Wanneer neem je je baby mee in zo'n fietszitje? Overal lees ik wanneer ze goed kunnen zitten. Maar wanneer spreek je daar van. Niels kan qua sterkte in de rug en nek best een tijd zitten. Alleen is het zijn evenwicht gauw kwijt. Maar daar heeft hij in zo'n zitje geen last van lijkt me.
Dan is Niels er nog niet aan toe! Ik hanteerde altijd zelf kunnen gaan zitten en stevig zitten niet dat ze met een duwtje meteen omliggen.
volgens mij is dat pas bij 9 maanden, het is niet alleen stevig zitten maar ook de stevigheid in rug en nek. Denk eraan dat je met je fiets over een hobbel gaat en je kindje niet sterk genoeg is om deze "klap" op te vangen. Net zoals met het volgende autostoeltje heb ik met mijn dochter gewacht tot ze 9 maanden was. Toen ben ik met haar gaan fietsen en is ze in het volgende autozitje gaan zitten. Dit terwijl ze al goed kon zitten met 6 maanden maar inderdaad soms nog wel haar evenwicht verloor.
Ik zou echt tot 9 maanden wachten, want als hij zijn evenwicht verliest is zijn rugje er nog niet aan toe. Je komt over veel hobbels en kuilen en die moet hij kunnen opvangen met zijn lichaam Het consultatiebureau zei dat je het kon testen, door als je kindje zelf zit, hem/haar een klein zetje/duwtje te geven. Corrigeert hij/zij zichzelf dan kun je het proberen.
Ze moeten ook echt zelf hun evenwicht goed kunnen houden. Door de hobbels in de weg, moet de rug en nek veel meer verwerken dan in een gewone tafelstoel. Liefst doe je het pas, als ze zelf kunnen gaan zitten. En anders inderdaad die duw-test. Je brengt ze een stuk uit balans. Dan moeten ze vlot en gecontroleerd weer rechtop gaan zitten. Ons CB adviseerde standaard 11 maanden, tenzij bij de 9 maanden afspraak bleek dat het kindje al motorisch zo ver was..
Bedankt voor de reacties. Nee dan moeten we idd nog even wachten. Mss een beetje dom maar over het rijden over hobbels enzo had ik geen eens nagedacht. Waar zo'n forun wel niet goed voor is . Dan gaan we gewoon lekker in het voorjaar fietsen, en tot die tijd wandelen we lekker.
Mij vertelde ze op het consultatiebureau dat je van goed kunnen zitten spreekt als de bilspleet van je kindje zichtbaar is. Als dat niet het geval is, is zijn ruggetje nog teveel doorgezakt. Bij mijn dochter was dat met 8 maanden het geval. Al ging ze toen nog niet zelf zitten. Ik ben vanaf toen met haar gaan fietsen.
Ik heb gehoord dat ze zelf moeten gaan zitten. Nou heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst met mijn jongste van 10 maanden gefietst. Hij zit erg stevig en kan ook als hij op zijn knietjes zit weer in zit stand komen en kan als hij opzij leunt zich weer in zit stand duwen. Ik vond hem nu dus sterk genoeg. Als ik hem een duwtje geef dan blijft hij stevig zitten
Esmée ging met 7 mee op de fiets. Kon toen zelfstandig, goed en stevig zitten! Maar zoals ik jou tekst lees zou ik gewoon nog eventjes wachten.. al lijkt het me niet lekker om in Dec. te gaan fietsen
Een kindje kan zelf zitten als het vanuit de ligstand zelf gaat zitten en ook stevig zitten blijft, zonder om te vallen. Voor een fietsstoeltje kun je de richtlijn 9-10 maanden aanhouden.
Hier heeft de fysio met 7 maanden zo'n duwtest gedaan en ze kon zich elke keer weer in evenwicht brengen zonder om te vallen dus mocht ze mee op de fiets ... Belangrijk is ook dat ze echt los zitten en dus niet op hun handjes steunen.
Hier hanteren ze bij het cb zelf kunnen gaan zitten. Of (bij sommige kids duurt dit echt heeeel lang namelijk) duwtjes kunnen corrigeren. Dus als hij los zit en je geeft steeds een duwtje dat hij die opvangt door bijvoorbeeld zijn hand neer te zetten of met zijn evenwicht te corrigeren. Kan hij dat ook nog niet heel goed dan nog niet gaan fietsen
Beter wat laten dan te vroeg! Is mijn advies. Je hoort soms zo'n akelige verhalen. Laatst een verhaal gehoord over een kindje dat zijn nek gebroken had omdat een boebeltje in de weg dus nog niet kon opvangen. Papa dacht dat hij in slaap gevallen was... Toen ik dat hoorde kon ik nog best even wachten. Hier idd ook pas gaan fietsen toen hij een maand lang niet meer omviel na een duwtje.
Volgens mij gaat het er idd niet om hoe oud je kindje is, maar wat hij kan. Ik heb gewacht tot ze zelfstandig kon gaan zitten. Naar mijn mening waren zij en haar lichaam er op dat moment pas aan toe om te zitten, dat gaf ze immers zelf aan. Ik heb altijd moeite met dat kan met zoveel maanden. Ook de autostoel: die fabrikanten zetten er een richtleeftijd op. Belangrijker is om naar de ontwikkeling van je kind te kijken. Onze dochter paste tot deze maand prima in de maxi cosi. Ook al 'mocht' ze qua kilo's en leeftijd al lang in een autostoel, die maxi cosi functioneerde nog prima en is ook nog eens een stuk veiliger. Idem dus met mee op de fiets.
Ik wil ook graag met de kleine jongen op de fiets, maar ook Tijs kan nog niet geheel zelfstandig zitten. Hij is nu 7 maand. Ik heb wel wat forums op internet bekeken en kwam de Steco Baby-Mee tegen. Dit is een soort Maxi Cosi houder voor op de bagagedrager. Hiermee zou Tijs dus mee op de fiets kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vraag me namelijk af of de fiets met zo'n Baby Mee wel stabiel is?
Niet dat het niet waar kan zijn, maar dit verhaal heb ik nou al op zoveel fora gelezen, ik vraag me af of dit echt gebeurd is. Iedereen zegt altijd, ja mijn nicht, tante, vrouw van de kinderopvang etc is dat overkomen. Als het echt zo vaak voorkomt als ik lees, zou er vast wel wat in de krant hebben gestaan. Niet dat ik zeg dat het niet waar kan zijn hoor, maar het viel me gewoon op
Waar heb je dat gehoord? Want het klinkt een beetje als bangmakerij, ik vind het een sterk verhaal. Of is het in je directe omgeving gebeurd en heb je het uit een 1e hand terug gehoord? Dus van een direct familielid of dergelijke?
Nou, voor mij duidelijk hoor. Dit noem ik een 'broodje aap'.... Een flexibel ruggetje dat breekt niet zomaar, daar moet je echt wat voor doen. voorbeeldje dat een lantaarnpaal langs de weg ook altijd beweegt, anders zou hij breken.