is dit nou een sterrenkijker?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Missprincesa, Aug 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 33 weken zwanger en had laatst een echo. De baby was al een beetje ingedaald en lag met het hoofdje naar beneden. De vk zei toen dat hij met zijn gezichtje naar boven lag, maar dat dat met de bevalling nog wel kon draaien.
    Dacht er toen verder helemaal niks van, weet ik veel hoe die baby moet liggen. Was al lang blij dat hij met zijn hoofd beneden lag :)

Maar nou las ik later over sterren kijkertjes, voorhoofdsligging en aangezichtsligging. Het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil nou is, maar heeft de baby nou 1 van die liggingen? (Jullie kunnen me zeker niet vertellen welke he :p). Zo ja, wat is dan de mans dat hij nog goed draait en wat kan ik doen en/of rekening mee houden?

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Tijdens de bevalling draaien ze toch nog meen ik?

3. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
  4. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ze zei ook dat hij met de bevalling nog wel kon draaien, maar las op internet dat de meeste kindjes al wel in de juiste houding lagen. Dus was even benieuwd wat de kansen waren en of ik zelf wat kon doen.

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja ik meen dat juist tijden de bevalling kindjes gaan draaien...

6. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
  7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier beide keren bevallen van een sterrenkijker....het is vervelend maar te doen hoor. Maar je moet je daar niet druk over maken want je bant pas 33 weken het kan allemaal nog draaien,

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ze kunnen tijdens de bevalling ook nog draaien. Eva was een sterrenkijkertje maar is tijdens het persen zelfs nog gedraaid. Dus maak je niet druk! :)

9. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Een sterrekijker is een kindje dat tijdens de bevalling met t gezichtje naar boven komt ;) daar valt nu nog niks van de zeggen. Aangezichtsligging, is een kindje wat met t snoetje eerst komt. Dit wordt vaak een spoedk-snede... Gezichtje heeft namelijk geen fontanellen, en deukt dus niet mee net als t hoofdje, wat een vagina bevalling erg moeilijk maakt.

10. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké bedankt.
    Maakte me ook nog niet direct zorgen hoor, maar was wel even benieuwd naar de kansen. Maar daar is dus niks/weinig over te zeggen :)

11. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

Aug 2, 2012
    1,613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Mijn dochter is als sterrenkijker geboren....
    Door de andere omtrek van haar hoofd zat ze vast en zijn ze 30 min bezig geweest met de uitdrijving. Daar kwamen ze pas tijdens bevalling achter

12. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Mijn tweede was ook een sterrenkijker. Daardoor had ik snel al persweeën.
    Tijdens de laatste perswee is hij nog gedraaid en dus normaal geboren.
    Heb het op video staan, verloskundige was verbaasd.
    Overigens wist ik pas met de bevalling dat hij verkeerd lag..

13. Saffira29

Saffira29 Fanatiek lid

Jan 23, 2013
    1,765
    0
    0
    Parttime werk en fulltime mama
    Vuren
    Mijn dochter was een sterrenkijker.. Het is te doen ja, maar geen makkie!!

M'n verloskundige heeft er nog steeds respect voor hoe ik haar eruit heb weten te persen, 7,5 pond, 53 cm, eerste kindje en ik ben smal van onderen...
    Ze checken het nu voor mijn bevalling want ik wil dan liever niet thuis zijn, maar in het ziekenhuis.

Dus ik ga er vanuit, nu ze weten hoe je kindje ligt, dat ze het nog wel een keer checken hoor! ;)

Maar het is idd een sterrenkijker dan... Inplaats van dat ze nr je poeperd kijken, kijken ze nr je muis.. :p

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Bespreek het eens met je vk/gyn....
    Het kan altijd allemaal....

15. Julez

Julez Actief lid

Jul 20, 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Baby kan tijdens de bevalling nog draaien volgens mij, maar dat zul je met de vk moeten overleggen. Overigens lag mijn kind in voorhoofdsligging (tijdens de bevalling zelf had men het over aangezichtsligging, pas bij de nacontrole werd duidelijk over voorhoofdsligging gesproken)

Deze liggingen zijn zeldzaam, (Volgens de vk van het ziekenhuis ) en mijn bevalling is uiteindelijk geëindigd in een spoedks. ze kwamen nog met een boek aanzetten met plaatjes om te laten zien....

Heel veel succes met de bevalling alvast!

16. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,293
    113
    Nederland
    Mijn zoontje was ook een sterrekijker. Daar kwamen ze tijdens de bevalling met 3/4 cm achter. Heb de tip gekregen om op handen en knieen te gaan en op die manier al wiebelend mijn weeen op te vangen. Doordat hij een sterrekijker was had ik wel met 5 cm flinke persdrang, dat vond ik vreselijk! Uit eindelijk is hij op het laatste moment nog gedraait in de goede positie!

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik denk dat je er met 33 weken nog niets van kan zeggen. Nog zo'n 7 weken om alle kanten op te draaien.

Mijn dochter was ook een sterrenkijker. Ik kreeg al vroeg persweeën die ik moest wegzuchten. Je mag dan nog niet meepersen en dat vond ik erg zwaar. Toen ik eenmaal 10 cm had en mocht meepersen, heb ik 43 minuten geperst en ze is normaal geboren (geen vacuüm/tang). Dus dat valt reuze mee voor een eerste voldragen kind.

Ze kwamen er pas tijdens de bevalling achter. Eén of 2 weken ervoor had de gyn nog gezegd dat de baby "er perfect voor lag" voor de bevalling. Dus echt, het kan nog alle kanten op.

18. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, nou ben ik wel een beetje benieuwd, waarom krijg je bij een sterrenkijker al zo snel persdrang?

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Omdat het kindje al eerder dan bij een normale ligging op een bepaald punt drukt, waardoor je de persdrang krijgt. Alleen kan het kindje er dan nog niet door, omdat je nog geen 10 cm ontsluiting hebt. Je mag dus niet meepersen.

Ik denk echt dat je je met 33 weken nog geen zorgen hoeft te maken. Bij een vriendin van mij draaide haar kind nog met 39 weken in stuit (en later weer terug), dus het kan nog alle kanten op.

Als je je toch zorgen maakt, zou ik overleggen met je gyn of verloskundige over hoe zij de kansen inschatten dat de ligging nog verandert. Anders blijf je maar piekeren.

20. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, ik maak me nog geen zorgen. Het was alleen dat zij er toen wat over zei, maar ik daar verder helemaal niet bij stil stond. Een paar dagen later las ik iets over sterrenkijkers etc. Vroeg me toen af of ze het daarover had en wat ik daarbij kon verwachten. Als ik tijdens het gesprek de link had gelegd, had ik het direct even gevraagd, maar begon het me dus pas een paar dagen later af te vragen.
    Volgende week weer controle en ook een echo, dus dan vraag ik er ook wel even naar. Maar voorlopig weet ik even voldoende :)

Share This Page