Soms kan ik er helemaal gek van worden, mijn dochters willen bijna geen groente eten. Ze eten wel wat maar zo weinig... Maakt niks uit wat ik probeer ze "lusten" het niet.... Hoe gingen jullie hiermee om? Gewoon negeren en uiteindelijk gaan ze het wel eten, of toch "dwingen" om iets te eten..? Moet zeggen dat ik mijn jongste echt niet aan de groente krijg. De oudste was vroeger ook erger nu begint ze gelukkig steeds meer te proeven en te eten. Mijn dochters zijn 4 en 6 trouwens... Dus ik ben op zoek naar ervaringen en tips meiden....
Gevarieerd blijven aanbieden (verschillende groenten, verschillende bereidingswijzes, ook rauw) zelf genieten en geen strijd!
Hier eten ze ook weinig groenten. Maar sinds kort wel veel snoeptomaatjes. Duurde even, vooral bij Lisa, maar die vindt ze nu ook heerlijk.
Hier zijn ze dan wel pas 1jaar , 2jaar en 3 jaar . de jongste eet wel alles wat ze aangeboden krijgt , de oudste 2 niet , prima , ik blijf het aanbieden, verschillende soortzn verschillende bereidingen , de oudste eet nu af en toe wel iets maar echt niet veel , komt vast goed als ze ouder worde
Hier hetzelfde probleem met een zoontje van 2. Bied het aan, maar krijg standaard de mededeling ' vind ik niet lekker'. Moedig hem vaak wel aan iets te proberen, doet hij soms ( dwing hem niet). Spuugt het dan toch weer uit. Ook als ik het fijn verwerk in pasta, vist hij het vaak uit zijn mond. Kijkt er naar en zegt ' niet lekker'. Dan heeft hij dus niet echt gezien wat het was voordat hij het op wilde eten. Ja, ook ik vind het vervelend, maar ga er nog steeds vanuit dat het ooit wel goed komt.
Hier nu wel een leeftijd (4jr) dat wij vinden dat ze alles kan en moet proeven... Ze hoeft er geen bord van leeg te eten maar zeggen dat ze het niet lust zonder proeven kan hier niet. Het proeven gaat dan ook altijd zonder problemen de laatste tijd. Verder geen strijd hoor... Maar hier ook wel ooit 'geen groentenproeven/eten is ook geen speciaal toetje' oid
Heeel herkenbaar helaas. Hier ook iemand van bijna zes die geen groente eet. Helaas geeft papa ook niet het goede voorbeeld dus ik voel me vaak compleet machteloos. Ik ga er van uit dat het ooit wel gaat komen.. maar wanneer!?? Ik hou het nu maar weer op negeren. Aanmoedigen heb ik geprobeerd, chanteren met lekkere toetjes, er in proppen, naar de kamer sturen, boos worden, aan tafel laten zitten tot er gegeten werd.. niets werkt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vroeger ook een moeilijke eter was, dus ik herken het wel. Ben nog steeds niet echt een warm eten fan (maar laat dat dus niet merken)
Oh op die leeftijd zou ik dat echt niet meer accepteren. Hier is proeven vanaf 2 jaar al verplicht. Als ze het niet proeven gaan ze het zeker niet lekker vinden. Als ze het na het proeven echt niet lekker vinden, nou prima dan niet, maar de ervaring leert dat het bijna altijd meevalt. Mijn meiden eten vrijwel alles van wat er op tafel komt en daar zijn echt genoeg dingen bij die ze de eerste keren niet hoefden. Maar om iets te lusten moet je het eerst een paar keer proeven .
Dit idd..en ik weet niet wat ze wel als avondeten eten dan maar er zou bij mij ook maar een mini stukje vlees op het bord gaan en zorgen dat ze zeker hun buik niet met iets anders vullen. Als je gewend bent een toetje te eten zou dat bij mij niet meer zijn dan een eetlepel. Pas meer als ze normaal eten.
Maar als "dwingen" niet werkt wat dan? Ze doet het gewoonweg niet wat ik ook probeer. Ik wil het ook niet accepteren maar als echt niks werkt...ze het gewoon niet eet dan houdt het toch op....
Hier ook wel eens heel flauw gezegd dat ze eerst moet proeven voordat ze vlees krijgt oid. Of dat niet proeven betekent dat ze ook niks lekkers hoeft/krijgt! En altijd met de mededeling dat als ze het echt niet lekker vindt ze het uit mag spugen... dat helpt haar altijd over de drempel en 'vreemd genoeg' wordt er maar zeer zelden iets weer uitgespuugd!
Wie niet eet gaat hier van tafel. Geen echte straf, maar wie niet eet, hoeft ook niet aan tafel te zitten. Dat vinden ze allebei heel erg en dat is dus ook bijna niet nodig.
Ja dat is het probleem nu net.... Zolang ze het niet hoeft te eten boeit haar verder niks... Had ik het maar zo makkelijk...
Na 15 u worden hier alleen nog groente als snack geserveerd, dus reepjes komkommer, paprika, snack tomaatjes. Gek genoeg eet mijn zoontje dan wel groente! Als het om 18u op zn bord ligt is het ineens minder vanzelfsprekend... Wij zijn vegetariërs , dus vol eten met vlees zit er niet in... Mijn zoontje krijgt meestal maar een klein beetje pasta/rijst/aardappel/kaas naast z'n groente en als hij meer wil dan moet hij eerst X hapjes groente eten
Mijn dochters eten heel veel en graag groenten gelukkig, maar ik merk bij logés dat dit niet vanzelfsprekend is. Opvallend is wel dat ze bijna zonder uitzondering wél vlot groente eten als het als snack wordt aangeboden. Rauwe groente als stickjes, eventueel met een (yoghurt)dipsausje (vb. gele saus met kerriepoeder, roze saus met ketchup), snack tomaten, van die kleine komkommertjes, zoete paprika, gekookte en afgekoelde boontjes, of blokjes groente gecombineerd met een stukje kaas, mozzarella, rolletje ham of schijfje worst, schijfjes groente besmeerd met room- of kruidenkaas... het heeft altijd succes.