Hallo!! Vraagje.. hoe krijg ik regelmaat en in hoeverre is dat nodig? 4u snachts 180 cc 10u 180cc 12u fruithap tussen 13u en 14u 180cc tussen 16 en 17u 180cc 18u 3 hapjes groentehap tussen 19 en 20u 180cc+ pap is een redelijke regelmaat dacht ik... kan wel eens afwijken.. Nu komt hij sinds 2 weken snachts om 4u (hij slaapt al 3 maanden door)en loopt hij overdag meer te rommelen.. laat veel staan of laat er wel eens 5u tussen zitten, waardoor de laatste fles in de knoei komt! Hij gaat echt om 20u te bed, dit geeft ie zelf aan en is al 3 maanden zo... later lukt niet en wakker maken voor een fles al cker niet! Volgens mijn moeder ben ik niet streng genoeg, vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat je dat erin stampte en mijn vriendin (heeft een kindje van een maand ouder) heeft gewoon meer doorzettingkracht zegt ze... en heeft hij daarom geen regelmaat.. ik krijg er echt niets in als hij niet wil!!! en daarna alleen maar krijsen cker van de honger.. Ik wil best naar regelmaat, dit zou voor hem miss ook beter zijn, maar hoe krijg ik dit een btje soepel erin?? Ze zegt ook dat hij daarom overdag rommelt met zn slaapjes.. de ene keer slaapt hij 2,5u achter mekaar en de andere dag maar een uur of soms een half uur!ik kan toch niet voor hem bepalen wat hij nodig heeft? Lekker he moeders(oma's ) ze kunnen je knap onzeker maken.. groetjes een onzeker (gemaakte) mama
regelmaat is idd wel belangrijk, je hoeft niet exact op de minuut te voeden of naar bed te doen, kan gerust half uur verschil tussen zitten. 4maand oud en al 3mnd door geslapen, jeetje, dat is snel. ik vind tussen 4 uur en 10 uur nogal veel tijd zitten en de rest heel dicht op elkaar. werd hij ineens van eenop andere moment snachts wakker?? is het echt om honger? je kan ook proberen flesje water te geven, (weet niet hoelang jij hem laat huilen of er direct uithaalt) probeer anders rond 6 a 7 uur flesje te doen, dan rond half 10 a 10 fruithapje, 12 uur fles. dan rond 3 uur weer een fles rond 5 a half 6 groente hapje en dan rond 19:00 weer een fles. weet je het is toch proberen, je eigen ritme zoeken.
Dank je voor de tips.. Dooslapen tja daar mag ik me gelukkig mee prijzeen, zlef zonder pap deed hij dat hoor.. niets geen grote fles met pap, dat is pas sinds een maand ofzo.. Het is wel echt honger want hij drinkt snachts de 180+ 6 helmaal leeg, laat nooit meer dan 20cc staan.. Hij kwam normaal om ongeveer 6/7u maar sinds 2 weken dus niet meer... Ik probeer het dan wel om om 8u een fles te geven maar dat wil hij niet, houd zn lippen stijf op elkaar en spuugt het er gewoon uit! dus ja was al wat gaan proberen maar hij houd gewoon die 10 en 20u aan, en ik moet de rest daar tussen zien te krijgen.. Daarom ook mijn vraag.. zie idd in dat dit niet lekker loopt..
Volg je gevoel....... Een ander kan zoveel zeggen, maar daar word je alleen maar onzeker van. Mijn dochter is intussen 14 mnd. Ze sliep de nacht door met 6 weken en heeft wel vaker een week of soms 2 gehad dat ze opeens wakker werd. Het kan met vanalles te maken hebben. Ik zelf zou in jouw situatie gewoon sterk een schema aanhouden overdag. Gaat de fles niet op, dan niet..... (wel opletten of hij wel genoeg vocht binnenkrijgt natuurlijk). 's Nachts zou ik geen eten geven, pas 's ochtends als het daar tijd voor is..... Maar wat ik al zei, je moet je gevoel volgen. Een ander kan je advies geven, maar het is aan jou wat je daarmee doet. Laat je iig niets aanpraten.....
Je kunt ook de tijden een beetje aanpassen op zijn behoefte, en dan vervolgens beetje bij beetje sturen. Bijvoorbeeld om de fles elke 4 uur aan te bieden. Als ie al 180/6 krijgt moet ie dat wel zeker kunnen volhouden. Fruit en groente tussen de flessen door. En elke keer dezelfde volgorde. Ik vind trouwens dat hij nog hartstikke klein is (net 4 maanden), dus het is ook opletten wat je van hem al verwacht. Ik lees dat ie al op 4 voedingen zit, pap en fruit en groente krijgt en ook nog al heel lang doorslaapt. Misschien is dat allemaal bij elkaar nog een beetje te vroeg, laat hem even zijn eigen ritme vinden. En probeer wat te sturen.
Mijn dochtertje bleek juist van rijstebloem in de laatste fles wakker te worden 's nachts. Dus dat hebben we maar afgeschaft...
regelmaat is wel belangrijk maar ik ben de moeilijkste niet..heb je honger dan krijg je eten klaar! ik let er wel op dat hij genoeg binnen krijgt en voldoende slaapt maar ik echt vaste eettijden heeft hij niet. sochtends om 06.30 krijgt hij een fles en slaapt dan weer lekker verder tot ongeveer 10.00. 10.30 nog een flesje half 12 fruit. vanaf dat moment is het een rommeltje..spelen beetje brood eten drinken of nog een fles slapen de ene keer lekker lang en soms een slaapje van nog geen uur. als hij wakker is nog een flesje of groeipap later weer wat fruit. savonds avondeten.. baden flesje spelen knuffelen rustig ztten flesje half 8 acht uur slapen. alleen dat is standaard
Regelmaat is wel belangrijk maar volgens mij meer in de zin van alles hetzelfde doen...en niet alles op hetzelfde tijdstip doen. Hier houden we altijd dezelfde volgorde aan...maar echt niet dezelfde tijden! Als Finn een keer lui is en pas om 10.00 wakker wordt passen we de rest van de dag daar op aan...maar geven we wel zn flessen en hapjes e.d. na ongeveer dezelfde tijd als normaal (dus bijv. na 2 uur thee en een liga en dan weer na twee uur een fles) Maar ook dat gaat soms door elkaar! Het ligt ook aan je kindje en ik zou me zeker niet gek laten maken door andere! Geen één kindje is hetzelfde tenslotte! Zou hij niet bijv. last hebben van tandjes dat ie nu ineens weer wakker wordt? Had Finn met 4,5...hij sliep ineens niet meer door..en toen kreeg hij tanden. Verder nergens last van gehad! Nu weer...hij slaapt al 2 weken niet goed door...en ja hoor....2 bulten in zn mond! (en wer verder nerens last van!)
Volg het ritme van je kind. Bij vemoeidheidssignalen naar bed, bij honger eten en dan alles in dezelfde volgorde doen. Je kunt een baby niet in een ritme dwingen, je kunt alleen volgen door goed te kijken naar je kind. Rond 4,5 maand is er een sprong waardoor alle ritme verdwenen lijkt te zijn, maar dat komt vanzelf weer terug. Volg je kind en je eigen gevoel in alles! En laat anderen lekker kletsen, geen kind is hetzelfde en geen moeder is hetzelfde. Jou kind heeft zijn eigen ritme....
hier bepaalt mevrouw zelf het meest haar ritme alleen is het om 10uur ongeveer fruit en 5 uur groente voor de rest drinken waneer ik of zij het wil... wel moet ik zeggen ze sliep altijd door maar sinds ze bijvoeding kreeg wert ze in de nach wakker omdat ze voor haar gevoel een voeding miste inmiddels slaapt ze weer door
regelmaat is heel belangrijk, maar ik merkte aan mijn zoontje toen ik de regelmaat in handen had hij erg ontevreden was, toen heb ik alles een beetje losgelaten,wanneer hij honger had eten geven, wanneer hij slaap had naar bed, etc etc, zo is hij zijn eigen ritme/regelmaat gaan creeeren en dat werkt heel goed. sommige kindjes moeten het zelf doen, andere kindjes hebben het nodig dat ouders het voor ze doen, kijk naar je kindje en luister naar wat je gevoel je ingeeft.
hier wisselt het ook nog al hoor. de ene keer wil ie zo de andere keer zo. heb vaak geprobeerd een ritme te kirjgen maar steeds gooiti ie het dna zelf weer inde war door langer te slapen of juist korter dus volg nu ong mijn schema en voor de rest die van hem hihi. hier word dus niet doorgeslapen snachts en de ene keer gaat het lekker van 8 tot half 4 snachts en de andere keer word ie dan om 2 uur wakker. probeer dan wel eens om 23 uur wakker te maken maar heeft geen zin die fles drinkt ie dan nog niet eens voor de helft op en komt dan alsnog om een uur of 3 dus hier ook gewoon lekker een wisselend ritme hoor zolang ie er goed op groeit en tevreden is dan vind ik het best.
hij kan nu ook in een sprong zitten en daarom nu `nachts weer komen voor een voeding. die van mij is bijna even oud als jouw mannetjes en ik merk dat zij ook wat onrustiger is dan een weekje geleden. ik denk dat het tijdelijk is en wanneer je verder lekker vasthoudt aan je ritme zul je zien dat het straks over een week of twee weer helemaal als vanouds loopt! groetjes joyce
Hallo allemaal! Bedankt voor de tips en reacties..! erg herkenbaar! Ik denk idd dat hij in een sprong zit, slaapt veel, rotzooit overdag.. vannacht kwam hij zelfs 2x!!! half 2 en half 6, en de flessen schoon leeg! hij wilde half 10 fles, ging van harte tot de laatste 70cc.. nou ik heb nog even volgehouden maar bij 50cc moest ik echt stoppen... Hij is vorige week ook ziek geweest en heb t idee dat hij daar ook nog niet helemaal van hersteld is..Hij spuugt nog en wil alleen maar speen( hij wilde eigenlijk nooit een speen en redde het met zn vingers) En heeft ook dunne poep, merdere keren per dag(dit was normaal alleen in de ochtend 1x) Hij slaapt anders, kon m in bed leggen als hij in zn ogen ging wrijven, maar nu is het 1 huilbui! of hij blijft wakker en wil er naar 10 min weer uit!ondanks het gedraai met ogen! Al met al denk ik dat hij niet lekker in zn vel zit... ik denk dat ik het maar gewoon op zn beloop moet laten.. zal wel goed komen..Sommige kindjes willen niet drinken wanneer moeders dat wil! ik heb ook verkeerde voorbeelden in mn omgeving, die eten of op preciese tijden, of wanneer de ouders dat willen( dus kom we moeten weg alvast een fles...en opdrinken) Nou ja ik probeer gewoon vast te houden aan hoe ik het altijd heb gedaan.. en het komt miss wel en anders maar niet! Ik lees gelukkig dat ik niet de enige ben met een kindje die het zelf aangeeft!dat geeft wel steun, ging echt aan mezelf twijfelen! Tis een fase moet ik maar denken bedankt he!! xxx
Hoi Het hebben van regelmaat voor een Baby is belangrijk. Alleen heel streng hoeft dat niet te zijn.... als jij 10u en 20u zo wie zo hebt, dan heb je al een regelmaat. je kleintje zit te tutten met de uren ertussen, opzich is het fles op hap best een korte pose tussen. als je kleintje om vier uur de fles wilt nu zo ineens wen je hem daar ook weer snel aan. Geef hem als hij weer om 4 uur komt een halve fles! en maak hem dan om 08u wakker (vier uur tussen de flessen) en geef hem dan de volle fles, 12u,16u,20u. op zic is je kleintje nog vrij jong en zijn al die hapjes misschien ook te veel van het goede of niet goed gedoseerd. half potje fruit is voldoende. ik zou de groentehap om zes uur geven en de laatste fles 20u en dat is het dan voor vandaag. komt hij dan weer om 4 uur in de nacht dit dus gaan uitstellen, hoe lastig dit ook is! ga eens vroeg naar bed dat je de volwaardige 8 uur trekt en sta dus op als hij weer om 4 uur komt. het is wel belangrijk dat je niet aan zijn eisen gaat voldoen. het is de bedoeling dat 4u half 5 wordt met een beetje fles. en half 6u en zo verder, met steeds om 8u wakker maken... ook al wilt hij dan niet de hele fles. ik heb hier heel veel moeite voor moeten doen met mijn zoontje nu 7 maanden. die kwam 03u steeds terug, en bleef dit weken volhouden tot ik dit advies kreeg was het met twee weken gedaan en komt hij nu nog steeds 07u... heb zelfs hem kunnen wennen aan mijn werkschema!
zit je schema nog eens te lezen. maar je moet ook gaan beginnen om elke fles 3.5 / 4 uur tussen te laten. want die van 04 tot 10 is het dus heel belangrijk dat je je kleintje dus zo rond 07 uur weer geeft, ook al slaapt hij,want je laat hier dus 6 uur tussen zitten, (dus zijn nachtslaap) hij draait zo zijn ritme om, en wordt dag de nacht voor hem... dus wakker ermee als hij de fles weigert dan enige dwang proberen ,en als dat niet lukt dan geen fles pech voor hem. maar laat hem gewoon wakker! en als hij aangeeft te willen slapen weer de fles aanbieden! zo leert hij ook weer dat het slapen betekend na een fles! baby laten in het algemeen een regelmaat zien met om de vier uur drinken en zijn daar dan twee uur bij wakker. na twee uur willen ze vaak een uur of 2 uur slapen, leg hem steenvast op bed na twee uur wakker zijn. de middagen komt hij om de twee uur en misschien wilt hij dit niet en blijft hij gillen van de honger, maar doe dit dan oplossen juist met de fruithap en je kunt ook twee keer fruithap geven van het 1/2 potje. en want de fles gewoon pas na 3.5 4 uur geven. een kleine schema voor jouw 04u halve fles 07u volle fles 11u volle fles 15u volle fles 19u volle fles je hoeft niet precies stip op tijd te zijn... als je andere tijden wilt doe je dat als je maar 4u tussen flessen hebt de fruithappen kun je door twee delen en tussen de vier uur van de fles geven! koekje op zeurmomenten, laat hem het idee krijgen dat hij iets eet, slokjes water helpt ook. slapen 20u tot zelf komen dit is nu dus nog 04u. fles en laten slapen 07u wakker maken, fles en terug leggen of wakker houden 11u fles, 15u, en slapen 18u groente. 19u fles en weer de lange nacht in.... dit moet je volhouden, en las hij iets niet wilt laat het dan voor wat het is met de flessen als je maar duidelijk maakt dat het dan slapen betekend, als het goed is komt hij dan toch nog voor die fles na een volharding
Ik vind regelmaat belangrijk maar dan wel afgestemd op mijn dochter. De afgelopen week komt ze ineens 's nachts weer voor eten en dan krijgt ze ook gewoon. Verder kijk ik het de hele dag een beetje aan met de tijden maar meestal zijn die wel hetzelfde.