Vanaf wanneer hartje luisteren met doppler/doptone

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door JayLove, 13 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen allemaal,

Een vraagje voor de dames die een angelsound of andere doppler/doptone hebben gebruikt in hun zwangerschap. Vanaf welke week konden jullie het hartje horen? Ik ben zelf erg slank en heb deze zwangerschap met 6weken 5dagen een uitwendige echo gehad waar alles goed zichtbaar was. Ik ben nu 7,4 week zwanger, zou ik het al kunnen proberen een deze dagen
    ? Heb pas volgende week donderdag de intake bij de vk maar ben bang dat ik dat niet red.
    De reden hiervan is dat ik (heel) erg angstig ben aangelegd en ook nog eens hypochondrie heb, wat waarschijnlijk ook de reden is dat ik zo angstig ben tijdens de zwangerschap. Ik heb al cognitieve therapie hiervoor sinds kort maar toch merk ik dat ik het nog heel erg nodig heb bevestiging te krijgen dat het goed zit. Zo kan ik mij de hele dag druk maken en stressen of het wel goed zit en bij elk krampje ben ik als de dood dat het mis is. Het houd mij onbewust ook erg bezig en dat wil ik niet, ik kan niet eens genieten. Ik moet mij ook echt inhouden niet de vk te bellen, die hebben betere dingen te doen dan mij constant gerust te stellen. In de zwangerschap van zoon heb ik een tijdje de Bellytalk doppler gehuurd ook om deze reden maar kan mij helaas niet meer herinneren vanaf wanneer ik die gebruikte.
    (Hij is overigens kerngezond en mankeert ook niks aan zijn oren haha, uhm meestal dan;))

Zijn er trouwens meerdere dames hier die zo'n heftige angst hebben? Ik kom graag in contact met jullie!

Liefs

2. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Voor de 12 weken zou ik niet doen,omdat het onderzoek naar eventuele schadelijkheid voor de 12 weken nog niet is afgerond.

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik heb vanaf mijn jeugd al een gegeneraliseerde angststoornis in combinatie met hypochondrie. Tijdens mijn zwangerschappen kan ik hier gelukkig goed mee omgaan, bij de 1e zat ik nog in therapie en nu bij mn 2e zwangerschap net klaar met therapie en wel nog anti depressiva (citalopram 30mg). Ik voel me goed :)
    Wat mij helpt is om juist niet de angst te voeden, dus een angelsound zou t bij mij alleen maar erger maken. Het los laten en erop vertrouwen werkt bij mij beter. Zodra ik de angelsound zou gaan gebruiken word ik alleen maar angstiger.
    Zo heb ik bij de therapie geleerd dat je de angstige gedachten niet moet voeden. Dus als je het kunt laten, dan is dat beter. Maar ik weet hoe moeilijk dat is.... :)
    Als je nog vragen hebt hoor ik het wel ;)

4. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    Hier kon ik het hartje pas rond 14 weken beluisteren
    Voor die tijd is het kindje nog zo klein dat het moeilijk is om de harttoon op te vangen
    kindje is nu nog maar een paar cm groot en zit nog heel erg diep in de buik, dus de kans dat je het hartje vind is klein

Rond 14-15 weken is het kindje al groter en heeft meestal een voorkeurligging aan 1 kant waardoor het veel makkelijker wordt

Sowieso wordt met zo'n dopler pas aangeraden om het na 12 weken te proberen

5. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik m vanaf 13 weken gebruikt, toen vond ik altijd het hartje. Deze zwangerschap vanaf 9 weken, maar niet iedere dag kunnen vinden. Ik ben niet super slank (maat 42-44), dat maakt verder ook niet uit.

Ik wil je echt op het hart drukken te wachten tot zeker 12 weken. Want de hartslag nu vinden is nagenoeg onmogelijk en als je 'm dus niet kunt vinden, dan slaat jouw angststoornis toe en aangezien je nog maar net begonnen bent met CGT zullen de niet helpende gedachten en de dominante angstgedachten overheersen.

Probeer in gesprek te blijven over je onzekerheden en blijf helpende gedachten herhalen: de kans dat alles goed is, is vele malen groter dan dat het fout is/ik heb geen krampen of bloedverlies/iedere dag erbij is dichter bij de 12 weken etc.

Veel succes!

6. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het hartje met 8+5 gevonden, bij deze met 9+4. Dat is niet met de angelsound, maar met een andere merk, sonoline b. Ik heb ook een angststoornis tijdens de zwangerschap dan, net geidentificeerd, en bij mij werkt zo'n doppler juist heel goed. Ik heb dan controle. Nu ik haar wat meer voel gebruik ik hem niet zo vaak. Bij de vk heb ik haar hartje bij 11 weken gehoord.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Na 12/13w. Eerder is schadelijk, zegt mijn gynae

8. Sillywendy

Sillywendy Actief lid

1 aug 2012
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat het schadelijk zou zijn gaat er bij mij niet in... Echo s maken ze ook en gaat vrijwel op dezelfde manier... Maar goed onderzoek loopt nog en zou zelf gewoon aanhouden wat er geadviseerd word:)

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Echo is een compleet andere techniek dan een doppler gebruikt.

10. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ik zou overleggen met je therapeut of dit een goede oplossing is voor jou.
    Voor de een werkt het wel, voor de ander niet.

De grote vraag is namelijk of jij rustig kan blijven als je het hartje niet vind.

Als je denkt dat niet te kunnen kan je misschien beter afspreken met de vk dat je eenmaal per week langs mag komen om naar het hartje te luisteren.

11. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    #11 JayLove, 13 sep 2015
    Laatst bewerkt: 13 sep 2015
    Bedankt voor je berichtje!
    Wat fijn dat je tijdens de zwangerschappen juist geen last heb van de angstoornis en/of hypochondrie, dat lijkt mij echt een verlossing. Ik probeer het ook echt los te laten maar het wil maar niet lukken, hoeveel afleiding ik ook heb. Het gekke is dat ik de angst voor ziektes op dit moment juist wel iets makkelijker kan loslaten. Alsof mijn hoofd nu ineens voorrang geeft aan een andere angst ofzo? Bewust en onbewust ben ik constant bezig elk signaal in mijn lichaam te analyseren en op te googlen waarom en hoe etc. en natuurlijk lees je dan weleens iets verontrustends (ik zou eigenlijk geen eens internet moeten hebben:p) Ik droom zelfs regelmatig dat ik bloed begin te verliezen en in mijn droom zelfs denk; 'ja dit is het, nu is het voorbij hoor...' En bij het wakker worden ren ik gelijk naar de wc om te kijken, helemaal nu ik bruinverlies heb. Maak ik me ook ontzettend druk om.
    Hoelang heeft jouw traject geduurd als ik mag vragen? En hoelang slik je al antidepressiva? Heb je nu helemaal geen last meer van de hypochondrie? Mij is ook geadviseerd om antidepressiva te slikken maar ik durf dit niet vanwege de stoffen die erin zitten omdat ik bang ben dat het kanker kan veroorzaken op lange termijn (dat is ook eigenlijk mijn hoofdangst, angst om kanker te krijgen) ook al is mij verzekerd van niet. Mijn hoofd kan dat niet geloven, ofzo

12. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is een goed idee, ik ga het zeker met de vk bespreken volgende week of ik misschien de aankomende weken wekelijks controle kan krijgen. Ze zijn erg begripvol en zeggen ook altijd dat ik kan bellen als ik weer angst heb maar dat wil ik natuurlijk ook weer niet steeds dus misschien regelmatig even een check-up zou wel fijn zijn zodat ik het toch weer even los kan laten. Stress lijkt me ook niet goed tijdens de zwangerschap:) en misschien gaat het met therapie zo goed dat ik dat uiteindelijk ook niet meer nodig zal hebben. Bedankt voor je tip!

13. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht ook dat echo's 'kwalijker' zouden zijn, vanwege meerdere ultrasoon geluiden omdat het geluid in beeld moet worden omgezet of iets. En bij een doppler/doptone zou het ultrasoongeluid minder zijn omdat het niet in beeld hoeft worden omgezet. Weet het verders ook niet zo pro ben ik er niet in haha lees ook overal tegenstrijdige dingen, ene onderzoek zegt dit andere onderzoek zegt dat.. Bij m'n vorige zwangerschap niet in verdiept eigenlijk, in de Bellytalk gebruiksaanwijzing stond dat onderzoek uitwijst dat het niet schadelijk is, dus ik maar gewoon bestellen omdat ik geruststelling nodig had.

14. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL

Dat dacht ik inderdaad ook, dan heb je er inderdaad nog iets controle over. De hele controle loslaten vind ik ook echt super moeilijk en twijfel of ik dat sowieso wel zou kunnen, het is ook een stukje karakter bij mij denk ik, alleen de angststoornis/hypochondrie versterkt het heel erg.
    Fijn dat je je meisje nu meer voelt, dat geeft ook geruststelling he? Al zal je denk ik wel naar de doppler grijpen als je haar een tijdje niet voelt, of niet :p?

15. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Schadelijk is absoluut niet zo, een echo zou schadelijker moeten zijn dan ;). M'n gynaecoloog luisterde zelf met 9 weken het hartje van m'n eerste, dus ja.

Hier met de eerste met 9 weken met angelsound (achterliggende placenta)
    Met de tweede: met 10 weken met angelsound (voorliggende placenta).
    Met de derde: 8 weken met angelsound en ook een achterliggende placenta.

M'n BM is wel heel snel omhoog en ik weet ook precies waar en hoe ik moet zoeken :). Misschien telt dat mee haha.

16. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw wat snel! Een vriendin van mij hoorde het hartje ook al met 8,5 week, wel bij de verlosk. Denk dat het inderdaad ook ligt aan hoe hoog je baarmoeder ligt? En inderdaad als je weet waar je moet zoeken scheelt dat denk ik ook al de helft:p

17. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Scheelt echt al heel veel! En sowieso zit het, bij mij dan, tot de 11 weken op 1 plek. Daarna gaat het bewegen. Dus als je de plek eenmaal weet, hopla erop en genieten haha.

18. JayLove

JayLove Actief lid

23 aug 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh super handig haha dan kan je de beeb gelijk vinden denk ik? Ik geloof dat mn bm ook al aardig hoog zit. Ze zat met het echoapparaat net boven m'n schaamstreek en kon alles perfect zien, en zo eigenwijs als ik ben heb ik mij niet kunnen inhouden. Heb net 'n doppler besteld...;) heb wel met mezelf afgesproken dat ik die alleen mag gebruiken als ik het echt niet meer trek, en niet meer dan 1 keer per week. Eens zien of ik mij daaraan kan houden haha neehoor denk het wel ben allang opgelucht dat ik het toch heb gedaan want op sommige momenten maakt het me zo gek dat ik niet eens goed met andere dingen bezig kan zijn.. Voor nu gewoon even fijn!

Deel Deze Pagina