Hallo, Mijn nieuwe werkgever is bereid mijn contract in te laten gaan net voor mijn verlof, maar waardoor word de hoogte van de uitkering bepaald? Hier en daar lees ik dat het afhankelijk is van het loon gedurende het afgelopen jaar en niet van het aantal uren en loon in het contract, maar ik kan hierover niets formeels vinden bij het uwv... hoe werkt dit?
Hallo Chilena, Wat mooi dat je een contract krijgt zo vlak voor je verlof. Nu wil je weten waarop je Zwangerschapsuitkering (WAZO) uitkering wordt gebaseerd. Je WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Wij baseren het dagloon op het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Voor het dagloon kijken wij daarbij naar de periode van 1 jaar, deze eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode. In jouw situatie geldt waarschijnlijk: Na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? We delen je SV loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Ben je na het einde van de referteperiode in dienst gekomen, dan delen we je SV loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot de dag waarop je verlof begint. Zie hier voor de berekening van je WAZO uitkering. Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap en veel succes in je nieuwe baan. Met vriendelijke groet, [FONT="] Petra UWV Webcare Team[/FONT]