Sinds enele dagen gaat de borstvoeding niet zoals het hoort. Ik werk .aatste dagen veel uren en moet zeggen, goed eten laat misschien de wensen over. Mijn zoontje is nu 5 weken oud en ik heb het gevoel geen melk meer te hebben en dit vooral in de avond. Hij drinkt ineens veel langer, wordt rapper onrustig omdat het niet snel geneog gaat. Gisteren bijvoorbeeld heeft hij een geweldige voormiddag en vroege namiddag gehad. Hij vroeg om de 3 of 4u. Tot het weer avond werd en dan wil hij constant aan de borst. En eerlijk ik hou dat niet vol. Dan geef ik hem een afgekolfd flesje en dat drinkt hij echt gretig op. Zelf kolf ik dan nog wat. Vervolgens slaapt hij minimum 4u om dan zoals vanmorgen weer om de 2 uur te komen. Ik heb bijna geen gekolfde melk meer om hem te geven. Hij weegt 5,2 kg ongeveer en groeit goed. Mijn borsten lijken wel theeezakjes. Ook is mijn rechterborst niet zoals het moet zij denk ik. Heb heel lang getwijfeld of ik borstontsteing heb, maar heb de symptomem niet. Ik heb een harde plek van onder mij oksels tot aan mijn tepel. Deze is eventjes licht rood geweest. Het doet pij als ik er op duw of als ik kracht op die spieren moet zetten. De plek krijg ik moeilijk weg gemasseerd. Ook heb ik precies een verdikking aan de rand van mijn tepelhof. Er zit precis vocht onder. Daarom doet waarschijnlijk voeden aan die kant pijn. Er is lactatiedeskundige geweest en die zei dat alles ok was. Zijn het regeldagen of?
Hoi Sorry dat het zo laat is voor ik kan reageren Hoe is het nu met jullie? Geef je nog borstvoeding? Het kan zijn dat je kindje extra clustert in de avonden omdat je zelf aan het werk bent. Op zich is daar niets mis mee. Het kan ook zijn dat je kindje gewoon bij je wil zijn. Of dat je kindje vroeg is geboren en nu weliswaar 5 weken, maar eigenlijk nu a terme is, ronde de uitgerekende datum dus. Dan is het heel normaal gedrag wat hij vertoont. Kindjes clusteren nu eenmaal in de avond. Dat is in die zin handig omdat mama dan vaak in de buurt is. En ze regelen ondertussen je voeding waar nodig bij. Dat je borsten slap voelen is niet erg, de stuwing naar voeden toe verdwijnt gelukkig na een tijdje. Wanneer je kindje voldoende plast en groeit is er dus niet zo veel aan de hand. Hoe is het met de plek onder je oksel? Zie je iets aan de huid? Of bij de rand van je tepelhof? Mogelijk kun je het vocht iets terug masseren voor het aanleggen? Dan zit er 'beweging' in en kan het weggedronken worden. Ik hoor het graag als ik je nog van dienst kan zijn. Groetjes!
Hoi, niet erg hoor, iedereen heeft feestdagen gehad. Ik geef nog steeds bv. Ik ben er stiekem wel fier op. Die plek is weg gelukkig en doet niet meer zo veel pijn. Heb alleen beetje moeite met het voeden op verzoek. Ikzelf hou nl heel erg van structuur en regelmaat, heb ook altijd mijn machtrust broodnodig gehad. Ik weet dat het niet echt mogelijk is een bv kindje in een schema te stoppen, maar zijn er tips zodat hij de nacht eerder coor slaapt. Hij is nu 7 weken, niet te vroeg geboren ofzo en nu al 6 kg. Hij is nl in 3 weken zo een kg bijgekomen. De mevr. Van kind en gezin verschoot er van. Clusteren doet hij niet echt meer, meestal zitmer 3 tot 4uur tussen en een 6 of 7 voedingen per dag. Toch is dat niet elke dag zo en dat maakt mij onzeker, zeker omdat ik een routine probeer aan te leren. Je hoort hier zo vaak op dit forum van ja 7u bed, volgende voeding om 4u ofzo en dan de volgende zo laat, maar bij ons lukt dat precies nooit.
7 weken is inderdaad nog erg jong. Kijk waar je ruimte hebt om te spelen. Neem de tijden die je leest niet al te nauwkeurig. Geef je kindje de tijd om zelf tot een ritme te komen wat bij zijn groei en ontwikkeling past. Meestal met een maand of 3 (zo 10-12 weken) kun je zien wat het wordt. Om de nacht goed door te komen is het sowieso van belang dat je overdag voldoende voedingen hebt: kindjes die aan wat weinig voedingsmomenten overdag komen halen dit al gauw in de nacht in. Sommige moeders merken ook dat (los van het aantal voedingen overdag) ze een nachtvoeding nodig hebben om het hele productiesysteem op peil te houden. Ik zou het nog even aankijken dus. Ik lees dat het heel goed gaat, je kindje doet het prima en groeit als kool! Daar mag je inderdaad fier op zijn. Probeer het even aan te kijken. Bij twijfel: bedenk :"Ik KAN dit!" (en dat blijkt ook uit zijn groei! Top! ga zo door. Groetjes Heidi