Tot 1 jaar geen suiker, tot 2 jaar af en toe en nu echt wel wat losser. Ik houd van gezond eten, maar ook van snoepen. Ik heb daar een goede balans in gevonden (behalve als ik ongesteld moet worden dan ) en dat willen wij onze zoon ook meegeven.
Kinderen die nooit aanleren om gezoet snoepgoed als 'lekkernij' of als beloning voor weet ik veel wat te zien, zullen er echt niet om talen. Al zet je een zak vol voor hun neus. Mijn kinderen hebben nooit snoep, koek, pudding, ijs oid als tussendoortje gekregen. We hadden die niet in huis. En ze lusten zoet helemaal niet. De smaak van geraffineerde, sterk gezoete eten is ze nooit aangeleerd, dus die behoefte hebben ze absoluut niet. Normale suikerbehoefte halen ze uit fruit en koolhydraten, en meer hebben ze ook niet nodig. Ze slaan dus de meeste tussendoortjes bij vriendjes af, eten geen taarten op verjaardagen en vragen netjes of er wat water bij mag in ranja (dit heb ik ze geleerd om te vragen, anders drinken ze de mierzoete bekers helemaal niet en komen soms na 3 uur spelen thuis met giga dorst)
Als je ons alleen op verjaardagen ziet zullen er zijn die hun bedenkingen hebben, dan kan ie lekker snoepen zeg maar, maar thuis is het fruit waar ie om vraagt...heb qua snoep ook alleen rozijntjes in de la liggen. Soms is een oordeel ook snel gemaakt maar sommige houden echt alles bij, ik ben meer van het gezonde verstand gebruiken...alles met mate.
Ik vind het lastig. Wil het liefst zo weinig mogelijk suiker en zout geven. maarja mijn omgeving. De oppas die eens in de week oppast. Iedereen geeft maar snoepjes en pakjes roosvicee wat ik ook zeg.. pff. En mijn zoon van 2 vind het heerlijk. En ik wil er ook geen groot drama van maken, maar zo is er iedere dag wel iets. Dus daar baal ik wel van. Zelf heb ik rozijntjes als snoep en verder tarwebiscuitje en fruit. Ik las hier over groentechipje. Waar koop je dat? Dat lijkt me wel wat. Op brood krijgt hij kaas of worst of appelstroop of jam zonder suiker. Maar ook dat is lastig vol te houden bij oppas en kdv. Hoe weet mijn zoontje opeens wat hagelslag is bijvoorbeeld.. tja