Ik zit met een vraag, want ik heb begrepen dat je tegenwoordig de kosten voor het huren van een kraambed zelf moet betalen. De verzekeringen vergoeden dit niet meer. Nou heeft mijn verloskundige mij een papiertje gegeven met daarop een advies dat ik zo'n bed nodig heb ivm thuis bevalling. Maar zal de verzekering hier mee akkoord gaan en de kosten voor een kraambed wel vergoeden? Ik vind het een beetje vreemd, want als ik in het ziekenhuis ga bevallen wordt alles vergoedt en wil ik thuis bevallen en een bed huren mag ik deze kosten zelf betalen. De verzekering geeft zelf aan dat thuis bevallingen niet vaak meer gebeuren en daarom hebben ze er voor gekozen om deze kostenpost niet meer te vergoeden. Lijkt mij dat een ziekenhuisbevalling vele malen duurder is. Het is helaas niet mogelijk om ons eigen bed op klossen te zetten.
Als je in het ziekenhuis zonder indicatie (dus poliklinisch) bevalt worden de kosten lang niet altijd geheel vergoedt. Meen dat de kosten kunnen oplopen tot zo'n 300 euro (hangt af van je verzekering). Waarom heb je een kraambed nodig? Waarom kun je jullie eigen bed niet op klossen zetten? Heb je al aan bierkratjes gedacht?
Bedankt voor je reactie.. Door mijn aanvullende verzekering worden alle kosten vergoedt, ook zonder medische indicatie. Ons bed kan niet op klossen staan en ik wil graag thuis bevallen. Ik heb de verzekering gebeld en zij geven aan dat het bed niet vergoedt wordt. Heb ook nog een mail naar hun gestuurd, maar het staat in hun voorwaarden dus kan ik er weinig aan doen.
Raar verzekeringsstelsel kent Nederland. Ik hoop dat je je er niet van laat weerhouden im thuis te bevallen. Zou verder ook geen oplossing weten, hopelijk stromen er nog andere, bruikbare tips binnen. Succes!
Ja stom he.. Ik snap er helemaal niks van. Ik begon wel wat te twijfelen om toch naar het ziekenhuis te gaan. Maar geef me niet zomaar gewonnen Ik hoop dat iemand misschien nog een gouden tip heeft
En met een extra matras bovenop je eigen bed, kom je dan niet in de buurt van de verplichte 70 cm hoogte?
En heb je niet iemand die even een 1 persoons (logeer)bed te leen heeft? Hier gewoon mn oude 1 persoonsbed bij ouders vandaan gehaald. Voordeel, die staat nu in delen in de gang en kan zo opgezet worden als het nodig is. Een ziekenhuisbed word in elkaar gezet en met een beetje pech zit je dan 5 weken met zo'n gevaarte in je kamer. Dus er vanuit gaande dat ze hem rond 36 a 37 weken brengen en je met 41 a 42 weken pas bevalt. En anders een bed van marktplaats? Mijn bed heb ik toen voor 20 euro van marktplaats afgeplukt.
Weet je wel zeker dat je hem überhaupt krijgt van de thuiszorg?? Ik wilde er hier ook een maar z'n bed was niet om op te bevallen kreeg ik te horen die waren voor zieke mensen zeiden ze.. :S
Lootje en Damay77; bedankt voor de tips. Ik kan altijd kijken of er nog een matras bij kan of dat ik een logeerbed van iemand kan lenen. Mavi Derya; je kan een kraambed huren om thuis te bevallen. Volgens mij zijn het wel dezelfde bedden als die iemand krijgt als ze langdurig zoek thuis op bed liggen.
Hier kon ik ook zo'n bed huren hoor. Zolang je maar betaald is het geen probleem. Ik heb het alleen niet gedaan omdat ik niet 5 weken met zo'n ding in mn woonkamer wil zitten. En bij sommige organisaties hebben ze nog verschil van bed. Een echt hoog laag bed met papagaai of een 'gewoon" bed die je zo in elkaar klikt. Hier hadden ze alleen de hoog/laag/ziekenhuisbedden.
Ik heb eigenlijk niet zoveel keuze, want ik moet beneden bevallen net zoals bij mijn zoontje. Ik kon een kraambed lenen van het hulpmiddelen centrum en werd gewoon keurig vergoed, heb ook nooit een rekening gehad. Ik ben dus verplicht om een bed te lenen als ik thuis wil bevallen, is in dat geval een kraambed ook niet vergoed? Zou het erg raar vinden hoor!
Ik heb nog even contact gehad met de vk en ik mag ook niet boven bevallen. Dus als ik thuis zou willen bevallen moet ik een kraambed of misschien een logeerbed van iemand moeten lenen. Sinds januari dit jaar is het aangepast en wordt en kraambed niet meer vergoedt. Alleen De Friesland Zorgverzekeraar vergoedt het. Daar zit ik helaas niet bij
Mag ik vragen waarom jullie niet boven mogen bevallen?? Ik wil ook graag thuis bevallen namelijk... Maar gewoon in ons eigen bed, wat op de eerste verdieping staat! (op kratjes )
Omdat dit ivm complicaties niet handig is. het ambulance personeel krijgt mensen niet altijd naar beneden en zijn voor het personeel de til regels ook aangescherpt. Omdat het risico daardoor te groot wordt dat de brandweer moet komen, kiezen vk er voor om mensen niet meer boven te laten bevallen maar op de begane grond. Bevallen op een kraambed is overigens ook makkelijker dan op een twee persoons bed. Beide kanten zijn op die manier vrij voor vk en kraamhulp en je man. Je kunt het bed in elkaar zetten als de weeën beginnen, dan staat het ook niet zo lang in je woon kamer en daarna kan het zo uit elkaar.