zo doen ze dat hier ook, de schrijfletters die ze kennen doen ze en andere letters gewoon op hun manier.
Mijn idee hierover is leren moet je nooit remmen (tenzij ze iets heel fouts of agressiefs leren, natuurlijk)! Als je kindje nu slim genoeg is om zelf te leren lezen en schrijven, is het straks ook heus slim genoeg om het op de schoolse manier te leren. Het feit dat je kindje leren nu kennelijk leuk vindt is iets dat je moet koesteren, ook als het betekent dat het straks iets moet afleren. Mijn dochter heeft een Frans vriendinnetje dat haar nu Frans "leert" . Twee 4 jarigen gaan samen natuurlijk nooit voor een perfecte taalbeheersing zorgen en dat is nu soms ook heel goed aan te horen, maar ik laat ze lekker gaan. Af en toe vraagt of antwoordt ze iets in relatief foutloos Frans, maar meestal kan ik mn lach nauwelijks onderdrukken als ze me weer trots komt laten horen wat ze van haar vriendinnetje heeft geleerd. Zo af en toe verbeter ik haar, maar ik merk dat als ik dit te vaak doe het ten koste gaat van de lol. Dus laat ik het lekker z'n gangetje gaan. Uiteindelijk zal ze heus goed Frans leren en tot die tijd leert ze vooral dat leren leuk is .
dat is wat hij gisteren zo maar op schreef na de school een zelf verzonnen zin en hij knipte het uit. dat is dus volgens de school een kind dat op gr3 nivoo zit qua aan elkaar schrijven( ergens januari gr3, dat is zijn schrijfboekje) en ik ben met de school eens. zijn er kinderen in zijn klas (gr4 dus)die nog beroerder schrijven? JA. kinderen die aan elkaar schrijf letters gebruiken maar los schrijven? JA. maar dat is niet bepalend voor wat een kind geleerd moet hebben op gr3.
Het is moeilijker iets af te leren dan aan te leren. Doe wat jou het beste lijkt. Als een kind iets zelf wilt leren zal ik het niet tegenhouden. Dan rem je het juist. Wel denk ik dat het fijn is om dat de juiste tips aan te dragen. Dan leer je idd het juiste aan. En dat maakt dan denk niet uit of het nog een peuter is een kind zal iets niet doen als het daar niet aan toe is. Je kindje is er wel aan toe en is zich zelf dus aan het ontwikkelen. Vroeger werd het afgeremd tegenwoordig mag je gelukkig meer op je eigen manier leren. Of het nu drie is of pas in groep 1.2 3. De een heeft een perfect handschrift de ander blijft zijn hele leven hanenpoten houden. Als het maar te lezen is. Dan moet ik vaak denken aan dokters recepteren niet te lezen. ja weet gaat in het latijn haha maar ja handschrift blijft handschrift,
Eerste dictee in groep 3 wordt in januari afgenomen en dan schrijven ze schrijfletters los. Hier leren ze aan elkaar schrijven pas nadat alle letters zijn behandeld, en dat is ergens in mei.
schrijven wordt niet getest of getoetst. dictee gaat over spelling. 'ik' schrijven ze als de eerste woord en eigen naam ook en meeteen leren ze deze aan elkaar te schrijven. maar wordt niet getoetst of zo. niet alle kinderen kunnen het. sommigen schrijven op gr4 nog steeds los of gedeeltelijk los. dat heb je ook echt.