Ik ben nu 15 weken en onder controle bij de gynaecoloog in verband met m'n te hoge bloeddruk. Nu krijg ik daar medicijnen voor; 3 maal per dag 250 mg Aldomet. Voordat ik daarmee begon was m'n bloeddruk 140/95. Het was juist de onderdruk die te hoog was. Nu voel ik me sinds gister helemaal niet lekker en heb m'n bloeddruk opgemeten. Nu is m'n bovendruk 170 en onderdruk netjes 80. Vind m'n bovendruk wel erg hoog. Volgende week woensdag moet ik weer voor controle, ditmaal eenmalig bij de verloskundige in hetzelfde ziekenhuis omdat de gynaecoloog dit wel leuker vond voor mij omdat hij nooit zoveel tijd heeft en puur alleen de medische kant bekijkt. Ik twijfel nu dus of ik wel of niet de gynaecoloog even moet bellen in verband met die hoge bovendruk. Kan dit kwaad als ik er mee wacht tot ik bij de verloskundige terecht kan? Of zal zij mij dan toch ook weer terugverwijzen naar de gynaecoloog? Begin me wel een beetje zorgen te maken, wat natuurlijk ook niet bevoordelijk is, maar wil ook niet overal om bellen... Alvast bedankt voor het antwoord! Groetjes Lotte
hoi lotte, De bovendruk is heel erg beinvloedbaar. door bijvoorbeeld; dat je gehaast hebt, of dat je een drukke dag hebt gehad of voor de boeg hebt. Dat je net twee trappen op hebt gelopen en als je ziek bent. De boven druk vinden we in de verloskunde niet zo belangrijk. En Het is een moment opname kan na 5 min al goed weer helemaal zijn gezakt. Imke
Imke, bedankt voor je antwoord! Heb gister toch het ziekenhuis gebeld omdat ook m'n onderdruk weer hoog was; 110. Nu blijkt dat in rust dus als ik zit of lig dat m'n onderdruk netjes onder 95 blijft maar zodra ik ga lopen of wat ga doen, dan schiet hij omhoog. Dit kunnen ze niet verhelpen met meer medicatie dus moet het nu echt rustig aan gaan doen was het advies. Ben wel bang dat ik dus niet tot de 40e week vrolijk zal rondhuppelen. Moet woensdag ook weer terug naar de gynaecoloog want ze gaan nu ook de waardes in m'n bloed en urine bijhouden. Heb jij eerdere ervaringen met een hoge bloeddruk zo vroeg in de zwangerschap. Waar kan/moet ik rekening mee houden? Groetjes Lotte
hi lotte, Ik ben heel eerlijk lotte: Je moet er rekening meehouden dat je de gehele zwangerschap aan de medicijnen moet blijven. Ook moet je er rekening mee houden dat ze je ook kunnen opnemen ter observatie.Door je bloed te controleren en je urine houden ze in de gaten dat je geen zwangerschaps vergiftiging ontwikkeld. Het is voor de artsen ook belangrijk om te weten hoe het kindje het onder deze bloeddruk doet. Soms zie je dat kindjes wat achter blijven in groei. Zolang het kindje beter af is bij jou zal het bij jou blijven maar er zijn grenzen,is deze bereikt dan kan het voor het kindje soms beter zijn om buiten de buik te zijn. VOlg de adviezen van de artsen op meer kan je niet doen! Dit betekent niet dat bij een eventuele volgende zwangerschap je bloeddruk ook tehoog zal zijn. Heel veel sterkte Imke