Geachte heer/mevrouw, Ik ben nu in loondienst maar mijn contract is voor bepaalde tijd en eindigt 1 december (na 39 maanden). Dan ben ik zelfstandig ondernemer. Ik kan 1 week werken voordat mijn verlof ingaat (per 8 december). Mijn ZEZ-uitkering wordt op basis van grondslag berekend, gaat dat dan over deze ene week? Krijg ik dat dan tijdens mijn verlof maandelijks uitgekeerd? En wordt er een naberekening gemaakt als mijn daadwerkelijke winst bekend is? Wanneer kan ik dit aanvragen, als ik nog in loondienst ben of pas als ik zelfstandig ondernemer ben? Een andere vraag: is een WAZO-uitkering een verplichting van de werkgever, ook bij een contract voor bepaalde tijd? Wat zijn de eisen hiervoor waar ik of mijn werkgever aan moet voldoen? Graag hoor ik van u, Mvgr, M.Z.
Beste MyrteZ, Je hebt een aantal vragen over de ZEZ-uitkering. De aanvraag van een ZEZ-uitkering kan je indienen tussen de 24e week van je zwangerschap en 2 weken voor je het verlof wilt laten ingaan. De hoogte wordt dan gebaseerd op het inkomen dat je in de periode voor het verlof hebt verdiend. Ook als dit maar 5 dagen zijn. We delen dan je winst door het aantal gewerkte dagen. Dit wordt naderhand aan de hand van je jaarstukken definitief herbeoordeeld. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) is geen verplichting van de werkgever. Het recht op deze uitkering wordt door UWV beoordeeld en betaling wordt ook door UWV gedaan. Als je in loondienst werkt ben je hiervoor verzekerd. Eindigt je dienstverband voor je verlof ingaat? Dan kun je nog aanspraak maken op de WAZO als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je werkzaamheden is. Je contractvorm is hierbij niet van belang. Actuele informatie over de samenloop van ZEZ en WAZO vind je hier op uwv.nl. Ik wens je alvast veel succes bij je zelfstandige werkzaamheden. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare