Hallo, Ik zit al een tijdje te tobben over wat ik wil: borst of fles. Ik wil heel graag borst geven, maar in combinatie met de fles. Zodat mijn man af en toe ook kan voeden en dan met name in de nachten. Vorige keer na de keizersnede van mijn zoontje hield ik het namelijk nog geen twee weken vol.Ik ben iemand die heel slecht tegen weinig slaap kan. Ik vraag me af of dit mogelijk is en hoe je dit aanpakt. Iemand ervaring mee of ideeen over? groetjes, cheyenne
hey ik combineer ook momenteel ik wou eerst enkel borstv geven maar na de week in de kraamkliniek was ik pompaf afkolven lukte wel, en dat deed ik dan ook in het begin, zodat mijn vriend ook es snachts kon opstaan maar na een week thuis, wilde ik ook graag es een glaasje drinken en durfde dat niet omdat dat dan ook in de bv komt dus zijn we begonnen met de combinatie van de 2 zo kolf ik af als ik weet dat ik iets ga drinken die dag dan kom ik de volgende 24< uur door door afgekolvde bv te geven afgewisselds met de fles we zijn er ook mee begonnen omdat ik volgnde week de hele week geen bv kan geven (ben dan een week weg) en zodat de kleine al gewoon is aan de flesvoedin ik moet zeggen dat ditheel goed gaat xxx
Maar als jij afgekolfde melk geeft, die je dan extra afneemt, wat doe je verder dan met je borsten?Staan die dan niet op knappen?En kun jij dan in de nacht af en toe doorslapen?Kan me niet voorstellen dat moeders soms een half jaar bv geven en niet een keer bv 6 uur aan een stuk door slapen. Als ik dat 6 maanden moet volhouden ben ik een zombie en daar wordt ik niet vrolijker van. cheyenne
Bedenk je wel dat ondanks dat je man af en toe in de nacht de fles geeft jou borsten en de aanvraag van melk wel gestimuleerd moeten worden. Voor hetzelfde geld loopt je productie terug of knappen jou borsten uit elkaar de volgende ochtend met evt gevolgen van dien. Als je dat goed heb overwogen dan zou je de laatse voeding voor de nacht een fles kunnen geven, slapen ze ook langer op dan op bv. Je kan dan evt zelf kolven zodat je borsten leeg zijn en je productie wordt gestimuleerd. Dit is wat zelf prettig aanvoelt natuurlijk.
ik geef al bijna 6 mnd BV en ik slaap 8 uur per nacht hoor Mijn zoontje slaapt van 20.00 uur tot 07.30 uur, met om 22.30 nog een voeding (daar maak ik hem voor wakker). BV gaat op vraag en aanbod, je borsten passen zich aan op de vraag.
Hoe kan dat dan?BV geven en 8 uur slapen?Staan je borsten dan even stil ofzo? Of je hebt de volgende ochtend keiharde schijven of je bed is helemaal nat??? Sorry, ben een beetje onervaren, heb het ook niet zo lang gegeven toen. En het is niet als ik zeg dat ik me een zombie voel na 6 maanden en niet begrijp dat moeders dat volhouden, dat negatief bedoeld is, heb er juist heel veel bewondering voor. Het maakt juist dat ik me dan een minder goede moeder voel, omdat ik dat niet kan en anderen wel. Heb mij toen heel schuldig gevoelt toen ik afhaakte.
Ik geef ook BV en als ik weg ga (op bezoek, naar de stad etc) foetel ik wel eens met een 'gewoon' flesje kunstvoeding, gewoon omdat het zóveel makkelijker is dan ergens anders dan thuis BV te geven. Ik zorg er wel voor dat het niet te vaak in de week is maar als ik een dagje weg plan (zoals gisteren) dat hij dan niet meer dan 2 flesjes kunstvoeding krijgt. Ik merk dat dan wel aan mijn borsten 's nachts, want 's morgens zitten ze goed vol en lekken ze. Lewis krijgt z'n laatste voeding meestal rond 22.30u-23.30u en slaapt dan door tot op z'n vroegst 4 uur en z'n laatst 6 uur. Ik zou gewoon doen waar jij je prettig bij voelt en je niet aan een strak regime gaan houden omdat sommigen BV propaganderen (met alle goede bedoelingen). Toen ik pas was bevallen en Lewis 's nachts wilde drinken was ik soms écht niet te genieten, ik viel onder het voeden soms bijna in slaap, maar zodra ik weer kon gaan slapen had ik hele rare dromen over het geven van BV en dat ik in slaap was gevallen en Lewis ergens nog in ons bed lag maar ik hem niet kon vinden . Ik kreeg door de vermoeidheid echt nachtmerries, mijn vriend gaf daarom op sommige nachten ook wel eens een flesje kunstvoeding (of afgkolfde melk) zodat ik wat kon bijslapen. Nu zit ik helemaal in het ritme en krijgt hij zoveel mogelijk BV. Ik vind het heel belangrijk dat mijn zoontje het allerbeste krijgt, maar het moet niet ten koste van mezelf gaan, want daar heeft hij ook niks aan . Succes!
Ik wil borstvoeding ook proberen maar zeker niet ten koste van alles en ik ga me echt niet schuldig voelen als het niet lukt. Lukt het wel dan is het mooi meegenomen ivm de eerste afweerstoffen maar ik ga echt niet dagenlang lopen aanmodderen. Ik heb ook al 2 flesjes gekocht dus lukt het niet of valt het mij tegen dan wordt het gewoon flesvoeding.
Het kan wel, maar weet dat als je minder vraagt (principe van vraag en aanbod) er ook minder geproduceerd word. Het kan zijn dat je kindje dan overdag ook niet genoeg kan krijgen. Als je dit echt wilt zou je als je een flesje kunstvoeding gaat geven zelf kunnen afkolven en dit bijv. of invriezen om een voorraadje op te bouwen of bijv. de bv in een flesje kunnen geven. Over langer slapen: mijn jongste zoontje sliep na 5 weken door, zo'n 6 a 7 uur achter elkaar toen. Ik had de eerste paar dagen wel wat lekkende borsten of harde schijven, maar je borsten wennen hier ook weer aan (was bij mij wel zo).
Ik heb het ook gecombineerd. Omdat Milan een schisis had moest ik alles kolfen. Dit was erg slopend en het stimuleert toch niet zo goed als rechtstreeks zeg maar. Ik had dus niet voldoende melk om de hele dag te kunnen, dus Milan kreeg meestal 1 flesje vlesvoeding per dag. 's nachts kolfde ik meestal niet. Idd, je lichaam went aan dat ritme en had er geen last van.
Ik denk dat je beter naar een info ochtend, middag of avond van bijv. BV Natuurlijk kunt gaan Je borsten passen zich aan, dus als je kindje gaat doorslapen (hier bij 2 mnd) dan heb je de eerst dagen idd stuwing, maar daarna zijn je borsten gewend dat ze 's nachts geen voeding hoeven te geven. Dat is juist het handige van BV, het werkt op vraag en aanbod.
Ik denk dat je deze vraag het beste in de rubriek borstvoeding even kan stellen, want daar zitten een aantal dames die er superveel vanaf weten. Ik vrees zelf dat het niet gaat lukken om bv en fv van begin af aan te combineren... je productie is dan namelijk nog totaal niet stabiel, en als je dan de helft van de keren fv geef wordt je borst niet genoeg gestimuleerd en stopt meestal helemaal met melk maken. Het is wel mogelijk om met bv te beginnen, en later over te stappen om een combinatie.
hey even nog wat reageren wij geven savonds vlak voor we gaan slapen meetsal bv dan staat mijn vriend op rond 3 uur voor een flesvoeding en om 7 uur is hij weer wakker en krijgt dan bv de rest kolf ik af maar meestal is er niet veel over hoor mijn kleine drinkt 60 cc per keer (is nu 13 dagen oud) maar snachts heb ik geen last van gespannen borsten ofzo ik hoef in principe niet op te staan omdat mij borsten te gespannen staan als ik 1 voeding oversla xxx
Tnx voor de reacties. Ik denk dat ik de eerste tijd volle bv ga geven, idd om de productie goed op gang te krijgen en daarna bv 1 voeding een flesje doe. Verder ga ik in september, als ik dat nog haal naar een voorlichtingsavond van BV in het ziekenhuis. Toch hebben jullie reacties me wel erg geholpen, weet er nu iig wat meer van. Ervaringsverhalen vind ik soms nuttiger dan puur alleen voorlichting.