met de fles en dit ging na een tijdje (ook niet meteen) veel beter. Ze dronk eindelijk rustig en ik zag daardoor ook wat ze binnenkreeg wat mijzelf zekerder maakte. Omdat het drinken aan de fles nu goed gaat (met uitzondering van de afgelopen 7 dagen dus...) wil ik het niet meer proberen. Ik ben gewoon bang dat het weer mis gaat. De gedachte om haar weer aan te moeten leggen beangstigd me al. Heb gewoon een trauma opgelopen door dat hele ziekenhuisverhaal. En het aanleggen herrinnert me daaraan. Natuurlijk vind ik het gevoelsmatig ook veel fijner om haar aan de borst te laten drinken, dat is immers 'hoe het hoort'. Maar ik wil die stress niet meer en ik wil al helemaal niet dat onze dochter die stress weer gaat voelen... Daarbij komt ook nog dat ik moet voeden met tepelhoedje én dat ik een heftig toeschietreflex heb waardoor ze zich steeds verslikt. Ergens ben ik het kolven ook moe, het is gewoon super intensief en inderdaad dubbel werk. Vooral het uitwassen van de spullen na elke kolfbeurt, maar ik wil haar zó graag borstvoeding blijven geven dat ik het doorzet. Vandaar dus...
Mijn dochter is gisteren pas weer begonnen met het leegdrinken van de flesjes.. Heeft ook zo'n 2 weken slecht gedronken en dan dat er 50cc of meer per fles (150+5) bleef staan. Maandag bij het cb was ze toch 900!! gram aangekomen in 5 weken ondanks dat ze voor ons oordeel zo slecht had gedronken... En ze drinkt 4x 150+5 en voor de laatste fles maken we 120+4 omdat ze toch zoveel laat staan en daar drinkt ze meestal maar zo'n 100cc van als we mazzel hebben. En met haar bijna 6 kilo zou ze volgens mij al naar de 5x 180+6 mogen maar dat gaan we bij lange na nog niet halen. Ook heeft ze nog steeds genoeg aan de flesjes. Ik denk dat het een fase is, toevallig stond er in het oei ik groei boek wat over dat ze dan even minder drinken en een beetje sabbelen aan de flesspeen ipv drinken. Heeft ze wel goede natte luiers? Dat is het allerbelangrijkste nl!
Waarom moet je voeden met een tepelhoedje? Jouw verhaal klinkt alsof je er gewoon een goede lactatiekundige bij moet halen... die jullie allebei met liefde laat zien hoe jullie moeten drinken/voeden! Zodat jullie zonder al deze beslommeringen lekker van jullie voedingen kunnen genieten!
Die lactatiekundige is er allang bijgeweest, zowel in het ziekenhuis als daarna thuis. Juist in samenspraak met haar heb ik besloten alles te kolven en met de fles te geven. Op die manier genieten we ook allebei van de voedingen. Voeden met tepelhoedje is vanwege ingetrokken tepels. (ook daarvoor heb ik alles al geprobeerd, voorvormen, voorkolven, etc. helpt allemaal niet). Ik ben tevreden met de keuze die ik gemaakt heb in het voeden. Het lijkt alleen soms alsof anderen er meer moeite mee hebben dan ikzelf. Het contact heb ik met onze dochter evengoed wel, o.a. door bijvoorbeeld babymassage, samen douchen, etc.
Ja, ze heeft nog wel plasluiers gelukkig! Daar houdt ik me nu ook maar een beetje aan vast. Zolang die er gewoon zijn zal het wel goed gaan. Fijn te lezen dat jullie kindje na twee weken ook weer 'normaal' is gaan drinken!
Wij zijn ons er ook niet meer druk om gaan maken misschien dat dat ook helpt? Als jij maar in je hoofd steeds denkt als je nu maar eens meer drinkt.. Dan voelt de kleine dat ook denk ik.
Ik kan het me echt heel goed voorstellen hoor dat dit allemaal heel onzeker voelt en dat het zwaar voor je is. Ik ben mijn eigen borsttijd ook absoluut niet vergeten. Ik kwam daar ook bijna traumatisch uit. Maar als je nou gaat borstvoeden als snoezelmomentje, bv savonds lekker op bed ofzo? Lijkt je dat niet fijn? Dan doe je het na het flesje en alleen voor het gezellige, dus dat je het drinken niet meer als hoofdreden hebt? In ieder geval, 180cc is echt wel heel veel hoor. Veerle dronk bij mij de eerste weken iedere keer niet meer dan 50 tot 70cc per keer. Ze heeft al die tijd tussen de 600 en 700cc voeding gedronken op een dag en nu met de fles doet ze dat echt niet anders. Er zaten zelfs diepte periodes bij van 500cc op een dag. Het is afgezaagd, maar kijk naar je kindje. Oogt ze gezond? Is ze wakker als ze wakker moet zijn (dus niet suf of duf). Laat ze op haar tijd zichzelf flink horen? Heeft ze voldoende natte luiers. Eigenlijk zijn dat voldoende meters. Vertrouwen op jezelf en je kindje daar zit het een beetje in... Dat is wel extra lastig als je zo'n start hebt gehad. Veerle dronk ook heel onrustig en nu soms nog, meestal op dagen dat ze moeite heeft met haar ontlasting trouwens... Ook dat is met het flesje niet beter geworden, maar juist minder goed omdat flesvoeding meer neiging heeft om verstoppend te werken. Heb je trouwens zelf al eens geprobeerd om bv alle melk/zuivel producten weg te laten of het daar beter van werd met drinken? Dus ook alle producten waar iets van zuivel in verwerkt zit laten staan. Er zijn hier op het forum volgens mij wel leden die hier heel veel van weten. Ik vraag het maar even, misschien wat afgezaagd, je zal zelf ook alles al wel bekeken hebben. Maar stel je voor dat je er nét niet aan gedacht hebt...
Wat een lieve reactie. Ik ben toevallig net bij het cb geweest voor haar prikken. Daar ook even haar drinkgedrag besproken. Zij geven nu ook aan, is ze tevreden, dan is het goed! Ofterwijl: geen zorgen maken, ze is nu op een leeftijd beland dat ze zelf bepaald hoeveel ze drinkt en dat het niet meer volgens de boekjes hoeft. Dat is voor mij wel prettig want daardoor kan ik het wat meer loslaten. 'Toevallig' poept ze nu ook niet sinds 4 dagen, normaal doet ze dat elke dag. Maar ze lijkt er geen last van te hebben en volgens de consultatiearts voelt haar buikje mooi soepel en zit er geen harde ontlasting in. Gewoon afwachten dus! Misschien dat ik het nog wel ooit een keer ga proberen, inderdaad als snoezelmomentje. Ben er alleen bang voor dat ze dan toch zo reageert als ze in het begin deed en dat vind ik zo erg... Ik ben toen echt bijna getraumatiseerd overgegaan op kolven, gewoon omdat het iedere keer opnieuw zoveel stress was voor haar en daardoor ook voor mij. Op een gegeven moment zat ik zelf alleen maar mee te huilen elke voeding... Heb inderdaad ook al een koemelkvrij-dieet gevolgd, dat was het idee van de kinderarts. Maar heeft dus ook niet mogen baten. Wat hier het meeste geholpen heeft in het begin toen we thuis kwamen uit het ziekenhuis, was heel veel huid op huid contact. Samen douchen, etc. Dat deed haar en mij écht goed!
wow, alleeerst - ik heb heel veel bewondering voor je! ik heb zelf 2,5 maand gekolfd en toen (helaas) gestopt omdat ik het niet meer trok. Mijn dochter dronk prima tot 3 maanden (fles dan) en toen begon het ook - weigeren, niet leeg drinken. Gelukkig had ze wat reserves, dus we hebben het een paar weken aangekeken - ondanks slecht drinken kwan ze toch 200 gr aan in die weken en daarna ging ze weer beter drinken. Dan weer een week iets slechter drinken, en deze week alle flesjes leeg! Ik denk dat het met een groeisprong te maken heeft. Mijn dochter was de eerste weken ook heel onrusting en huilerig en we dachten ook aan reflux ( ik wilde alleen niet medicatie geven totdat het bevestigd is; dus we hebben ph-metrie gehad en reflux was niet bevestigd!) Huilen werd dan vanzelf minder. Heel veel succes en ik hoop dat het weer snel goed gaat!
Graag gedaan hoor Ik zou het ook alleen doen als het goed voelt. Wat wel is, als je het niet probeert, dan weet je niet of het toch anders zou gaan voelen nu... Maar als je ook maar een moment iets zou van weerstand voelt op zo'n moment, gewoon gelijk stoppen. Juist omdat het voeden zo naar is geweest en ze nu op zich wel goed drinkt, misschien dat je het dan nog kan ombuigen naar iets wat wel fijn is. Alleen doen als je dat ook wat lijkt, bij twijfel niet oversteken denk ik altijd maar. In ieder geval succes en fijn dat het cb je nu ook wat meer aanmoedigt om op je kindje te vertrouwen!
Hoi, Hier ook een mannetje met verborgen reflux en slecht drinken. Eigenlijk al 3,5 maanden een drama. Heel herkenbaar verhaal. Fanatiek beginnen aan de fles, daarna zijn hele lijf in de strijd gooien om maar niet meer te hoeven drinken. Wat een strijd hebben we hier gehad. WErkelijk alles geprobeerd, lopen, prikkelvrij, prikkelrijk, allerlei houdingen, langzaam laten drinken, snel laten drinken, 100 x laten boeren, enz enz. Echt wanhopig werd ik er van. Heeft hier zelf tot ziekenhuisopnames geleid, ook omdat hij wat aan zijn hartje heeft en op zichzelf aan het interen was. Uiteindelijk komt het er op neer dat we ons er bij neerleggen. We voeden hem maximaal 30 minuten 4 keer per dag. Hij pakt zijn eigen momenten en drinkt op sommige dagen iets meer dan 400 cc en op andere over de 500 cc. Ook hier hielp het niets om meer voedingen te gaan geven, we zitten nu op 4 flessen en we zijn met bijvoeden gestart. Maar ook nu lijkt hij al naar 3 flessen te willen. Hij meldt zich werkelijk nooit (en geloof me we hebben het uitgetest). Ik heb wel eens gelezen dat sommige refluxkindjes zichzelf aanleren om met het minimale genoegen te nemen. Jesse valt gewoon onder die categorie. Hij groeit en is vrolijk, dus ik vind het prima zo. Maar heeft wel even geduurd voordat ik het kon accepteren. Ik geef flesvoeding. Jesse heeft via het zh een dietiste en op haar advies voegen we extra schepjes in de voeding toe. Als hij dan 100 cc drinkt heeft hij alsnog 5 tot 6 schepjes voeding binnen gehad. Een erg handig trucje Maar ik kan me je frustratie voorstellen hoor. Het is vreselijk als je kindje niet wil drinken. Wij zijn er nooit achter gekomen waar het aan ligt, zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Het is niet anders, ben blij als hij over een paar maanden aan z'n boterham kan beginnen (ben al aan het aftellen) Heel veel sterkte! @ Kwekijzer: zwaai! (leuke naam gekregen)
Ja hahaha, leuk he Is wel toepasselijk vind je niet Beetje OT (hoop dat het niet erg is) Veerle valt ook wel in die categorie denk ik, bij Jesse vind ik het wel nog extremer. Ik hoorde laatst van iemand ook over een kindje waarbij het mondje zo minimaal mogelijk open ging om een nipje van de voeding te nemen. Kind is nu groot een gewoon een goede eter. Dus ik hou me aan dat soort verhalen vast, alles zal recht komen
@ Kwekijzer: Nee hoor, leuke naam, moet alleen zelf even wennen omdat ik de oude natuurlijk meer gebruikte. Jesse drinkt idd nog iets minder dan Veerle, maar ik vind de verhalen erg overeen komen hoor. Nu we ook bijvoeden merk ik dat alles zo dicht op elkaar gepropt zit dat hij gewoon vol lijkt te zitten. Jij gaf dat bij Veerle ook al aan, dat zij dat ook erg heeft. Het lijkt wel of zijn maagje niet zo veel tegelijk kan verwerken. En ik hoor het ook vaak van anderen idd. Ik ga er vanuit dat de boodschappen straks niet aan te slepen zijn!
Hoe gaat het met jullie kids? Hier gaat het slecht... Zojuist gaan wegen en nu blijkt dat ze is afgevallen. 15 gram, niet heel veel maar ja ze zal toch aan moeten komen!... Heb straks een telefonisch consult met de KA. Ze is ook steeds weer meer aan het overstrekken tijdens en na het voeden dus ze heeft in mijn ogen ook echt ergens last van... De eerste voeding drinkt ze de fles van 200 ml in één keer leeg. Maar daarna drinkt ze steeds maar 100 ml of zo... Ik baal er zo van dat het nu weer slecht met d'r gaat...
He wat vervelend voor jullie.... Dat maakt ook niet dat je jezelf zekerder gaat voelen he... Meld je kindje zich wel (eens eerder) voor de voeding of dat ook niet?
Ja ze meldt zich wel, vroeger deed ze dat nooit maar nu vrijwel altijd. Alleen voor de late voeding maken we haar wakker. 's middags is ze nu alleen steeds zo onrustig dat ze amper slaapt, geen idee ook waar dat vandaan komt. Heb inmiddels de kinderarts weer gesproken, morgen moeten we er naar toe. Hij had het erover dat sommige kindjes me reflux last krijgen van gastrokolieken tijdens het drinken, verder denkt hij evt aan koemelkallergie en had hij het ook nog over de mogelijkheid van opname ter observatie. Op die laatste zit ik niet echt te wachten moet ik zeggen... We hebben eerder al lang genoeg daar in het ziekenhuis gelegen...
poeh wat doet het me goed om jullie verhalen te lezen! Ik zit er al een paar dagen zo erg mee in mn hoofd.. D wil hier ook helemaal niet drinken sinds 1 of 1,5 week. Soms gaat het beter,maar vaak ook niet. Vandaag is het helemaal drama... We bieden 180/6 zo'n 4 of 5 keer per dag. Mogen blij zijn als er 1 of max 2 flessen leeg gaan. Vaak drinkt hij maar 100/140 cc. Overstrekken, slikken, nu is hij ook niet helemaal lekker dus hij hoest en heeft diarree (juist dan moet hij genoeg drinken) Grotere speen ook al geprobeerd, maar dan gaat het juist te snel en komt alle voeding er weer net zo snel uit. Maar hij lijkt wel vrolijk...hij lacht en speelt gewoon. Ik hoop echt dat het snel overgaat. Volgende week naar het CB, ben benieuwd wat hij dan weegt. @ Ago; veel sterkte morgen en ik hoop dat het drinken snel beter zal gaan
@ Ago: Wat balen zeg! Zat ook aan KMA te denken toen ik je verhaal las. Je zou als test eens een hoop melkproducten kunnen laten staan en kijken of het dan verbeterd. Maar misschien wordt haar reflux ook niet optimaal behandeld. Afvallen deed Jesse ook. Dat is echt balen. Wij geven fv en geven nu extra schepjes door zijn voeding (onder begeleiding van een dietiste). Daardoor groeit hij weer. Sterkte morgen.