hallo, ik heb ook een vraag. ik heb 03-01-2010 een auto-ongeluk gehad en hield hier een whiplash aan over. ik ben toen in maart weer begonnen met 2 uur werken enben dit per week op gaan bouwen tot ik weer hele dagen werkte. nu ben ik sinds 14-10-2010 weer in de ziektewet omdat ik een acute rib had en mijn hele rug weer klachten gaf. ik kreeg weer last van mijn nek tot mijn stuitje. eind november/begin december moest ik weer op gaan bouwen, beginnen met 2 uur en iedere week een uur erbij. maar ik kreeg in de tussentijd een brief van de uwv omdat ik alsinds 07-01-2010 ziek gemeld stond!!! en dat ging erover dat ik dan een andere procedure in zou gaan omdat ik bijna 1 jaar ziek was. dat klopt dus niet. op mijn werk zeggen ze dat ze hetgoed doorgegeven hebben..... maar is toch raar, het uwv betaald mijn werkgever toch als ik afwezig ben? en ik had gebeld en iemand van het uwv zei dat het niet meer verplicht was om iemand beter te melden. dat kan toch niet!!! wat stelt jullie administratie dan nog voor? ik hoop dat ik hier nu een antwoord op kan krijgen. groetjes, marion
Beste Marion, Je wilt graag weten waarom je een brief hebt ontvangen waarin staat dat je al een jaar ziek bent. Elke werkgever is verplicht een langdurig zieke te melden bij het UWV. De werkgever is echter niet verplicht deze melding af te sluiten met een herstelmelding. Hierdoor kunnen er voor één werknemer verschillende ziekmeldingen open staan. Dit heeft geen gevolgen voor nieuwe meldingen. De brief die je nu ontvangen hebt is het gevolg van de ziekmelding van januari 2010. Deze brieven worden geautomatiseerd aangemaakt, dit is dan ook de reden dat erin vermeld staat dat als je weer hersteld bent de brief genegeerd kan worden. In jouw geval houdt dit dus in dat je in Oktober van dit jaar nogmaals dezelfde brief gaat ontvangen naar aanleiding van de ziekmelding van Oktober 2010. In je verhaal geef je ook aan dat je denkt dat het UWV je werkgever betaalt als je afwezig bent. Dit is niet in alle situaties en het geval. Als je een werkgever hebt, betaalt de werkgever je salaris tijdens je ziekmelding. Hiervoor gelden 3 uitzonderingen, je bent ziekgemeld door zwangerschaps- of bevallingsklachten, orgaandonatie of je bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt en nog niet langer dan 5 jaar in dienst bij de werkgever. Dit wordt ook wel de vangnetregeling genoemd. Of één van deze sitaties van toepassing is voor jou kun je zelf nagaan of navragen bij je werkgever. Actuele informatie over de vangnetregeling vind je hier. Ik wens je een spoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team