Hoi meiden, Inmiddels geef ik al 6 maanden met veel plezier borstvoeding aan mijn kleine meisje en ik hoop dit voorlopig nog zo te kunnen houden. Nu ben ik alleen opzoek naar een nieuw "schema" voor de maaltijden in combi met de borstvoeding. Vorige week zeiden ze bij het cb dat we al met broodmaaltijden moeten starten (zelfs al 2x daags ), groente/fruit gaat al een tijdje heel goed (200g). Ons "schema" is altijd ongeveer: 6u bv 8u bv 10u 200g fruit - slapen (3 uurtjes) 13u bv + broodkorst - slapen (1 of 2uurtjes) 16u bv 17u 200g groente 19u bv 23u bv Hoe ziet jullie "schema" eruit als er 1 en later 2 broodmaaltijden worden toegevoegd? Met een schema van minimaal 4x bv, vind ik het wel allemaal krap op elkaar worden...er zit dan ook al snel teveel tijd tussen de borstvoedingen ( als je daarnaast nog groente/fruit/brood moet geven en die kleintjes slapen ook nog ergens).... Mijn productie hoop ik toch wel tot een jaar op pijl te kunnen houden. HEELPPP, ik weet niet hoe ik verder moet
Een schema hadden wij hier niet. Ik bleef voeden op verzoek, en zette baby vanaf 6mnd gewoon mee aan tafel bij onze eetmomenten, ongeacht of dat vlak voor of na een borstvoeding was. Bij ons ontbijt kreeg baby dan broodkorst, bij de lunch ook, in de nm fruit uit het vuistje en tijdens het avondeten de groente die wij aten uit het vuistje. Veel ging er de eerste weken niet in, dus er veranderde ook niet meteen iets aan de borstvoeding. Ik werkte toen al en oma paste op. Zij gaf mijn afgekolfde melk ook op verzoek, en bood tijdens haar eetmomenten gespreid over de dag ook brood - fruit - groente aan.
Bij 6maand mag er ook weer een melkvoeding af. Bij ons gaat het nou zo: 07.30 wakker worden + BV 09.00 fruit 09.30 naar bed tot ong. 11.00 12.30 Boterham met diksap of bordje pap 13.00 naar bed tot ongeveer 14.30 14.30 BV 16.30 warm eten 17.00 naar bed tot ong 18.00 20.00 BV en naar bed.
ik ben bij beide kinderen met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Eerst groente, later fruit en daarna pas brood. Denk dat ze toen al 8 maanden waren. Gaf het gewoon tussendoor op de tijden dat wij ook eten. Aan het aantal borstvoedingen veranderde niets. 2 broodmaaltijden is echt nog niet perse nodig. Wil je daar mee starten zou ik de broodkorst om 13.00 langzaam gaan vervangen door stukjes brood. Later kun je na de ochtendvoeding ook wat brood geven. Ik vind dat je kindje al best veel eet, dus ik zou geen haast maken. Als je nog een tijdje door wil gaan met voeden zou ik niet te actief voedingen gaan vervangen. 4 voedingen kan te weinig zijn om je productie op pijl te houden. Mijn dochter is al een stuk ouder maar dit 'schema' hebben we al een paar maanden, tijden kunnen per dag wat verschillen, maar ze wordt 's morgens altijd rond 6.30 wakker dus dan begint de dag. 6.30 bv 7.30 brood 9.00 bv, slapen 1,5 uur. 12.00 bv (slaat ze laatst tijd vaak over) 12.30 brood 13.30 bv, slapen 1,5 uur 16.30 bv 18.30 warme maaltijd 19.30 bv slapen 23.00 bv met 11 maanden is ze gestopt met nachtvoeding. fruit geeft ik na haar ochtendslaapje, bij de boterham of ergens in de middag. Dit is het 'schema' wat zij zelf aangeeft. De voedingen die niet voor een slaapje zijn worden nu steeds korter en zullen als eerste gaan vervallen. Bij mijn oudste was zag de dag er heel anders uit, want die sliep veel minder.
Ik vind je schema niet zo gek hoor. Wij zijn met 5 1/2 maand begonnen met bijvoeding, dus met 6 maanden at dochter nog niet zo veel. Ook bij ons begon het CB wat te zeuren dat dochter meer moest eten. Daar hebben wij ons weinig van aangetrokken; we zijn gewoon in ons eigen tempo doorgegaan met het introduceren van vast voedsel. Je kan voor/na de fruit/groentehap ook meteen de borst aanbieden (als je het aantal voedingsmomenten wat groot vindt). Ik gaf in eerste instantie de borst voor het vaste voedsel. Brood hoeft met 6 maanden echt nog niet zo veel, een broodkorst of een paar stukjes is eerst wel genoeg. Ons schema was met 6 maanden was ongeveer zo: 6.30 BV 10.00 BV en daarna wat fruit 14.00 BV 17.00 BV en daarna wat groente 19.00 BV 21.30 BV Rond de 6 1/2 maand kreeg dochter bij de lunch een broodkorst en dat werd vrij snel een halve boterham met boter.
Waarom eigenijk? Het is geen fles kv, die je dient af te bouwen. De voeding zelf verandert gewoon, gaat langzaam van hoofdvoeding naar bijvoeding. Hier met 7 maanden (op dagen dat ik thuis was): 06.30 bv 09.30 fruit 10.00 bv 12.30 bv 13.00 boterham 16.30 bv 18.00. groentehap 18.30 bv Zoon had met 6 maanden nog nachtvoedingen, dochters kregen de laatste voeding iets later. Die sliepen toen al een tijd door. Dit ritme hebben we gehad tot de 1e verjaardag van zoon. Toen ging hij naar 4 voedingen
Hoi meiden, wat fijn al zoveel reacties!! Bedankt voor het meedenken, hier kan ik wat mee. Ik ga het volgende proberen: 06.00 bv 09.00 fruit (later hier ook een broodje bij) 10.00 bv en daarna slapen 12.00 bv 13.00 broodkorst / broodje 15.00 slapen 16.00 bv 17.00 groente 19.30 bv 23.00 eventueel nog bv En dan zal de bv van 10.00u op een gegeven moment wel vervallen.
Hier verviel toen de voeding van 12 uur, hij dronk dan bij.zijn boterham een beker karnemelk Succes, gaat lukken hoor!
Ik vind eigenlijk dat jullie nog erg vaak borstvoeding geven. Vanaf 4 maand is het de bedoeling om langzamerhand meer vast voedsel aan te bieden. Hierdoor worden de melk voedingen vanzelfsprekend minder. In dat opzicht is het aantal keer het zelfde als met kv. Ik werk toe naar 2x perdag bv en dar zal zijn wanneer hy ongeveer een jaar is.ik vond het met 4 voedingen al zon geprop. Sem is een goeie eter en hij eet smorgen fruit smiddags een hele boterham incl korstjes en savonds groente met een aardappel. Als hij daarnaast ook nog eens 4-5 keer perdag melk zou krijgen word dit veel te veel. Nou is het goed verdeeld over de dag en hij is er tevreden mee
Kan jou kindje al zolang wakker zijn? Van 6-10. Die van mij kan maar twee uur wakker zijn endan moettie weer na bed vandaar dat ik ontbijt en fruit zo dicht op elkaar heb
4 of 6 maanden, daarover zijn de meningen verdeeld. Het gaat nog puur om bijvoeding, een hapje hier en daar. Met borstvoeding is het advies:6 maanden. Waar het om gaat is, dat het met kv de bedoeling is, dat je dit uiteindelijk gaat vervangen door iets anders, koe-melk in de meeste gevallen. 1 fles er af, 1 zuivel moment er bij. Als je borstvoeding geeft is dit in principe niet nodig. Je kindje bepaalt zelf hoe de balans gelegd wordt. Je hoeft niet het aantal voedingen te minderen,je kindje zal minder drinken per keer. Als jouw zoon vol zit, zal hij een kort drinken, dan heeft ie genoeg gehad. Sommige kindjes drinken wel al lekker een beker bij hun boterham. Anderen halen hun vocht nog uit de borstvoeding. Waar het om gaat, is dat de voeding,langzaam maar zeker, van hoofdvoeding naar bijvoeding gaat. Dus het gaat niet meer om uitgebreid drinken. Het ene kind doet dit sneller dan de ander. Heel natuurlijk dus. Sommige eten met.6 maanden al een behoorlijke hap (en zullen dus minder behoefte aan mamamelk hebben), andere kindjes zijn niet zo snel, en halen dus de meeste voeding nog uit de borst. Dus nee, je hoeft niet te minderen, en geprop, nee, dat heb ik absoluut niet zo ervaren. Dit soort adviezen geeft het cb ook wel eens (getuige de topics die langs komen). Jammer, weinig kennis. 3 voedingen op een dag, met 6 maanden, wat iemand al zei, tis krapjes
Het ligt natuurlijk ook aan je kindje en aan waar je uiteindelijk naar toe wilt. De een wil nog maanden doorgaan met 3 voedingen en de ander wil uiteindelijk naar 1 voeding per dag. Mijn zoontje is een flike eter dus hij heeft genoeg aan 3 voedingen. Bij hem vond ik 4 voedingen 'proppen' omdat hij dan nog maar net zn boterham of zn avondeten ophad ofhij kreeg alweer melk. Hij heeft het ggewoon niet nodig. Hij is ook al 9 kilo geweest dus hij krijgt genoeg voeding binnen en hij heeft geen honger