Moet je peuter die schrijft en leest afremmen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 11 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    In groep 3 moeten ze echt vast schrijven. Een kind wat dan bijvoorbeeld al twee of drie jaar losschrijft krijgt daar dus problemen mee. Wat dat betreft snap ik dat van Belize en daarom twijfelde ik. Ik zie ook bij min oudste dat hij het vastsschrijven heel lastig vind en hij schreef behalve zijn naam echt niets tot dit jaar (groep3). Dus hij was niet eens echt anders gewend. Maar ik lees dus verschillende dingen maar denk dat het wel een probleem kan zijn als het kind echt lange tijd gewend is zo te schrijven. Ervan iitgaande dat hij pas over drie jaar in groep 3 zit zou hij dus als hij zo doorgaat al bijna 3 jaar schrijven.

Bedankt allemaal voor de reacties/meedenken.

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou hierbij een deskundige raadplegen want ik vind het wel grote voorsprong hoor! Ik heb geen tips voor je maar een 3-jarige die zichzelf nu al heeft leren lezen, schrijven en getalbergip heeft, is erg intelligent.

Ik ben het met Belize eens dat je dit iet kunt en hoeft te remmen. Maar hoe je het moet begeleiden weet ik niet.

3. misa

misa Niet meer actief

Ik bedoel dus ook zoiets als je beschrijft. Dus afkijken van iemand (of jij of je zoon dat nou is). Mijn dochter van drie zit nu naast me en wijst een letter aan met de vraag: welke letter is dat. Dan benoem ik dat. Dus ik leer niets bijzonders aan, maar ze pikt het wel van mij op.
    Dan nog heel leuk dat hij zo leergierig is hoor!

En met thuis dingen aanleren bedoel ik natuurlijk niet dat ik niets doe. Tuurlijk niet. Zoals ik net beschreef. Maar zelf starten met schoolse dingen als lezen en schrijven en klok kijken ben ik voorzichtig mee, omdat ik denk dat je je kind het daar heel moeilijk mee kunt maken als het niet op de manier van school of misschien gewoon zelfs niet goed gebeurd.

Dus ik zou er echt voorzichtig mee zijn. Of desnoods navraag doen op school, aangezien je oudere kind daar toch al komt. Of zoals aangegeven, een andere deskundige erbij halen.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat!

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Wat knap zeg! Ik zou je kindje lekker zijn ding laten doen, en natuurlijk kun jij positief reageren als hij iets leest of schrijft. Dat is hartstikke knap! Begrijpt hij ook al een beetje wat hij leest? Je schreef dat je zoontje naar de psz gaat. Misschien kunnen zij jou hierin ook adviseren? Of advies vragen op de school van je andere kindje, mbt het schrijven bijvoorbeeld? Dan weten beide partijen meteen van de situatie af en kan er tijdig 1 lijn getrokken worden. Letten op de juiste pengreep is een goed aandachtspunt inderdaad, maar daar had je al wat over gezegd.
    In groep 3 leren kinderen de (losse) schrijfletters schrijven. Zij wisselen hun eigen letter in, als het ware, zodra ze de schrijfletter hebben geleerd. Er zijn trouwens verschillende schrijfmethodes (de schrijfwijze van sommige letters kan dus verschillen, en ook het moment waarop de kinderen aan elkaar moeten schrijven), niet iedere school heeft dezelfde methode. Thuis 'zomaar' een bepaald schrift aanleren zou ik persoonlijk niet adviseren. Voorbereidende schrijfoefeningen zou je wel kunnen aanbieden. Vindt je zoontje het leuk, prima, zo niet, dan is het ook prima :) Succes!

6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik zou het zeker niet afremmen. Ik heb het mezelf ook geleerd op die leeftijd en ik heb er altijd alleen maar profijt van gehad.
    Vrijwel alle kleuters leren eerst 'los' schrijven, dus ik zou je zoontje lekker los laten schrijven. Op steeds meer scholen gaan ze trouwens sowieso over op losse letters omdat die veel meer ondersteunend zijn voor het leren lezen. En kinderen met een moeilijke motoriek krijgen sowieso vaak een schrift met losse letters. Ik zou hem dus niet gaan frustreren door nu al lusletters aan te bieden. Wél zou ik consequent zijn vingers goed op dat potlood zetten. Als hij vaak schrijft en kleurt (en dat doet hij, lees ik) dan is dat later bijna onmogelijk nog te veranderen en dan blijft hij er last van houden.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoel niet dat hij aan elkaar moet schrijven meteen, maar die pennenstreek letters leren ipv boek letters. die zijn veel makkelijker voor de hand(daarom leren zij eerst dat en later op gr6 of zo boekletters)voor de duidelijkheid.
    golfjes aan elkaar u'tjes m'tjes groot of klein oefenen. leren van boven naar beneden bewegen. spiralen maken slakken.

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.680
    842
    113
    Vrouw
    Ik herken het niet dat eerst los leren schrijven het leren aan elkaar schrijven belemmerd. Maar ze leerde dan ook niet lezen samen met woordjes schrijven. Tot ze met 5,5 naar groep 3 ging schreef ze hanenpoten en ze las op dat moment al op avi M5. Daarvoor was haar fijne motoriek ook niet ontwikkeld genoeg om schrijfschrift te leren. Dat was het grootste deel van groep 3 ook nog even lastig maar dat had dus te maken met dat haar fijne motoriek nog niet klaar was voor groep 3 en niet met dat ze eerder met losse letters schreef.

Ook het getalbegrip loopt trouwens voor hoor. Ik zou dat dus zeker even bespreken voordat hij naar school gaat.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Het echt aan elkaar schrijven is hier pas in groep 4 hoor, ze leren nu de letters met boogjes en haakjes eraan zodat het aan elkaar schrijven straks makkelijker gaat.

Pengreep gaan ze natuurlijk proberen aan te leren, maar het wordt wel een beetje overschat. Mijn dochter heeft de vreselijkste pengreep die er is vouwt er 3 vingers op de een of andere manier omheen maar functioneert prima in groep 3.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Hier leren ze in groep 3 in het begin de schrijfletters los van elkaar. Ze schrijven ze dus (nog) niet aan elkaar, dat komt pas aan het eind van het schooljaar.

Of schrijfletters makkelijk zijn of niet, daar verschillende meningen over en de ervaringen mee. Ik ken uit de praktijk kinderen die door motorische problemen juist niet de schrijfletters konden schrijven en de blokletters aangeleerd kregen.

Ik zou een kind dat uit zichzelf begint met schrijven niet afremmen.

Hier schreef de oudste al ruim voordat ze naar groep 3 ging (kleine) blokletters en ze heeft nooit problemen gehad met de schrijfletters.

11. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.680
    842
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft ook een vreemde pengreep maar schrijft daar ook gewoon goed mee.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij ons op school middenweg gr3= iedereen schrijft gewoon aan elkaar behalve een paar kinderen die het niet halen. op gr4 is het juist tempo schrijven.
    voor mijn zoon is aan elkaar schrijven een extra vak(zoals ik het zelf ook vroeger had, en dat werd op hogere klassen kalligrafie les)zoon gebruikt het niet voor de rest van school werkjes. voor de andere kinderen is het geen aparte vak, maar het is gewoon schrijven. ik zei dus niet dat het na losse letters aan elkaar schrijven een probleem wordt(ja voor school wel, ze moeten wel iets beslissen, overleggen, vergaderen etc ). het is gewoon dubbel leren. extra.
    en het is ook zo dat meisjes het vaak belangrijk vinden om goed en net te schrijven. jongens zijn toch anders. dus een keer goed leren is mijn mening.
    mijn zoon schreef wel veel. hij schreef nooit over. en nog steeds doet hij dat meer dan zijn klasgenoten. als het niet zo veel is kun je het natuurlijk zo laten.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je zou kunnen overwegen van die letterstempels te halen. Liefst die je aan elkaar kunt klikken tot een woord. Dat kom je toch tegemoet aan de behoefte van je kind om woorden te maken, zonder dat je kind iets doet waar hij motorisch (hoogstwaarschijnlijk) niet aan toe is.
    De meningen over leren schrijven (los of vast, maakt even niet uit) Zijn wat verdeeld. Maar ik ken menig motorisch RT-er en kinderfysiotherapeut die eigenlijk al niet blij is met het leren schrijven begin groep 3. Er zijn er veel die liever zouden zien dat kinderen minstens een half jaar tot een jaar later zouden beginnen met 'echt' schrijven. Dat past beter bij de motorische ontwikkeling van de meeste kinderen van die leeftijd. (En zeker omdat de groep 1 okt - 1 jan kinderen vrijwel allemaal al jong doorstromen.) Ik ken in ieder geval één (gerenommeerde MRT-er) die het te vroeg beginnen met dat soort bewegingen noemt als mogelijke oorzaak voor ernstige lees/spelling problemen in de latere schoolcarrière.
    Maar goed, da's op zich een andere discussie. Alleen met dat in mijn achterhoofd, zou ik oppassen met een kind dat nòg weer een fors stuk jonger is, al te uitgebreid te laten schrijven. Als je kind echt niet anders wilt, wordt het anders hoor. Ik ben zeker geen voorstander van het beperken van een ontwikkeling die uit het kind zelf komt. Maar als je het met een eenvoudig hulpmiddel een beetje kunt sturen / uitstellen, scheelt dat alweer.

Ik kan me bij een kind dat leert lezen (=passief) heel goed de behoefte voorstellen om ook zelf woorden te maken. En als je kind geen alternatieven heeft, is schrijven natuurlijk de enige manier om de letters die je hebt geleerd zelf tot woorden te combineren. Maar als je goede stempels aanbiedt, is dat misschien wel weer even voldoende om aan die behoefte te voldoen.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier is het eind groep 3 aan elkaar schrijven. Sommige kinderen wat eerder.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Laten typen op een computer kan ook een alternatief zijn voor schrijven.

Denk dat een combinatie van dingen het beste is. :) En sowieso niet met een pen en op lijntjespapier ed laten schrijven, maar met een krijtje of stift op een wit (of gekleurd) vel. Dan hoeft het ook geen gepriegel ed te worden omdat het ergens tussen zou moeten passen oid.

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit eigenlijk..

Hier op school heeft de juf aan het begin van groep 3 vastgesteld welke kinderen al kunnen schrijven en op welk niveau/manier.
    Mijn dochter schreef in groep 1 en 2 ook hele verhalen, maar in losse kleine letters. Op advies van de kleuterjuf zijn haar geen schrijfletters aangeboden.

Samen met andere kinderen die ook schrijvend groep 3 binnenkwamen hebben ze afspraak gemaakt met de juf dat ze telkens als ze een schrijfletter leren de bekende kleine letter hiervoor 'inruilen'.

Omdat ze in groep 3 schrijfletters nog los van elkaar schrijven kan het kind gewoon twee schrijfmethodes door elkaar gebruiken. Dochter schrijft nu sommige woorden voor de helft met bekende schrijfletters en de rest met kleine losse letters. Elke week zijn het meer schrijfletters en minder losse letters. Bij nog een heleboel andere kinderen in de klas idem
    Geen enkel probleem met de inwisseling.

Pas als het kind deze schrijfbasis overslaat en ineens aan elkaar moet schrijven met schrijfletters kan het moeilijk zijn denk ik.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o ik vergaat te vertellen; letter stickers van hema! zoontje heeft heel lang die gebruikt voor kaartjes etc ipv zelf op schrijven. en stempels die je aan elkaar vast maakt is ook een leuke.
    maar laten zien hoe het moet kan echt nooit kwaad. heel veel kinderen op kdv konden al de letters in de lucht schrijven hoor. dat is dus onder 4 jaar oud.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en die doen ze ook in de lucht geen boekletters, maar schrijf letters.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Belize, ik vind jouw zoontje er ook slim uitzien hoor haha maar ik weet wat een gevecht het was om keuzes te maken en dingen te onderzoeken. Dus ik weet hoe lastig het kan zijn. De oudste kan zich inderdaad hier niet op gericht hebben vanwege de pijn maar ook had hij geen voorbeeld. Jouw zoontje ook niet maar ik merk dat de tweede voornamelijk door mijn oudste geleid wordt in wat hij leert.

@Misa: ik dacht even dat ik voor leugenaar werd uitgemaakt maar je bedoelde het dus anders. Wat ik bedoel met zichzelf aangeleerd is dat er niemand met hem is gaan zitten en oefenen bijvoorbeeld. Wat hij deed en doet is met de oudste meekijken en plotseling heeft hij het door en laat ie zien wat hij kan. Zonder dat we dus actief met hem bezig zijn geweest.

Tupp en nog iemand volgens mij noemde de stempels. Top idee! Was niet in mij opgekomen. Ik zal dit weekend eens kijken hoe hij inderdaad aan zijn schrijfbehoefte kan voldoen zonder al te vaak naar een pen te grijpen. Stickers en stempels lijken me inderdaad prima hulpmiddelen.

Aan alle anderen die hebben gereageerd, bedankt voor de reactie.

Voor degenen die zeggen een deskundige erbij halen.. Is het niet beter te wachten tot school? Heb geen idee wat ik een deskundige nu zou kunnen vragen of wat deze nu al voor meerwaarde kan hebben. Misschien kan iemand dat voor mij nog even toelichten en bij wie je dan zou moeten zijn en wat je dan zou moeten vragen? Omdat ik zie hoe mijn zoontje in het lezen en schrijven gegroeid is (ging echt stapje voor stapje sinds augustus) en ook het getalsbegrip vind ik het niet eens bijzonder omdat het heel natuurlijk is gegaan haha en hij door zijn broer zover is gekomen. Ik denk dat het zonder zijn broer niet zo snel zover was gekomen omdat we dan niets met lezen (behalve voorlezen natuurlijk), splitsen enz. zouden doen.

Deel Deze Pagina